Udnyttelse af energien i afløbsvandet

Jeg håber ikke jeg har opbrugt min kvote, men synes at dette emne fortjener en separat tråd.

http://www.energysavers.gov/your_home/water_heating/index.cfm/mytopic=13040

Jeg havde faktisk selv tænkt på dette her og er seriøst igang med at indarbejde det i min plan. Så søgte jeg lige på Google og fandt at det allerede findes. Meget simpelt: Sno et kobberrør rundt om afløbet/faldstammen, så det kolde vand fra jorden forvarmes inden det opvarmes til brugsvand. Bemærk at jeg ikke skal have varmtvandsbeholder, men gennemstrømningsvarme, så på intet tidspunkt vil vandet ende i en tank hvor det kvulper rundt, men kun i slanger/rør. For hver grad jeg kan forvarme vandet, sparer jeg energi til selv opvarmningen. Om jeg så kun hæver det fra 8 til 18 grader, så er der vundet meget. Og systemet er så simpelt, det er BARE ET RØR der skal trækkes, og så lidt isolering udenom. Når det først er installeret er der ikke noget vedligehold, ingen pumper eller ventiler, og det drives af trykket der allerede er på vandet. Røret skal være tykt nok til at der ikke er for meget tryktab, især da det splittes i to, den ene gren går til gennemstrømningsvarmen, den anden direkte til batterierne i badeværelset. Hvis hele badeværelse drives af denne vandkilde har man dog ikke længere "koldt, frisk vand" mere men lidt lunkent vand. Man kunne gøre det samme før vaskemaskine og opvaskemaskine. I virkeligheden burde alle huse have 3 vandkilder: Koldt, varmt og lunkent. I køkkenet burde man have mulighed for helt koldt vand.

Er der nogen der har bygget noget lignende? Der skal nok være nogen der siger at den smule varme er det ikke noget at gøre ud af, men tænk hvor alt den varme bliver af fra varmtvandsbeholderen? Noget af den varmer din krop, givetvis, og noget går ud i luften som damp (kan genvindes ved Genvex/Nilan udluftningssystem). Resten går i afløbet, afsættes i gulvet men også videre ned. Prøv at se ned i kloakken efter et bad, specielt her om vinteren kan man mærke varmen dernede fra (og det er IKKE kun jordvarme)

Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

Jeg håber ikke jeg har opbrugt min kvote, men... Vis hele indlægget
69 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal vel også have lavet noget kondens afløb, det må da give noget kondens når 8 grader vand møder noget der er over 30 grader og det er vel ikke nemt at lave inde i muren ?
Skrevet af clausdk på 07 feb 2010 10:44
Du skal vel også have lavet noget kondens afløb, det må da give noget kondens når 8 grader vand møder noget der er over 30 grader og det er vel ikke nemt at lave inde i muren ?
Der bliver ikke - i modsætning til f.eks. ventilation - tilført nogen fugtighed. I forvejen løber der vandrør med 8 grader vand i alle huse i det kolde vand, så der er jo ikke nogen forskel i forhold til de forhold der allerede eksisterer. Jeg har i øvrigt tænkt mig at isolere rundt om faldstammen, for at holde energien separat. Denne isolering vil yderligere sørge for at der ikke tilføres fugtig luft fra huset til de kolde rør.


Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

Prøv i øvrigt at læse lidt mere om det her

http://en.wikipedia.org/wiki/Water_heat_recycling


Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

Bør man ikke lave noget der tager farten af vandet, jeg tvivler nemlig på at vandet kan nå at afgive ret meget varme, når det kommer susende ned gennem en faldstamme. Og måske noget som får det ud og røre siderne på faldstammen.

Jeg tænker lidt som en røgvender/turbolator man ser i et fyr.

Bare en lille tanke her fra.

Mvh Thomas Hansen

Den bliver bedre og bedre den tråd her
frem med alle de gode ideer og skøre indfald
som nok ikke er så skøre enda når de bliver vendt
en gang eller to
på med opfindertænkehatten og kom med dem
alt hvad der spare er godt specielt hvis det kan
gøres nemt/billigt og endnu bedre hvis det gøres med
recycling af ting
det kan godt være det ikke ligner noget af det nydesignet plastikskrammel
som man kan købe men intet kan måle sig med rejsen frem til målet og brugen af noget man selv har lavet
så frem med dem LDSer lad os se hvad i duer til

