Brændeovn: "omvendt" træk???

Hejsa. Min kæreste og jeg er for nyligt flyttet i hus med brændeovn, og ingen af os, er vokset op med et, så vi er langt fra eksperter på området. Vi havde stor glæde af brændeovnen i det første stykke tid, men nu er det slut.... Vi kan simpelthen ikke få tændt op. Der er et voldsomt træk ned gennem skorstenen (stålskorsten), hvilket i første omgang resulterede i, at stuen blev fyldt med aske. Nu har vi så fået brændeovnen tømt for aske (i både stue og askespand), men det virker helt umuligt at tænde op, da al røg osv. trækker ind i stuen. Jeg har prøvet forskellige ting, men ender med samme resultat: røg i stuen. Hvad kan man gøre. Jeg ved at man kan få såkaldte røgsugere (pænt dyre), og man kan få diverse røgfaner, men vil det hjælpe mig? Kan det have betydning om vinden står i øst eller vest???
Hejsa. Min kæreste og jeg er for nyligt flyttet i... Vis hele indlægget
24 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Tm82dk på 17 jan 2010 14:26
Hejsa. Min kæreste og jeg er for nyligt flyttet i hus med brændeovn, og ingen af os, er vokset op med et, så vi er langt fra eksperter på området. Vi havde stor glæde af brændeovnen i det første stykke tid, men nu er det slut.... Vi kan simpelthen ikke få tændt op. Der er et voldsomt træk ned gennem skorstenen (stålskorsten), hvilket i første omgang resulterede i, at stuen blev fyldt med aske. Nu har vi så fået brændeovnen tømt for aske (i både stue og askespand), men det virker helt umuligt at tænde op, da al røg osv. trækker ind i stuen. Jeg har prøvet forskellige ting, men ender med samme resultat: røg i stuen. Hvad kan man gøre. Jeg ved at man kan få såkaldte røgsugere (pænt dyre), og man kan få diverse røgfaner, men vil det hjælpe mig? Kan det have betydning om vinden står i øst eller vest???

Vi havde samme problem med vores brændeovn i starten. Vi fik så monteret
en "snurretop" på skorstenen til en pris af ca. 1500,- kr. og det løste problemet. Nu kan det blæse fra hvilken retning det vil. Det er muligt at en overskåren teglsten kan løse dit problem, men jeg ville ikke satse alverden på det. Men prøv det, det er jo gratis
Når ingen af jer har erfaring med ilsteder og er flyttet i ny boliig
fakta er der er ikke 2 ildsteder/skorsten som er ens derfor ville jeg i jeres sted kontakt den lokale skorstensfejer --- Han kender ildstedet og skorstenen kan derfor vejlede
Skrevet af fejer på 22 jan 2010 16:39
Når ingen af jer har erfaring med ilsteder og er flyttet i ny boliig
fakta er der er ikke 2 ildsteder/skorsten som er ens derfor ville jeg i jeres sted kontakt den lokale skorstensfejer --- Han kender ildstedet og skorstenen kan derfor vejlede


Det var da et utrolig godt GDS råd!
Det hjalp bare ikke mig en døjt, da jeg stod med samme problem, men ved at se mig omkring og erfare, hvad man havde gjort i århundreder, løse jeg selv mit problem.

Med venlig hilsen
ktm

 

Har i tjekket om der er hul igennem..?

Vi oplevede for et par år siden da vi startede fyringssæsonnen at trækket var meget stærkt nedsat, normalt er der masser af sus i vores skorsten.

Men da jeg undersøgte sagen var der et par krager der havde fundet hvores skorsten velegnet til at bygge rede i...
Jeg ved ikke om de bygger i stålrørsskorstene, men det lyder mærkeligt hvis der har været fint træk og det så pludselig ikke virker mere.

Mvh. ame

er skorstenen højre end tagryggen?? hvis ikke så er det vinddynamik og overtryk på tagsiden når vinden står i øst.. Vi havde nøjagtig det samme problem men det var et lejet hus så vi kunne ikke gøre andet end at lade være med at bruge den når der var vind fra øst..

Ideen med det flækkede rør er god og det har hjulpet mange har jeg læst.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Annonce
vi har haft lignende problemer visse dage-afhængig af vindret-når vi ville tænde op-røgen bare væltede ud af fyret.Så sagde skorstensfejeren til miget er der kun en god forklaring på:Når lufttrykket udenfor er større end trykket indefra,ja,så går det jo ikke.Dvs,når der nu er sådanne dage med disse forkerte trykforhold,åbner jeg bare en tilstødende yderdør og det er straks nok til,at luften trækker rigtigt,og et øjeblik efter kan jeg lukke yderdøren,og fyret brænder,som det skal

 Min hobby drejer sig ikke kun om et område(emne)Jeg har bygget glasfiberbåde-gør det fortsat lidt.Arbejder med træ i mit værksted.reparerer gamle møbler.Laver ind imellem mekaniske maskiner.For tiden har jeg fået et gammelt junghansurværk ordnet,så det kan gå,men jeg mangler en reservedel,som jeg ikke har kunnet lave selv på tilfredsstillende vis.Det drejer sig om en slags forlængelse af pendulet-en slags bladfjeder,som pendulet hænger på.Jeg håber nogen kan hjælpe mig med at finde ud af,hvor jeg kan købe denne reservedel. Og til urværket er jeg ved at bygge en urkasse,der får et antikt look,så den kan passe  til urværket stilmæssigt.

Det var alt fra mig lige nu.

Med venlig hilsen

Tage Elkjær Larsen

Det prøvede jeg og det virkede ikke.. Huset blev fuld af røg.. men først når der var godt gang i det hele og døren lukket.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Nå... Nu har vi så fået købt og monteret en vind-hætte til vores skorsten, og det løser nogle gange problemet, men ikke altid. Det er stadigvæk et problem, når vinden står i øst, og der bliver skabt overtryk på siden af huset. Skorstenen er jo ikke så høj, men ville det hjælpe at sætte et ekstra stykke på skorstenen, så den blev højere? På den måde ville den måske kunne komme lidt længere væk fra taget, og på den måde væk fra overtrykket???
Hvis toppen kommer over tagryggen vil det hjælpe...

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Det gør den ikke. Taget er for højt, og skorstenen sidder for langt nede til at det kan lade sig gøre, at få den over tagryggen. Ville det så være spild af penge/tid at forlænge skorstenen, eller vil det trods alt være en forbedring?
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis