Taglejlighed med ubehalig overbo!

Hej

Jeg overvejer kraftigt at købe en taglejlighed.

Den skal totalrenoveres, men den er billig.

Jokeren er, at de flade tage, der blev lagt i sluthalvfemseren, har en konstruktionsfejl: De bliver ikke tilstrækkeligt ventilerede, og der er derfor stor risiko for, at der er skimmelsvamp i et af de yderste lag af taget.

Andelsforeningen er forsikret mod svamp. Den kører i øjeblikket en erstatningssag mod entreprenøren, men udfaldet er uvist. Det er således også uvist, hvornår at fejlen vil blive udbedret og svampen (hvis den er der) fjernet. Andelsforeningen er meget stor, og et tab af retsagen vil derfor kun have mindre økonomiske konsekvenser.

Er der mulighed for, at forsejle taglejligheden mod eventuelle nedtrængende svampesporer og giftstoffer. Kunne man eks. gøre det med et gibsloft med dampspærre, og i så fald, kan et sådan et sættes op uden på et pusset loft. Der sidder allerede et gibsloft, men det er grimt, buger og jeg ved ikke, om der er dampspærre i det.

Hvad skal jeg derudover over påregne i materiale-udgifter til en totalrenovering af bægge i hele lejligheden. Den er 60 kvadratermeter (på papiret nærmere 80).

Væggene skal pusses ned, der skal væv eller tapet op og der skal males.

Derudover er der loftsafæren.

Derudover er der risiko for, at der er skimmelsvamp i enkelte af væggene, som følge af den tidligere andelshavers misvedligeholdelse.

Derudover er der i blevet fjernet en ægte hussvamp i muren, der adskiller bygningen med nabobygningen. Dette er blevet gjort reglementeret. Udbruddet var mellem trede og fjerde sal (pågældende lejlighed er på femte).

Prisen på lejligheden afspeljer meget godt dens stand.

Jeg vil se frem til nogle svar - især på spørgsmålet omkring taget.

Mvh. Morten.a
Hej Jeg overvejer kraftigt at købe en... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Arneen, du har da ret i at ingen her, kan komme med den endelige opskrift på, hvad der konkret skal gøres i situationen, da ingen har set åstedet.
Der er da heller ingen, der hævder at have den præcise løsning, men Morten får da nogle input, der kan klæde ham bedre på i sine overvejelser og forhandlinger med de involverede. Det er det man kan kalde for brainstorming!
Som man kan læse, er beslutningen om køb taget, men så sker det ikke med lukkede øjne for hvilke problemer, der kan ligge i sagen.

Med venlig hilsen
ktm

Skrevet af Arneen på 19 jan 2010 08:41

Gør dette så ikke problemet med den dårlige udluftning af konstruktionen ovenover endnu værre?

Nej, tværtimod.

Laves der udluftning af konstruktionen med opvarmet luft fra boligen, skal man nok få endnu større problemer med kondens og fugt.

Udluftning af taget skal ske med tør og kold udeluft, ikke luft fra boligen.

Dog vil en dampspærre mod dette tag/loft, sikrer at svampesporer fra taget ikke forplanter sig i luften i boligen, disse sporer kan nemlig være skadelige hvis man udsættes for dem i længere tid.

@Koludabyg:

Ok, det er forstået! Tak.

@KTM:

En brain storm er selvfølgelig helt ok! Det skal bare helst ikke tage for mange drejninger, for så kommer det let til at handle om noget helt andet.

Arneen

<p>&#160;Man kan ikke ødelægge noget der allerede er gået i stykker!</p>
Hejsa

Mange tak for alle jeres indlæg.

Og ja, jeg er meget tæt på at købe.

Jeg synes, at jeg har fået et godt overblik over sagen. Det er en god sikkerhed, at man kan afskærme sig fra problemerne på loftet. Andelsforeningen er meget, meget stor og har afsat penge til at få det ordnet. Så jeg bekymrer mig ikke synderligt om det. Jeg skriver, når jeg har taget den endelig beslutning, det kan være, at jeg lægger nogle før og efter billeder op.

Så kan I selv vurdere, hvorvidt jeg skød papegøjen - eller om det var omvendt.
Skrevet af sireel på 19 jan 2010 14:07
Hejsa

Mange tak for alle jeres indlæg.

Og ja, jeg er meget tæt på at købe.

Jeg synes, at jeg har fået et godt overblik over sagen. Det er en god sikkerhed, at man kan afskærme sig fra problemerne på loftet. Andelsforeningen er meget, meget stor og har afsat penge til at få det ordnet. Så jeg bekymrer mig ikke synderligt om det. Jeg skriver, når jeg har taget den endelig beslutning, det kan være, at jeg lægger nogle før og efter billeder op.

Så kan I selv vurdere, hvorvidt jeg skød papegøjen - eller om det var omvendt.

Jeg håber at du får en gråspurv ud af det
Alt held med det, men efter de oplysninger du har givet så køber du jo af andelsforeningen.

18 jan 2010 19:16
Problemet med taget gør sig gældende for alle taglejlighederne i foreningen, men det lader ikke til at spille nogen rolle for de priser de sælges til. Nabolejligheden blev for nylig solgt til en million. Denne lejlighede er 40 % billigere pga. af dens stand og særlige omstændigheder gældende for den gamle andelshaver (ekskluderet - tvangssalg).

De har jo en interasse i at få dig som køber, for så kan de dele regningen ud til dig også.
Hvis den ikke bliver solgt skal alle de andre betale for alt, til den bliver solgt.
Så måske skulle du slå lidt koldt vand i blodet, og så lige tage et par uger, og vuderer på.
Den bliver nok ikke solgt på den tid.

Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også