Dremel, men hvilken?

Hej, min kære gamle mor har snart føsdag, og sikken en det bliver, hun ønsker sig en dremel, til at bore i glas/sten med, hun laver en masse glasmaling og div andre fine sager (utroligt hvad man kan lave udaf affalds glas) Jeg har planer om at give hende en dremel, men hvilken type skal man vælge til hobby? Jeg har kigget på Dremel 400 digital. Pris er ligemeget /mkh
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej, min kære gamle mor har snart føsdag, og... Vis hele indlægget
32 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har lige et tillægs spørgsmål, hvilken type bor skal man bruge for at lave huller? helst til den proxxon, kan man ikke få en lille guide i hvordan man bør lave den slags?

hvor hurtigt skal man køre? skal der noget olie på så glasset ikke sprænger?

Hvad gør man

Vi taler små huller som skal holde en lille ring til et smykke...
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Man vælger bor efter materialet.
til glas bruger man selvfølgelig diamant.
for at sænke støjniveauet og øge afkøling af emne og værktøj kan man bruge en olie. om det er vindruekerneolie eller motor olie betyder ikke det store. dog vil jeg hellere arbejde med vindruekerne olie end motor olie.
med hensyn til omdrejninger så ville jeg nok starte blødt ud med 6000rpm, som vist nok er det laveste. Men det er en ting man skal prøve sig frem med.

Jacob
eller du kan bruge sprit til at køle med
vi brugte det når vi borede i alu ved flyvevåbnet
men omdet duer til glas ved jeg ikke grunden til at vi
brugte sprit var at det ikke sviner på samme måde
men prøv dig frem

Dennnis

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

Skrevet af j håndstad på 08 feb 2010 19:23
VAND

NIX
en olie. vand leder for godt. specielt når den blandes med forskelligt snavs inde i maskinen.

Jacob
Hvis jeg har forstået det ret så er der tale om boring af huller i glas og til det bruges der diamantbor kølet med vand. Jeg har boret huller i glas i 40 år.
Mvh Jørgen.
Skrevet af j håndstad på 09 feb 2010 01:12
Hvis jeg har forstået det ret så er der tale om boring af huller i glas og til det bruges der diamantbor kølet med vand. Jeg har boret huller i glas i 40 år.
Mvh Jørgen.

Det er meget muligt. men en sammen blanding af vand og en 230v hurtigt roterende maskine er helt forkert under hobby omstændighedder. risikoen for at man får stød er alt for stor.

Jacob
Skrevet af Jacob Antenne på 09 feb 2010 16:12

Det er meget muligt. men en sammen blanding af vand og en 230v hurtigt roterende maskine er helt forkert under hobby omstændighedder. risikoen for at man får stød er alt for stor.


I skal have mange tak for alle jeres svar, jeg er også en smule nervøs for at skulle bruge vand, men med en flex-slange til den Proxxon burde det ikke være det store problem med vandstænk, men ja 230V er avav Jeg takker mange gange...
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Ja  jeg er enig i dit argument men spørgsmålet var hvad der skulle køles med og svaret er stadig vand. Det var jo ikke maskinens afkøling der var tale om.
Mvh Jørgen.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også