Måle diameteren helt nøjagtig

Hej gutter,

Jeg har behov for at måle den indvendige diameter i bla. plejlstangen på en nitro brændstofmotor. Vi taler et område fra 3,5 - 7 mm. jeg skal frem til en nøjagtighed på ikke mindre end 1/100 helst bedre.

Jeg er klar over man kan få noget elektronisk grej - men det er sikkert rimelig dyrt.

Findes der ikke nogle "målepinde" i konisk form med angivelse af mål - sådan a´la en rival ?. Og hvis ja - hvad hedder disse og er der nogen der ved, hvor jeg kan få fat i sådanne - evt. brugt ?.

Med venlig hilsen

Niels Vangsøe

Vangsoe
Hej gutter, Jeg har behov for at måle den... Vis hele indlægget
27 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Kan du ikke lave en simpel, men effektiv, dansemester til indvendigt formål i måleområdet?
Hvilken tolerance er det helt præcist du forventer at kunne måle, for hvis du skriver at du skal under 0.01mm så er der kun een vej: http://www.tesabs.ch/multimedia/docs/2008/05/imicro_digital.pdf

Peace through superior firepower.

Hej
Prøv evt, at kontakte Gordon, han har mange gode løsninger vedrørende målinger.
http://www.f-m-s.dk/index.htm

Hvordan bearbejder du hullerne, det må vel kræve, en superfin overflade?

Har du prøvet, om du kan måle hullerne, med en digital skudelære ?

mvh jens
Hej Jens
Det er ikke helt statiskt.
Jeg er opmærksom på alle eksterne faktorer som påvirker et sådant måleresultat - temp, humid osv.

Jeg har en krumtapsøle som eks. måler 3,92 mm efter keramisk koating. Jeg ønsker nu en tolerance på 6/100 mm og vil således ende op med et hul i den tilhørende plejlstang på 3,98 mm ( alt bare som eksempel ). Jeg regner med at bruge en konisk rival til hullet i bøsningen.
og så er det jo så at har behovet for at kunne måle de 3,98 mm rimelig nøjagtigt. Jeg kører så med denne motor i forskellige test-situationer og forhold, og har så behov for at kunne måle hullet igen, for at konstatere slitagen efter udførte tests.

Jeg har en digital skydelære - billig kvalitet - men stoler ikke nok på den. jeg har reference stål-kugler så jeg kan kalibrere læren.

Thygesen: hvad er en "danskemester" ? :-)

J håndstad: ja - jeg er godt klar over at en indvendig micrometer skrue findes - men hvor kan jeg købe en sådan - og er de ikke tæske dyre ?

Mange tak for alle indlæggene her !

Med venlig hilsen
Niels Vangsøe

Vangsoe
Jo. Invendig micrometer skruer findes specielt til koniske huller. Med med en pris på + 10.000,- er disse nok for dyre til dit projekt. Findes i øvrigt på www.eshop.hoffmann-group.com (sælger ikke til private)

M.v.h  Mads / Maskinarbejder

Annonce
Hvis du bruger en konisk rival, så får du jo ikke er cylinderisk hul.

Hvis du skal lave en superfin overflade, samt lige tage de sidste 1/100 dele mm.
Kunne hone børster måske være løsningen.
http://www.kamph.dk/data/images/kataloger-pdf/mini-borster-serie-81.pdf


Har du prøvet at spørge Gordon, send ham evt en mail, med link til tråden her, så er jeg sikker på han har nogle brugbare forslag.

mvh jens

Jens - den type rival jeg har adgang til falder 1/100 mm over hvert step - så det tror jeg nu nok skal gå.

Men som sagt - det er på forsøgsstadiet - så det vil vise sig

Med venlig hilsen

Niels Vangsøe


Vangsoe
de små tolerangse i taler om til plejlstang.
det kalder man om man laver en fin løbepas.!
det man prøver at få en plejlstang til at dreje rundt på krumtapsølen uden
mærekbart slup. det er lige føre at olien skal opløses i petrolium.!!!. :-)

en nitro brændstof motor der "løber" med ca.40.000 omdreninger.
så er det paskram der kræves.?
Jeg ved ikke om du kan måle det så nøjagtigt. Når tingene roterer sådan med ujævn belastning så bliver de ikke slidt ens hele vejen rundt. Det er nok blevet ovalt slidt, så det hjælper ikke med at måle så nøjagtigt.
Cylinderen i motorblokken bliver også slidt mere på den ene side end på den anden, med tiden.

Kør på en teknisk skole på deres maskin eller auto værksted/skolepraktik og spørg om du må låne deres værktøj.

Kan du ikke få drejet en masse "stempler" i de størrelser du bruger mest ( til en bestemt opgave) med 0,01mm intervaler og bruge dem til at måle det med?
Kunne forestille mig at en cnc operatør kunne tegne og dreje dem ret hurtig.

Mvh Adam
vangsoe.

hvor stor er motoren der hvor plejltangen kommer fra. den du måler på.!

måske en 3.5 ccm. eller 2.1 ccm. nitro motor.!
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis