Ny carport m. tagpap. Krav til konstruktion.

Godaften!

Jeg skal til at bygge ny dobbelt carport. Den får målene 6,6 meter i bredden (med plads til 2 biler) og så 10 meter lang (den skal også indeholde værksted, og brændeopbevaring). De første 6 meter bliver et stort åbent areal. På venstre side er vores murstenshus, til højre skal der sættes stolper. Der skal tagpap på carporten, idet hældningen ikke er mere end 2,5 cm/m, hvilket skulle være ok for tagpap.

Der skal ikke isoleres i de første 6 meter, det er kun værkstedet der skal isoleres, og det ligger "bag" de 6 forreste meter. Taget skal altså kun bære "sig selv" med tagpap, underlag og evt. senere beklædning af undersiden af taget.

Første delspørgsmål: Hvilke dimensioner skal taget have for at være tilstrækkelig stærkt? Det er et bredt spørgsmål, det er jeg klar over, så her er min ide:
      Venstre side ind mod huset: Rem i dimension 150 x 75 mm.
      Højre side: Stolper 100 x 100 mm for hver 2 m, derpå rem i dimensionen 170 x 75 mm.
      Derimellem lægter i dimensionen 150 x 75 mm.

Spørgsmålet er så om 150 x 75 mm er kraftigt nok både som rem og som lægter imellem remmene, det er trods alt spænd på 6,6 meter. Skal det nærmere være 200 x 100 mm for både remme og lægter?

Og hvor tæt skal disse sidde (fra forside af carport og bagud)? 100 cm? Mere/mindre?

Næste delspørgsmål er så mht. tagpappet. Hvor stort spænd mellem lægterne kan der være, i forhold til det plade der bruges under tagpappet? Hvilken tykkelse passer til hvilket spænd, kan man læse det et sted?

Mange spøårgsmål, jeg ved det. Men jeg vil gerne undgå at have stolper i garagen, dem kommer bildørerne altid i kambolage med!

Hvis i har andre forslag til konstruktion, så modtager jeg dem gerne! Jeg er ikke håndværker, så jeg har ikke så meget forstand på lige det her.. Løsningen må jo også gerne være forholdsvis økonomisk god.

PFT.

Mvh
Søren
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Efter længere tids søgning fandt jeg frem til spændvidden på OSB plade under tagpap: http://www.trelleborg.com/dk/Phoenix/Taglosninger/Nyt-tag/Glatte-haldningstage/X-finer-ogOSB/

Er i enige i dette, også såfremt taghældningen kun er 2,5 cm/lb. m.
OSB Vil jeg nok overveje lidt at bruge. Den går under betegnelsen Kritisk underlag for tagpap. Den giver sig en del mere end Tag Krydsfiner. Vil nok vælge en Vanerply anti mug behandlet tag kryds finer. Vælger du OSB pladen skal du være opmærksom på at du skal holde 5 mm luft i fre og not gangen, det er for at pladen har noget at arbejde og gi sig i. Banker du dem helt sammen rejser de sig en lille smule i samlingerne og det kan ses i tagpappet.

Dim af spær vil jeg tro du skal op i en  45x245 med spær afstand på 40 cm ca. Du kan få Palsgård spær til at beregne det for dig eller kan jeg få dem til det.


Sydjysk Tagentreprise

7100 Vejle

60767424

Alt i tagpap arbejde

se mere på www.sj-tagentreprise.dk

Mht. OSB, så tak for kommentar. Som sagt, så er jeg ikke håndværker, så jeg må spørge mig frem :-). Jeg kigger efter noget tag krydsfiner i stedet. Og nu spørger jeg igen... Hvad med vandfast krydsfiner, eller det er måske heller ikke for godt?

Mht. spær, så tror jeg det bliver for voldsomt, og tænker på at gå på kompromis og sætte tre stolper 100 x 100 i midten af carporten. Så får jeg en stolpe midt i facaden, midt i carporten, og bagerst. Dermed nu spænd på 6,6 / 2 = 3,3 meter på tværs.

Stolperne er fortsat 100 x 100 mm, men remme og lægter, kan det laves i 50 x 150 mm? Er det for lidt/for meget?
Nå ja, glemte spændvidden. Hvis man nu går efter eks. 18 mm og spændvidde på 1220 mm...
Din rem er ok.

Spænd på dine spær:  på 3,3 45x145 pr 40 cm
                                            45x195 pr 60 cm
                                            45x170 pr 100 cm


Sydjysk Tagentreprise

7100 Vejle

60767424

Alt i tagpap arbejde

se mere på www.sj-tagentreprise.dk

Annonce
Hej Claus.

Tak for svar!

Er der ikke en fejl i den sidste, den pr. 100 cm?
Tjek :-)

De stolper der sidder i midten af garagen, der bliver et spænd på 2,5 meter. Bliver det et problem at bære taget med 45 x 195?

Sig til hvis det ikke giver mening. Men for at undgå at der kommer fire stolper på de 5 meter, hvoraf to til at komme i kambolage med bildørerne, ville det være fint med kun tre stolper, og altså en i midten af de 5 meter spænd.
Mht spær på spændvidden 6,6 meter, hvad er muligheden for at benytte eks. 4" x 8"? Er det meget dyrt, og hvad skal afstanden værre mellem lægterne?
Mht spær på spændvidden 6,6 meter, hvad er muligheden for at benytte eks. 4" x 8"? Er det meget dyrt, og hvad skal afstanden værre mellem lægterne?
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis