Marstal kobling

Min kobling driller mig lidt tror den er ved at være slit.
Jeg er nødt til at stramme gearet meget før at den tager ordentligt ved :-(

Der var en der engang snakkede om at man kunne svejse noget på? men på hvad kan jeg ikke huske? Treklogen måske?

Er der nogen der når de læser foregående tænker nåeeeeee det er jo bare... han mener, så skriv endeligt. Hvis det derimod er det rene volapyk jeg skriver så bare træk på smilebåndet ;-)

Ps.  Det skal siges at min motor har været til debat herinde et par gange før hø hø. Den er nu på land og står til en ordentlig omgang ;-)


Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
Min kobling driller mig lidt tror den er ved at... Vis hele indlægget
41 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Anders
unskyld jegt blev lige opholdt af et uopsættelig SWAMBO udfordring
hun forlangte at jeg så på hendes vaskemaskine med det samme da der stod vand
ud over det hele og den meldte fejl. nu prøvekører jeg en vask uden tøj efter jeg har haft den skilt ad så må vi seog jeg har også lige en opvasker der skaber sigmen vi er vel ikke lds/gds for ingen ting  men behøves det at komme væltende på en gang hver gang

nå det var det maskeri du havde den ser ellers gevaldig pæn ud i malingen den ser jo ud som ny, jeg var også lige inde og se dit skiv ikke så tosset enda

tak for billederne jeg vil prøve om jeg kan printe dem og så tage dem med i byen
og se hvad jeg kan støve opaf skøre forslag til dig

Dennis

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

Ja det kan du squ´da sagtens sige når det både er i køkkenet og i vaskekælderen på en gang det næste bliver vel en sprængt radiator på første salen så bliver det for alvor skægt men bestemt ikke noget for børn og følsomme mennesker

Dennis

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

Hej Anders.
Jeg er 100 % sikker på at ringer du til den gamle på reservedels lageret fra Marstal motorfabrik, og fortæller ham symtomerne. Så ved han lige med det samme hvad du skal gører, og jeg har opfattelsen af at han mere gør det for at holde gang i de gamle motorer frem for at tjene fedt på sagen.
Men det er rigtigt, Mastallere kan nå at sadle hesten mange gange inden de rider, iøvrigt er det sandt at de fyldte sand ned i koblingen, men det er den åbne klokobling der ikke køre i olie de gjorde det på. De har jo også verdens patent på Marstaller sæben, et efektivt rengørings middel til en møgbeskidt skibs bund.
ja men den skulle være nedlagt nu men jeg tror en fra fammilien har et andet firma der har noget med skibsmotore at gøre
og som muligvis har reservedele til motorene men nu ser vi jeg skinder mig og iler det jeg kan

Dennis

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

Annonce
Hej Dennis.
Ja selve Fabrikken er lukket, men de har et rimeligt stort reservedels lager liggende så vidt mig bekendt. Jeg har da hørt fra flere at de stadig kan købe reservedele fra Fabrikken.
Gå hen og spørg ham henne på Musæet, han ved alt om det også et tlf. nr. har han ! Ellers må du have fat i en af de gamle Fiskere henne ved Jacobsens plads eller ved Sønder renden.
Det nævnte familiemedlems værksted er også nedlagt det hed Maskinfabriken Adil.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Deres hjemmeside findes dog endnu.   http://www.aeroe.dk/adil/  .

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hej Anders
har fået kontakt til en der har været på fabrikken og både har lavet og rep. motorende skal mødes med ham her i eftermiddag
så vi har sadlet op lad os så se om vi når at ride i år

det er rigtig at fammilie medlemmet havde addil men var ikke sikker i går aftes der for ville jeg ikke sige det.
og det er rigtig at direktøren på museet ved en fandens masse om lokale forhold

med hensyn til at gå i søndreranden og få råd går ikke, så når vi ikke engang at
sadle op før sommer men de er nu gode nok de lokale når du har brug for hjælp
de  ved jo hvor dan man sparer i følge de gamle skonnert historier

vi høres ved senere i aften

Dennis

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

Skrevet af Håndværkeren på 25 jan 2010 17:50
Hej Anders.
Er det en af dem med åbent revers / kobling, kan du jo gøre som fiskerne gjorde engang, de havde en pøs stående med stransand i. Så fik koblingen lige en håndfuld når den skulle koble ind.
Det er jo nok slid der gør det, så måske der skal skiftes koblings belægning, uha da da
En grusgravsejer fortalte mig for mange år siden om princippet i en wire-gravemaskine:
En motor trækker nogle tromler, som ruller wiren til skovlen op. Motoren er forbundet til tromlerne ved (mekaniske) koblinger af en slags (måske bremsebånd?). De maskinfører han havde haft brugte flg. tricks: Når kobling huggede, fik den lidt olie ind i koblingen. Når kobling gled, fik den lidt (pulveriseret?) harpiks.

Det krævede efter sigende lidt "håndelag" at "justere" koblingerne på ovennævnte måde.

Jeg ved ikke om det kan bruges, før du griber til mekanisk reparation.


Træd ikke på mine ledninger :o)
Der er yderligere 21 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også