kaninbur hjælp

hej jeg vil lave et kaninbur med tilhørende skur til mad og hø m.m.
vil lige høre om nogen har ide til at gøre det billigere

her er listen over materialer jeg skal købe, samt tegning af skuret som har målene:

højde ved muren 200cm, højde foran 180cm , dybde 100cm, bredde 200cm

føste fil er tallene med økonomien.
næste er eks. på det færdige skur
det 3 er selve skellettet, lidt fortegnet.
og det sidste illustrerer hvordan jeg har tænkt mig at beklæde det med plade indvendigt
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det der batter mest i et spareforslag, er jo, hvis de dyre poster reduceres.

I dit tilfælde, er det tag, tagpap, beklædning, sand, grus, og belægningssten.

1. Du dropper alt om grus/sand og belægningssten i store mængder.

2. De 3 forreste stolper, sørger du for er trykket lærk, og graver dem 60cm ned i jorden. Ved husmuren sætter du vinkelbeslag på stolperne... de behøver ikke i jorden.
De 3 forreste skal så være 2,40m. de bagerste 3 skal være 2.10m, når du køber dem. De 3 bagerste skæres til i 2.00m.

3. Du lægger en kant, omkring hele buret. Det kan f.eks. være herregårdssten, der flugter med græsset. Så er det let at slå græs helt ind til buret. (Kaninerne vil sikkert også hellere kigge på græs, end på en flisebelægning).

4. Du dropper den planlagte tagkonstruktion og lægger eternit eller lignende i stedet. Og jo, det kan sagtens, med lidt snilde passes til ved husmuren, og også gøres vindtæt.

5. Du bruger 16x100mm hegnsbrædder til klinkebeklædningen. de kan fås for 4-5 kroner meteren. Så alene her sparer du ca. 400 Kr.

Og vupti... alt i alt har du sparet et par tusinde kroner.

Og kaninerne er ligeglade....

" Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "

Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Hvis det er en stenmur buret skal stå op ad kunne du jo vælge at hænge buret op på væggen i stedet for at stå på jorden (evt. med skråstiver under buret fra forkant af bur ind til muren).

Buret bliver lidt længere, da "underkassen" kommer op på højde med buret. Men i og med det ikke står på jorden har du ikke problemer med stolper der rådner i bunden (er trykimpræneret lærk i øvrigt ikke lidt af en specialitet ?), beklædning der mørner i bunden p.g.a. opsprøjt fra regn og foder der mugner p.g.a. af fugt fra jorden.
Endvidere er rengøring under buret enkelt, da der er god plads uden stolper til at genere. Man kunne måske bare have græs under buret og bruge plæneklipperen til at opsamle spildt hø m.v.
Til sidst sikrer man også buret og foderoplaget væsentligt bedre mod mus og andre udyr ved at det hænger på væggen fremfor at stå på jorden.
opsumeret tror jeg ideen med hegsbrædder i stedet er fornuftig, det ligner klinkebeklædning tilpas meget. jeg vil ikke bore flere huller i muren end højest nødvendigt, da det skal kunne fjernes igen engang uden at efterlade spor, hvis en anden ejer måtte ønske det. jeg vil lave fliser i et areal på 50 cm omkring buret for at undgå skidt i større omfang. selve bur og skur skal have en sokkel, som jeg tror jeg vil lave af nogle belægningssten, hva siger i der, nogle bedre ideer?

selve bunden i både skuret og nedenunder kaninbur bliver så hævet over jordhøjde med ca 10 cm og dækket med belægningssten, så jeg kan sætte hø direkte her. under buret skal der være mad.

sand koster iøvrigt kun 150kr pr. m3 og jeg kan spare ca 350kr på træ så der har jeg en besparelse på 600kr.
at bruge eternit i stedet for tagkrydsfiner og tagpap kræver det er eternittag, altså bølgeplade, for ellers har min tømrer sagt at en alm. glat eternitplade stadig kræver en tagkrydsfiner bund. undrer mig blot, når den kun skal være ca. 120*240 og er understøttet pr. hele meter, altså i enderne og på midten.

Det var nu også bølgeeternit jeg tænkte på.
Stolper i jorden af trykket lærk, holder mindst 20 år.... det kan du roligt bruge....
Og hvis du ikke vil have huller i væggen, så brug bare stolper der også.

Trykket lærk er faktisk ikke så specielt... har selv brugt det til fundament til mit drivhus... købt hos Bauhaus i 3"x3"...

God fornøjelse med projektet.

" Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "

Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

tak. nogen ide til hvordan jeg billigt og sikkert skruer tagåse fast på stolper. kan det ikke klares med en sømplade fra den ene side, hvor de flugter stolpen og en sømplade der bukkes i vinkel på den anden side? skal enden afstives med et kryds
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis