Måle diameteren helt nøjagtig

Hej gutter,

Jeg har behov for at måle den indvendige diameter i bla. plejlstangen på en nitro brændstofmotor. Vi taler et område fra 3,5 - 7 mm. jeg skal frem til en nøjagtighed på ikke mindre end 1/100 helst bedre.

Jeg er klar over man kan få noget elektronisk grej - men det er sikkert rimelig dyrt.

Findes der ikke nogle "målepinde" i konisk form med angivelse af mål - sådan a´la en rival ?. Og hvis ja - hvad hedder disse og er der nogen der ved, hvor jeg kan få fat i sådanne - evt. brugt ?.

Med venlig hilsen

Niels Vangsøe

Vangsoe
Hej gutter, Jeg har behov for at måle den... Vis hele indlægget
27 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
hans2 - som jeg skriver i tråden: det er nitro-motorer fra 3,5 - 5 ccm primært. De små 2,5 med sideudstødning gør jeg ikke så meget i til race.

Adam - ja - jeg har selv den tanke at få lavet nogle måle-dorne ( nu ved jeg jo hvad de hedder - tak ! ), med et spring på 0,01 mm.

Jeg har adgang til et maskinværksted hvor de har det helt rigtige måle-grej ( 1/1000 mm ) - men jeg skal have noget jeg kan bruge selv på mit eget værksted.

ja - en sådan plejlstang bliver helt klart slidt oval
Men det er ikke min opgave her - altså at kunne måle på en slidt plejlstang.
Min opgave er at indsætte ny bøsning i begge ender af plejlstangen med en given tolerance - lade motoren gennemkøre et testprogram belastet - og så igen konstatere hvordan plejlstangen har det med den givne tolerance.
Det er ikke kun et spørgsmål om at finde den optimale tolerance - det er også et spørgsmål om at konstatere hvordan bøsningen slides på krumtapsølen som jeg keramisk coater ( sten-hård lav-friktions overflade ). Og igen ved forskellige belastningsprogrammer, med forskellige olieprocenter og forskellige mix af castor og syntetisk olie.

Næste opgave bliver så at finde det optimale materiale til selve bøsningen - og få den lavet.

Helt bagfra er opgaven at kunne renovere en sådan plejlstang med materialer og tolerancer som sikrer maximal levetid i en given motor, konstrueret til en given opgave med en given type brændstof / oliespecifikationer, som skal køre på en krumtapsøle som er ceramisk coated. Opgaven skal løses uden målbar slitage på krumtapsølen, sålede at selve krumtappen ( ræve-dyr ) kan genbruges over and over.

En fabriksny plejlstang til de hidsige konkurrencemotorer koster nemt på den forkerte side af 500,00 - og så har den fabrikstolerancer i relation til krumtapsølen. Den har så typisk en levetid på ca. 15-30 liter brændstof. De rigtig hårde drenge som kører DM i 1/8 offroad buggy og truggy kører nemt over 100 liter på en sæson - bla. een jeg er mekaniker for...så det bliver til nogle plejlstænger.

Nå - dette her gik fra et relativt simpelt spørgsmål til en næsten hel projekt beskrivelse. Det var ikke meningen - men jeg synes ikke jeg kan være bekendt andet end at svare på de spørgsmål der bliver stillet.

Tak for alle de gode indput her - og rigtig god week-end.

Med venlig hilsen

Niels Vangsøe

www.nitromekanikeren.dk - her kan i bla. under - Information om nitro-motorer - se emner jeg har keramisk coated - krumtappe, stempler mm.

Vangsoe
du har lige den fidus i at klæmme siste kræfter ud af motorene.
med hel del trimme arbejde for at yde sit bedste.
du porte dem ogrå på der kommer masser spræl i.:-)

hel og lykke med tuning af motorene.
du har en fedde hjemmeside.
og meget lærerige oplysning om motorens tilkøreing og mange andre tiltag.
Mitotoyo har en Bore Gages i serie 526 der måler fra 3,7 - 7,3 tolerance 0,001.  bestillings nr. 526-152. Se den selv på deres hjemmeside, den ser ikke dyr ud???
Mvh Jørgen.
Hej Jøren

Ja - den ser sku godt nok helt rigtig ud. Må se at find ud af hvor den kan købes i verden !
Tak Jørgen
Med venlig hilsen
Niels Vangsøe

Vangsoe
Lemvig Müller forhandler Mitotoyo
Desværre er det nok ikke helt billigt, 526-152-1 koster 6.225,00 + moms
Priser i denne pdf fil
http://www.lemu.dk/Default.aspx?ID=509

billede af måle instrumentet her
http://www2.mitutoyo.de/fileadmin/user_upload/pdf/katalog/0ENGLISH/05_Dial_Gauges.pdf

mvh jens
Annonce
Hej
Ja - det er sku voldsomt nok....har set på Mitotoys tyske hjemmeside at de også har en " tastarm messuhr " - der også ser rigtigt ud. Jeg har bedt om en oversigt over tyske forhandlere, idet det på Mitotoyos egen hjemmeside ikke fremgår at de har en DK forhandler.
Med venlig hilsen
Niels Vangsøe

Vangsoe
Lemvig-Müller skriver, de er eneforhandler af Mitotoyo i Danmark
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis