Forladt båd

Har et spørgsmål om forladte både.

Tæt på hvor jeg har midt sommer hus, er det et sted hvor en del har deres både liggende på stranden samt i kanten af skoven. En del af dem har ikke været benyttet i mange år. Men en af bådene er sådan en jeg godt kunde tænke mig. Jeg har sat mit tlf nr mm mere på den hvis ejeren skulle dukke op, Det er stadig på den.

Det er en lille fin træ jolle med sejl til. Men har også forhørt mig ved de andre bådejer om de ved hvem der er ejer af sådan en, Men ingen ved hvem der ejer den mere.

Syntes også det vil være synd hvis den går til, er der en måde hvor man kan finde ejeren.
Den har ikke byge nr eller liggende.  Eller er der en myndighed som ved hvem ejeren er, eller kan give en lov til at overtage båden.  Da jeg ikke vil tage båden uden en godkendelse.

Båden har ligget der de sidste 5 år. Men er sund og tæt.

På forhånd tak
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tjaa måske er sommerhuset solgt og båden glemt, hvem ved.
Men man kan jo ikke tillade sig bare at tage den, så det eneste du kan gøre, er vel at blive ved med at spørge dig frem.
Er der er lokal grundejerforening, kunne du jo spørge der, sætte opslag op, osv.
mvh jens
Rent lovmæssigt skal den afleveres som hittegods, men selv Politiet gidder ikke hente den de har nok i forvejen. Eks. ved banegårde står der altid nogle forladte cykler (stjålne) ca. en gang hvert halve år rydder banen op og Politiet kommer og henter "overskudet" Så bliver de solgt på Aktion og dem de ikke kan sælge bliver omgående omdannet til skrot.
Nu ved jeg ikke hvor længe du har haft den seddel siddende, efter et halvt år skulle man mener at interessen for båden ikke eksistere mere. Og så kunne du vel reelt godt bruge den.
Rent Teoretisk kan ejeren så godt dukke op og forlange båden tilbage, rent Teoretisk !
Men hvor har jeg set det mange gange, Familien skal have båd og køber så en jolle eller lignende billigt, første eller anden gang de er ude, finder de ud af at det ikke lige var sagen og så "glemmer" de alt om den. De får den ikke solgt for det gør lidt ondt at skulle indrømme sin fejltagelse, så hellere lade som ingen ting er sket.
Jeg vil ikke opfordre dig til tyveri af jollen, men snak med en af de gamle på stranden, så kan du måske låne den på ubestemt tid.
Rent faktisk tilhører båden en eller anden, som ikke er pligtig til at gøre et eller andet ved den for at fastholde sit ejerskab. Så hold du bare nallerne væk, eller find ejeren.
En båd, som ligger og har ligget på en egnet plads længe, kan man da ikke bare lige kalde hittegods, fordi man selv mener at kunne lægge hånd på den.
Så det er dig der skal gøre en indsats for at finde ejeren, kan du ikke det, må du finde en anden båd.
Du mener da vel ikke vi har en myndighed herhjemme, som kan overføre andres ejendom til dig, bare fordi du ikke kan finde dem.
Og nogen ret til at vende folks både om, har man da heldigvis normalt ikke.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
prøv istedet at gå ind på dfæl hjemmeside der er altid flere projektbåde til afhentning.

der er altid solskin bag skyerne

Hvis det var mig og den har lagt der i 5 år ville jeg banke en pæl i jorden med et lamineret billed af den og mit nummer.
Også ellers bruge/vedligeholde den og "parkere" den samme sted når jeg ikke bruger den. Og efter et års tid er det så 6år siden nogen har kigget til den også ville jeg renovere og beholde den men stadig søge for skilt, billed og nummer er tydeligt så rigtige ejer vil kunne få fat i dig og få sin båd igen hvis han skulle dukke op igen.
Annonce
jeg tror også jeg vil gøre det samme med naboens bil han bruger den jo ikke, så jeg må ud og ha en pæl og banke i jorden med et billede. det er jo ikke tyveri når jeg har sat et billede af bilen der hvor den stod.....
eller måske flytte ind i det ubeboede hus...
Nej det er som lynæs skriver, find ejeren eller lad den være, evt få myndighederne til at finde ejeren.
ja lad den lokale komunne ordne den sag det gjorde de elegant
her på ærø ved at annoncere at de både der var på havne områdernes vinteropbevaringspladser ikke var fjernet eller betalt havneafgift for
inden en bestemt dato ville blive fjernet og sat på aktion jeg tror der var et halvt års respit og det samme kunne gøres
med strandbåde

Dennis

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

Del en seddel ud på de nærmeste veje det kunne jo være at der var nogen der ville kendes ved den, hvis du nu tilbød lidt basøre for den.

allan
Ja nu smider naboen jo osse tit sin bil i naturen og lader den stå i 5år, helt nøjagtig det samme....

Der er kun én, der må gøre noget: ejeren af grunden. Alle andre vil gøre sig skyldige i "ulovlig omgang med hittegods" - straffelovens § 277.

Så find ud af, hvem der ejer stranden og få dem til at efterlyse ejeren. Det sker der sikkert ikke noget ved, og så kan du købe båden for en slik. 

Dan

Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis