Ydervægge beklædt indvendigt med Cellutex-plader. Hvad gør jeg?

Vi er netop gået igang med at forberede den indvendige istandsættelse af vores nye ældre hus, bygget i 1906. Efter nærmere undersøgelse viser det sig at samtlige ydervægge er beklædt med cellotex-plader. Jeg har endnu kun prikket lidt i væggene, men det virker umiddelbart som om cellotex-pladerne er monteret direkte på muren, og ikke monteret på lægter.

Vi har intensioner om at opsætte filt på væggene, men da cellotex-pladerne både er for bløde og for brandfarlige (!) som underlag, forventer vi derfor at brække pladerne ned.

Nu står jeg dog med et ekstra problem: Stukken i "fine" stue ser ens ud på ydervæggene med cellotex og på indervægge uden cellotex. Der må altså i forbindelse med opsætningen af stukken være taget højde for at cellotex-pladerne ville fylde lidt. Samme problem opstår også i en tilbygning (forlængelse af en anden stue) hvor der også er taget højde for at cellotex-beklædningen vil fylde. Ved at fjerne pladerne får jeg således en for stor kant mellem hhv. ydervægge/stuk og ydervæg/indervæg.

Hvad gør jeg nu? Er det en god løsning at montere gipsplader istedet for cellotex-pladerne for at udligne de førnævnte forskelle, eller kræver det et uderskellet af lægter? Kan forskellne udlignes ved at pudse væggene op? Jeg har endnu ikke overblik over om cellotex-pladerne er monteret med tjære, som jeg kan se at andre her i forummet har oplevet.

P.S: tilstandsrapporten nævner desværre ikke noget om cellotex-pladerne på ydervæggene. Burde den ikke gøre det? Og er der noget at komme efter hvis jeg klager?


 

Vi er netop gået igang med at forberede den... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan jeg da godt forstå undre dig, men det undre faktisk mig lidt at køkkenloftet er nævnt som en K3.
Hvis man googler cellutexplader, kommer der mange referencer til divs tilstandsrapporter, - og som oftest er det nævnt hvis der er anvendt cellutexplader også på vægge, men vist altid med noten at de kan være lovligt opsatte, men ikke må genanvendes ved eventuel renovering.

Hvis jeg læste rigtig, så blev de forbudt i forbindelse med nyt byggereglement i 1966. Så hvis de er opsat før, så er de lovlige - omend uhensigtsmæssige.

Og jo det burde nok havde været nævnt, så havde I ligesom været forberedt på at der kunne komme en ekstra udgift, - nu I ikke selv havde opdaget dem ved at banke med hånden på væggene.
Jeg bringer gipspladerne i forslag af flere grunde.
1. når du får pillet cellutexpladerne ned, vil der sikkert åbenbare sig et trist syn med mange huller og andre tristheder.
2. det er dyrt og besværligt, ihvert fald for mig, at pudse en væg så flot op, så den kan "bære" filt.
3. gipsen giver en lækker overflade at sætte filt på
4. gipsen + nogle millimeter til fliseklæb vil næste kunne udfylde, det du mangler under stukken. Resten klares let ved en fuge.

Med venlig hilsen
ktm

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
@djaydjay: Ja, der er desværre mange ting man ikke er opmærksom på som førstegangskøber. HVIS jeg fik banket på væggene under fremvisningen - kan faktisk ikke huske det - så havde jeg dog ikke renoveringsteknisk indsigt nok til at forestille mig HVORFOR væggene føltes anderledes. Hvis det derimod var noteret i tilstandsrapporten var det i hvert fald muligt at tage højde for, eventuelt i et lavere bud.

@ktm: vil overveje dit forslag med gipsplader på fliseklæb (det er vel stadig vådrumsgips du mener?), men har du indtryk af om det også en langsigtet løsning? Kan jeg risikere at senere ejere bare står med deres eget "cellutex-problem" bare i form af de gipsplader jeg har sat op? En anden ting er el: er det stadig muligt at skjule el i gipsvæggen, fx ved at lave riller i gipsen (og eventuelt også lidt ind i muren hvor det er nødvendigt) eller er det en molbo-plan?

@Tømreren: tak, jeg vil være forsigtig når jeg løsner pladerne op mod stukken. Jeg finder i den forbindelse også ud af om cellutex-pladerne er opsat på tjærepap, som du mener er sandsynligt.

Med venlig hilsen

Anders

 

Skrevet af technojazz på 09 feb 2010 22:11

@ktm: vil overveje dit forslag med gipsplader på fliseklæb (det er vel stadig vådrumsgips du mener?), men har du indtryk af om det også en langsigtet løsning? Kan jeg risikere at senere ejere bare står med deres eget "cellutex-problem" bare i form af de gipsplader jeg har sat op? En anden ting er el: er det stadig muligt at skjule el i gipsvæggen, fx ved at lave riller i gipsen (og eventuelt også lidt ind i muren hvor det er nødvendigt) eller er det en molbo-plan?


Med venlig hilsen

Anders


Det smarteste er at rille ud til el mm. før du sætter gips op, så skal der bare pudses rimeligt op i rillerne, da de bliver dækket af gipsen

Med den viden vi har idag, skulle der ikke komme et "cellutex problem" senerer. Ved at bruge gips

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Lige en status:

Jeg fik hevet cellutex-pladerne ned og kigget ind bagved. Det viste sig at pladerne var opsat på 5mm-lister som igen var sømmet direkte ind i pudslaget. Sikke et arbejde med at få det hele ned, og uha hvor ser væggene ud bagefter. På den ene ydervæg viste det sig at pudslaget var banket af så den rå mur med påsatte cellutex-plader kom til at flugte med stukken.

I den "fine" stue har vi valgt ikke at genopsætte gipsplader, men vil istedet genetablere og renovere pudslaget, da der så alligevel ikke vil komme en unaturlig kant. Den omtalte kant mellem den opringelige væg og tilbygning i den anden stue er dog et faktum men vi har endnu ikke besluttet os for hvad der skal ske der.

Desværre viste det sig også at pudslaget og det gamle tapet som stadig var nedenunder havde en mistænkelig grå-sort belægning som jeg umiddelbart vil vurdere til at være et gammelt skimmelsvampeangreb. Væggen er ellers tør og uden tegn på vandskade eller anden vandindtrængen, så jeg tror den eventuelle skimmelsvamp må have været aktiv fra cellutex-pladerne kom op engang i 30'erne-50'erne og indtil der blev hulmursisoleret i 70'erne og den værste kuldebro forsvandt. Skimmelsvanmpen har så i mellemtiden sandsynligvis levet af den tilbageværende tapet og tapetklister.

Men lige med hensyn til skimmelsvamp er det bedre at vide end at tro, så vi forventer at bestille et bygningseftersyn hos Teknologisk Institut for at få foretaget fugtmålinger, skimmeltest og renoveringstekniske råd. Og først derefter må vi se om ejerskifteforsikringen kan dækket nogle af de uforudsete udgifter. Så... ærgerlige ekstraudgifter og en forsinkelse af renoveringsprojektet, men det er vel bare charmen ved at købe et gammelt hus ;-)

Tak for de gode råd!

Mvh Anders

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også