Hej
Jeg overvejer kraftigt at købe en taglejlighed.
Den skal totalrenoveres, men den er billig.
Jokeren er, at de flade tage, der blev lagt i sluthalvfemseren, har en konstruktionsfejl: De bliver ikke tilstrækkeligt ventilerede, og der er derfor stor risiko for, at der er skimmelsvamp i et af de yderste lag af taget.
Andelsforeningen er forsikret mod svamp. Den kører i øjeblikket en erstatningssag mod entreprenøren, men udfaldet er uvist. Det er således også uvist, hvornår at fejlen vil blive udbedret og svampen (hvis den er der) fjernet. Andelsforeningen er meget stor, og et tab af retsagen vil derfor kun have mindre økonomiske konsekvenser.
Er der mulighed for, at forsejle taglejligheden mod eventuelle nedtrængende svampesporer og giftstoffer. Kunne man eks. gøre det med et gibsloft med dampspærre, og i så fald, kan et sådan et sættes op uden på et pusset loft. Der sidder allerede et gibsloft, men det er grimt, buger og jeg ved ikke, om der er dampspærre i det.
Hvad skal jeg derudover over påregne i materiale-udgifter til en totalrenovering af bægge i hele lejligheden. Den er 60 kvadratermeter (på papiret nærmere 80).
Væggene skal pusses ned, der skal væv eller tapet op og der skal males.
Derudover er der loftsafæren.
Derudover er der risiko for, at der er skimmelsvamp i enkelte af væggene, som følge af den tidligere andelshavers misvedligeholdelse.
Derudover er der i blevet fjernet en ægte hussvamp i muren, der adskiller bygningen med nabobygningen. Dette er blevet gjort reglementeret. Udbruddet var mellem trede og fjerde sal (pågældende lejlighed er på femte).
Prisen på lejligheden afspeljer meget godt dens stand.
Jeg vil se frem til nogle svar - især på spørgsmålet omkring taget.
Mvh. Morten.a
Hej Jeg overvejer kraftigt at købe en...
Vis hele indlægget