Hvordan sætte filt?

Hvordan sætter man filten op ved hjørner? Lader man filten gå op TIL hjørnet og skærer der, eller lader man noget af filten gå om hjørnet?

 

16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg skærer altid filten i hjørnerne, dette giver det bedste resultat.
Filt bør(/skal) skæres i alle hjørner, samlinger osv. Jeg skærer det altid til i hjørnerne og giver det akrylfugemasse bagefter..
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hvis dine hjørner er knivskarpe kan du godt køre filten rundt deri. Men det er godt nok sjældent jeg oplever det.

Når hjørnet er skævt, filten trækker skævt efter hjørnet, plejer jeg at give den et snit hele vejen ned. Derefter giver jeg hjørnet en acrylfuge med fingerspidsen. Så ser men ikke evt mellemrum der opstår mellem de to stykker filt på hver side af snittet.

Det er min ringe erfaring. Jeg er ikke prof, så der er med garanti andre gode forslag.

Ps. på udvendige hjørner der er skæve plejer jeg at lave skrå snit i "folderne", herefter spartler jeg hvis der er smalle stykker uden filt.

Skal man egentlig sige undsyld når man har sagt hov...

En dugfrisk erfaring fra mig: Jeg har lige sat glasfilt op på 3 rum. Hjørnerne så fine ud inden jeg begyndte, så jeg forsøgte at køre banerne "rund om dem" ... men men ..glem det. Det tager laang tid, og bliver slet ikke så godt som når du skære dem og giver dem en acryl-fuge.
En maler lader filten fortsætte rundt i hjørnet, og skærer derefter filten af 1-2 cm ude på den nye væg. Denne afskæring skyldes at filten vil vride hvis hjørnet er skævt.

Filten "skubbes" ind i hjørnet ved hjælp af en tapetsaks eller lignende, hvor man bruger bagsiden
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Tak for alle de gode svar

Henrikhp, vil det sige at man lader to centimeter være og derefter skubber ind til hjørnet? Men så kommer der vel en fold på hjørnet. Måske fordi jeg ikke lige forstår din forklaring.

 

Henrik hvem har fortalt dig det? Det ved rutex man kan gøre det, da et overlap ikke vil ses som sådan på rutex. Det vil det på filt.

Er det indvendige eller udvendige hjørner du snakker om Kim?

Indvendige,- kør filten helt op og skær og det samme fra den anden side. Og giv det så noget acrylfuge.
Udvendige, skær den helt tæt på hjørnet ved den første bane du sætter på. Den næste, lader du 2-3 mm rage ud over og lader det tørre. Når det er tørt kan du slibe med lidt fint sandpapir, det bliver so regel det pæneste. Du kan også skære begge baner helt tæt til hjørnet med det samme...

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Ups... Har lige været nede og kigge hvor maleren var igang sidst....

Ovennævnte metode bruges på udvendige hjørner.... indvendige hjørner skæres til og "fyldes" med akrylfuge...

Jacko, det er udvendige hjørner

 

Skal det også have akrylfugemasse ved udvendige hjørner?

 

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også