Egen sikringsgruppe i køkkenet og nedsikring fra 16A til 13A

Hej med jer

Jeg havde en diskussion forleden med vores elinstallatør forud for vores kommende køkkenrenovering i vores lejlighed. Vi blev ikke enige, og nu vil jeg meget gerne have jeres mening.

Til køkkenet er der pt. trukket ét 5*2,5 kabel sikret med 16A samt ét 3*1,5 kabel sikret med 13A. Vores installatør vil meget gerne trække yderligere to 3*1,5 kabel således, at ovnen får egen gruppe, køl/frys får egen gruppe, stikkontakter får egen gruppe og lys får egen gruppe.

Det lyder fornuftigt. Problemet er bare, at det er sindsygt besværligt at trække nye kabler gennem en gammel lejlighed uden at ødelægge stuk, paneler m.m.

Jeg foreslog derfor, at vi opsætter en diskret, lille sikringsgruppe i køkkenet som forsynes med kablet på 5*2,5 og 16A. Fra denne gruppe kan vi forsyne henholdsvis ovn, køl/frys og stikkontakter med hver deres 13A sikring. Det er rigeligt, da vi bruger gasblus og ikke kogeplader.

Men min installatør siger, at det er ulovligt at sikre ned fra 16A til 13A på denne måde. Det forstår jeg ikke. Er det korrekt? Og i givet fald hvorfor?

Håber at I kan hjælpe.

Mvh
Thomas

Thomas

Hej med jer Jeg havde en diskussion forleden med... Vis hele indlægget
28 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ahhhh.... det kan jeg faktisk godt huske fra teknisk skole i Slagelse i 1987 ;-) Det forklarer vel også, at nullederen ikke dimensioneres større, når stikledningen kommer ind i huset eller ude i elmasten for den sags skyld. Men nu er jeg vist på vej væk fra emnet...

Thomas

Thomas

OK - jeg prøver igen

Det sikreste er at føre Fase, Nul og Jord ud til hver stikkontaktgruppe.

Forklaring.Tre stikkontakter fordelt på tre faser og nul i samme kabel. Hvis du har tilsluttet lige stor belastning på de tre stikkontakter kan du fjerne nulledningen i hovedafbryderen uden at det påvirker spændingen over hver enkelt belastning. ( Belastningen bliver forbundet i stjerne)Hvis der er stor forskel på belastningen vil det apparat med det mindste forbrug få en overspænding.
Den type fejl opstår hovedsaglig p.gr.af dårlig forbindelser i enten tavle eller ved indføring. I de tilfælde kan det, at man tænder for sin ovn, bevirke at lyset i noget af huset går næsten ud og andre steder bliver meget kraftigt. Transistorradioer og ure brænder af.
Problemet er nok mere teoretisk når der bare er stikkontakter der er tilsluttet.
Hvorfor overhovedet sætte en undertavle?
Tag dog og smæk 13a sikringerne i gruppen i stædet for 16a og sæt en membrandåse i enden af kablet, for derefter at trække ud til stikk. mv.
Derm er tilsyneladende nogen her der ikke har styr på 3 faset installation.

1. Strømmen i nullederen kan aldrig blive højere end den højeste fasestrøm.

2. Alle kombinationer af 2 eller 3 faset belastning sænker nulleder strømmen, så ved jævn belastning af alle 3 faser er strømmen 0.

3 Hvis nullederen afbrydes før det punkt hvor den deles til 3 stikkontakter (svævende 0)er der fare for overspænding på de lavest belastede udtag, men det er der også i komfurer og andre apparater der har flerfaseforsyning.

Ikke særligt meget relevant info til den originale poster.
Akselj har også ret omkring nulstrøm.
Lad os se på kravene for et køkken som fremsat af SSB. (Stærkstrøms bekendtgørelsen)

Afsnit 6: 801.53 Antal stikkontakter
Der skal være minimum 3 stikkontakter disse skal være disponible stikkontakter, de må altså ikke være tiltænkt køleskab,emhætte, opvask etc....

De angivne 230 V stikkontakter i køkkener skal fordeles på mindst 2 lysgrupper.
Stikkontakter skal anbringes med så stor indbyrdes afstand, som det er praktisk muligt

En almindelig 230v stikkontakt mærket med 10A må forsikres med en 13A sikring, Tabel 43D SSB afsnit 6

Derfor burde det være rigeligt med en 5x 2,5mm. Da denne er forsikret med 3 lysgrupper.
Det burde være lovligt, men som elektriker ville jeg ikke kalde det en "æstetisk" installation
Annonce
Hmm, den vil ikke lade mig ændre min nuværende post. Så jeg forsætter her
Som nogle af de andre posters har nævnt så er den nemmeste løsning at udskifte fra 16A sikringer for gruppen til 13A.
Specielt da du ikke har brug for 16A, da du skriver du har gas komfur. Her er lidt mere info hvis du virkeligt gerne ville have den undertavle

473.1.1 Placering af overbelastningsbeskyttelse.

473.1.1.1 Overbelastningsbeskyttelsen skal anbringes på det sted, hvor en ændring, f.eks. i tværsnit, materiale, installationsmåde eller udformning, medfører en reduktion af ledernes strømværdi, med de undtagelser som er nævnt i 473.1.1.2 og 473.1.2.

473.1.1.2 Overbelastningsbeskyttelsen kan anbringes et vilkårligt sted i den ledning, der skal beskyttes, hvis ledningen mellem det sted, hvor der sker en ændring (i tværsnit, materiale, installationsmåde eller udformning) og det sted, hvor overbelastningsbeskyttelsen er anbragt, hverken har afgreninger eller stikkontakter og opfylder en af følgende betingelser: 1. Den er kortslutningsbeskyttet i overensstemmelse med bestemmelserne i 434. 2. Dens længde overstiger ikke 3 m, den er fremført på en sådan måde, at faren for kortslutning er reduceret til et minimum, og den er ikke anbragt i nærheden af brændbart materiale (se 473.2.2.1). Note Bestemmelsen gælder ikke for ledninger i eksplosionsfarlige områder (se DS/EN 60079-14) eller i sprængstofrum (se kapitel 806).

Skrevet af luffe72 på 09 feb 2010 15:15
Hvorfor overhovedet sætte en undertavle?
Tag dog og smæk 13a sikringerne i gruppen i stædet for 16a og sæt en membrandåse i enden af kablet, for derefter at trække ud til stikk. mv.

Hvorfor det ?
en 10A stikprop må godt forsikres med 16A eller 20A du må bare ikke trække mere end 10A ud af den. Det er fuldt lovlig hvis jeg forstod vores L-AUS instruktør rigtigt til sidste årlige pligt kursus

Jacob
En 10-13A stikprop må ikke bruges ved 16A.
En "standard" stikprop passer kun ind i en optil 13A mærket stikkontakt
Skal du bruge 16A går du over til CEE stikprop som er af en nogen anden størrelse
Hvorfor det ?
en 10A stikprop må godt forsikres med 16A eller 20A du må bare ikke trække mere end 10A ud af den. Det er fuldt lovlig hvis jeg forstod vores L-AUS instruktør rigtigt til sidste årlige pligt kursus

Hvor svært tror du det er at håndhæve at du kun må trække 10a ud af stikkene, ups .
Det er ikke svært at håndhæve da det ikke skulle kunne lade sig gøre
Ifølge SSB må stikpropper/stikkontakter ikke være udformet således at de kan indsættes i et forkert udtag.

Rent praktisk kan det dog ikke lade sig gøre, da en 13A smeltesikring sagtens kan klare 18A+ i begrænset tidsrum.
Alle materialer og deres regler er dog bevidst underdimensioneret for at undgå brand
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis