Brændeovn: "omvendt" træk???

Hejsa. Min kæreste og jeg er for nyligt flyttet i hus med brændeovn, og ingen af os, er vokset op med et, så vi er langt fra eksperter på området. Vi havde stor glæde af brændeovnen i det første stykke tid, men nu er det slut.... Vi kan simpelthen ikke få tændt op. Der er et voldsomt træk ned gennem skorstenen (stålskorsten), hvilket i første omgang resulterede i, at stuen blev fyldt med aske. Nu har vi så fået brændeovnen tømt for aske (i både stue og askespand), men det virker helt umuligt at tænde op, da al røg osv. trækker ind i stuen. Jeg har prøvet forskellige ting, men ender med samme resultat: røg i stuen. Hvad kan man gøre. Jeg ved at man kan få såkaldte røgsugere (pænt dyre), og man kan få diverse røgfaner, men vil det hjælpe mig? Kan det have betydning om vinden står i øst eller vest???
24 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Fyrer i lige et par stykker avispapir af i brændeovenen inden optændingen forsøges ?

Skorstenen skal lige varmes op for at danne træk, og en stålskorsten i denne kulde med lidt blæsevejr, kan godt bruge lidt hjælp når der skal startes op.
Vær opmærksom på, i hvilken retning vinden står, når fæmomenet optræder.
Jeg havde allehelvedes kvaler med en skorsten når vinden stod i NV, som den desværre ofte gør.
En afskærmning på skorstenen løste det problem.

Med venlig hilsen
ktm

 

Vi har ikke tændt emhætten

Men det lykkedes os faktisk at få tændt op for lidt siden. Det var dog ikke uden en masse røg i stuen (hele huset), men det lykkedes til sidst, at få så meget skrald på, at vi fik lavet godt træk i skorstenen.

Selvom vi fik gang i den idag, synes jeg dog ikke det virker optimalt, og jeg håber stadigvæk at vi kan finde en løsning, som er lidt mere holdbar.
Og der er ordentligt gennemtræk i brændeovnen, den er ikke stoppet til et sted med aske, for en stålskorsten plejer ikke sådan lige at ændre trækforhold, med mindre den er lukket helt til.

Selv med rimelig kold skorsten, burde der faktisk være træk op gennem skorstenen pga. overtryk i den opvarmede hus, når spjældet i brændeovnen er åben.

Kan evt. tjekkes med en lighter foran spjældet, hvis ikke den trækker flammen ind, men presser den udaf, så har i klart et problem.
Annonce
Det var lige præcis det den gjorde. Altså pressede flammen udad.
Efter vi først fik gang i brændeovnen, så har der ikke været noget problem, så jeg tror ikke, at det er fordi der er lukket til nogen steder.
Jeg tror måske godt at ktm kan have fat i noget omkring vindretningen, for det har kun været et problem mens vinden har været østlig.
Men uanset hvad, så ville det nok være en god idé, at få skorstensfejeren ud og rense efter.
Umiddeltbart så kan det være pga. højden over taget så, så kan være at i skulle overveje at smide ½ meter mere på skorstenen hvis dette er tilfældet, vil skorsten fejeren sikkert også foreslå jer.
utæt låge eller noget andet er utæt kontroler glas snor i låger
Vi må prøve med noget kyndig vejledning

Vi lod ovnen brænde helt ud i går aftes, så vi kunne se hvordan ovnen reagerede her til morgen, da vinden jo har lagt sig, og der var alt som det skulle være. Om det så er fordi skorstenen ikke er høj nok, eller om vi skal have en røgfane på, det ved jeg ikke, men det tyder i hvert fald på, at vi kun har et problem, når det blæser ret kraftigt, og når vinden står i øst.
Flæk et 8" betonkloakrør, og læg det på skorstenen med siden til den "onde" vindretning.

Vi har før haft spørgsmålet oppe og vende. Jeg fandt det og her er et link:

http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aff/4/aft/154277/afv/topic/www.rtmaskintransport.dk/

Med venlig hilsen
ktm

 

Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis