Taglejlighed med ubehalig overbo!

Hej

Jeg overvejer kraftigt at købe en taglejlighed.

Den skal totalrenoveres, men den er billig.

Jokeren er, at de flade tage, der blev lagt i sluthalvfemseren, har en konstruktionsfejl: De bliver ikke tilstrækkeligt ventilerede, og der er derfor stor risiko for, at der er skimmelsvamp i et af de yderste lag af taget.

Andelsforeningen er forsikret mod svamp. Den kører i øjeblikket en erstatningssag mod entreprenøren, men udfaldet er uvist. Det er således også uvist, hvornår at fejlen vil blive udbedret og svampen (hvis den er der) fjernet. Andelsforeningen er meget stor, og et tab af retsagen vil derfor kun have mindre økonomiske konsekvenser.

Er der mulighed for, at forsejle taglejligheden mod eventuelle nedtrængende svampesporer og giftstoffer. Kunne man eks. gøre det med et gibsloft med dampspærre, og i så fald, kan et sådan et sættes op uden på et pusset loft. Der sidder allerede et gibsloft, men det er grimt, buger og jeg ved ikke, om der er dampspærre i det.

Hvad skal jeg derudover over påregne i materiale-udgifter til en totalrenovering af bægge i hele lejligheden. Den er 60 kvadratermeter (på papiret nærmere 80).

Væggene skal pusses ned, der skal væv eller tapet op og der skal males.

Derudover er der loftsafæren.

Derudover er der risiko for, at der er skimmelsvamp i enkelte af væggene, som følge af den tidligere andelshavers misvedligeholdelse.

Derudover er der i blevet fjernet en ægte hussvamp i muren, der adskiller bygningen med nabobygningen. Dette er blevet gjort reglementeret. Udbruddet var mellem trede og fjerde sal (pågældende lejlighed er på femte).

Prisen på lejligheden afspeljer meget godt dens stand.

Jeg vil se frem til nogle svar - især på spørgsmålet omkring taget.

Mvh. Morten.a
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tja, tilbuddet skal være rigtig rigtig godt. Måske det ville være en fordel at have et andet sted at bo imens.

Synes allerede der nu har været mange svampetilfælde, hvad mon risikoen/chancen er for endnu flere i fremtiden?

Jeg tror jeg ville springe over, men kan ikke give dig en faglig vurdering
Tilbuddet er godt:

Den årlige kvadratmeterpris (boligydelse + afdrag på lån + renter) vil være omkring 680 kroner, hvis jeg køber. Det er 120 kr under hvad en tilsvarende lejelejlighed vil koste. Nedslaget i andelskronen er omkring 40 procent. Beliggenheden er god, andelsforeningen sund.
Er det ikke at stikke hovedet ind i en hvepserede, oven i købet firvilligt med åbne øjne?
Hvor billig er den lejlighed i forhold til andre tilsvarende?
Jeg skulle ikke nyde noget, men ville vælge noget andet og måske mindre.

Med venlig hilsen
ktm

 

En mulighed kunne være at få en ekspert ud (evt fra teknologisk institut), og tage nogle prøver af det og komme med en vurdering. Det gjorde vi i det lejlighedskompleks jeg boede i for en del årsiden, da vi havde fundet noget svamp i kælderen. Jeg tror at vi betalte 10K for prøver og en rapport der beskrev hvordan vi skulle behandle problemet. Det er selvfølgelig en del penge, på noget du ikke ejer, men jeg tror det er godt givet ud - så har du overblik over problemerne. Du kan evt aftale med andelsforeningen at de skal betale halvdelen.

Mvh
/Thomas
Problemet med taget gør sig gældende for alle taglejlighederne i foreningen, men det lader ikke til at spille nogen rolle for de priser de sælges til. Nabolejligheden blev for nylig solgt til en million. Denne lejlighede er 40 % billigere pga. af dens stand og særlige omstændigheder gældende for den gamle andelshaver (ekskluderet - tvangssalg).


Annonce
Umiddelbart ville jeg ikke selv købe den lejlighed med mindre jeg vidste jeg havde et andet sted af bo imens den renoveres.

Evt. svamp og rådskader i taget vil senere hen også have indflydelse i din lejlighed, specielt hvis dette ikke snart bliver udbedret, når der konstateres skader i taget bør dette udbedres hurtigst muligt, lyder ikke til at dette bliver tilfældet her, hvilket vil øge omfanget af skaderne.

Jeg ville være rimeligt sikker på at når du piller lofterne ned, så finder du sikkert en masse rådskader - skimmelsvamp i tagkonstruktionen pga. ophobende fugt, dine hængende gipsplader er da et rimeligt sikkert tegn på det.

Hvis du er helt sikker på at du ikke forbindelse med renovering af taget, ikke vil stå med ekstra udgifter og ellers har modet til sådan en omgang, så ville jeg måske nok alligevel overveje det, hvis dette er drømme lejligheden du står overfor, skimmelen i tagkonstruktionen kan man skærme sig af fra i forbindelse med det nye loft, hussvamp skaderne 2 etager nede ville jeg ikke være bekymret for, evt. skimmel i vægge vil du sikkert også få dækket af ejerforeningen, når evt. problemer i taget også udbedres, tror dog ikke dine vægge er så udsatte da dette sikkert er betonvægge, men som sagt så er dette altså problemer der går lejligheden ubeboelig imens det hele står på.
Mange tak for jeres svar...

En uddybning:

En eventuel overtagelse vil foregå således:

Jeg river alt ned - dvs. loft, tapet og eventuelt køkkengulv.

Derefter udbedrer andelsboligforeningen alle svampeproblemer i lejligheden (dem under taget kan man ikke rigtig komme til).

Når de har ordnet det, sætter jeg ét værelse i stand (vægbeklædning - maling - loft) og afskærmer det, hvorefter jeg tager resten et værelse ad gangen.

I mellemtiden bor jeg hos en veninde.

Det er desværre drømmelejligheden ; )


Skrevet af Koludabyg på 18 jan 2010 21:24
"skimmelen i tagkonstruktionen kan man skærme sig af fra i forbindelse med det nye loft"

Hvordan ville man gøre det?

Skimmelsporene kan ikke komme igennem en helt tæt dampspærre...
Skrevet af Koludabyg på 18 jan 2010 23:24
Skimmelsporene kan ikke komme igennem en helt tæt dampspærre...

Gør dette så ikke problemet med den dårlige udluftning af konstruktionen ovenover endnu værre?

Til tråd indehaveren,

Jeg tror ikke at dette er det rette forum at stille et sådan spørgsmål, da der ikke er nogen der har mulighed for at se konstruktionen, det hele ender i spekulation og tænkte situationer, som måske ikke er retvisende for den aktuelle lejlighed. Det hele vil sikkert munde ud i at du bare bliver endnu mere usikker!

Jeg ville som en af de andre ovenfor foreslår få en ekspert til at se på taget før jeg handler!

Arneen.

<p>&#160;Man kan ikke ødelægge noget der allerede er gået i stykker!</p>
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også