Dennis

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

Annonce
Vand og stål/kobber har begge en ret god varmeledningsevne, så det bliver ikke nødvendigt at vende eller bremse vandet. For at undgå tilstopning og andre ubehageligheder, vil jeg bare gøre det rimeligt simpelt. Investeringen er relativ lille, set over den lange tidshorisont, og det er så simpelt at der ikke er noget vedligehold. Det er allerede testet i både Canada og USA, og alt efter hvor man læser giver det en besparelse på varmeforbruget af brugsvand på mellem 30% og 60%. Det kommer i høj grad an på hvilke vaner man har, men her er det næsten kun brusebade, og ikke karbade, der gælder, og der er systemet mest effektivt. Hvis det ikke var fordi det lige præcis her er lidt bøvlet, så havde jeg også lavet det på køkkenafløbet, da der både er opvaskemaskine (meget begrænset) samt at afløbet fra køkkenet ofte modtager varmt vand. Når man f.eks. hælder kogende vand fra pasta eller kartofler i vasken, går det lige ned til rotterne ... og de ting man ikke vasker i opvaskemaskine udløser også tit varmt vand. Når der ikke bruges varmt vand ca samtidigt i et samlet flow, kan det selvfølgelig nedsætte effektiviteten af systemet men så snart det er monteret er det jo "gratis varme" den del man får ud af det.

Jeg havde også tidligere overvejet at bruge vandet til at opvarme bunden af varmtvandsbuffer, men jeg mener det bliver for kompliceret og dyrt, og det kræver styring af hvornår en pumpe skal tænde og slukke. Systemet hvor koldt brugsvand forvarmes samtidigt med at det forbruges er simpelt og genialt, da der er så stort et potentiale, så meget energi der ellers bliver spildt. Jeg ville dog IKKE installere det hvis jeg havde en konventionel varmtvandsbeholder, men specielt da jeg installerer en varmtvandsbuffer med gennemstrømningsvarme, hvor alt brugsvand - både koldt og varmt - er i rør og ikke i en sump af vand, der er udskiftningen normalt flere gange dagligt (alt efter forbrug).

Skulle jeg lave et nyt hus, fra bunden, ville jeg føre tre rør med vand ind i huset - koldt - lunkent - varmt


Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

Jeg prøver at finde noget til salg i Europa, og så det kan passe hvor der idag sidder en 110mm plastic faldstamme. Jeg faldt lige over det her system:

http://shower-save.com/recoh-vert.html

Der står godt nok at det er et dobbelt rør på indersiden, men personligt bryder jeg mig bedre om ideen med kobber rør snoet uden på et andet rør. Det ser ellers spændende ud, og der er en fin og meget let forståelig tegning. Derudover, så har det her firma også en version til montering i gulvet på brusebadet.

Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

Skrevet af osolemio på 08 feb 2010 09:10
Jeg prøver at finde noget til salg i Europa, og så det kan passe hvor der idag sidder en 110mm plastic faldstamme.

Er finten ikke at det er badevandet man suger varmen fra og at dette badevand kommer fra en varmtvandsbeholder som man så fodrer med foropvarmet vand - fordi der i dette system er cirkulation i både afløb og koldtvandstilløb samtidigt?

Det kan gøres på flg. måde. Det forudsættes at afløbet fra bruseren er 40mm og at der er fri plads (Vandret eller lodret) under afløbet f.eks. 1 m.

Med 3 stk 40 mm afløbsrør i 1 m. længde og 90 grader bøjninger med rensehul laver du en sløjfe (fra bruser og ned, derefter op og derefter ned til afløb). Sløjfen omvikler du stramt i trekløvermønster (set oppefra) med kobberrør så du får den størst mulige kontaktflade. (mon ikke der kan være godt 50 m kobberrør i 12 mm alt efter hvor stramt du kan vikle det).

Så gemmer du det hele inden i et 160 mm afløbsrør som kan skummes i top og bund hvis du vil isolere din varmeveksler - hvis du vil udnytte sommervarmen i din veksler skal isoleringen kunne tages af om sommeren. Samlet pris ca. kr. 3.000,- hos f.eks. l a v p r i s v v s . d k

Når du har sparet 1700 kwh er pengene tjent hjem igen - så skal der bades en del før det er tjent hjem...

Jvf indlæg ovenfor bruger du feks. 3000 w. pr. sek når du er i bad. Tager du 10 min. bade vil du bruge 0,5 kwh pr. bad. Kan du ved hjælp af varmeveksleren ændre energiforbruget til 2500 w pr. sekund vil det samme bad kræve 0,4 kwh - altså en besparelse på 0,1 kwh. pr. bad. Det vil med andre ord sige at efter dit bad nummer 17000 er dimsen tjent hjem. Måske er der bedre måder at spare på før denne....

Dit badevand bør varmes op til 60-65 grader i varmtvandsbeholderen pga risikoen for legionella - jeg bemærkede at du ovenfor forudsatte at vandet skulle varmes op til 30-40 grader.

Varebeskrivelse Antal Stk. pris Totalpris
Afløbsprop i grå 40 mm 186523040 4 25,00 100,00
Afløbsgrenrør i grå 40 mm (88,5 grader) 186301040 4 41,00 164,00
Blød kobber rør i 12mm af 50 meter 040104012 1 2.322,00 2.322,00
Afløbsrør 40 mm i grå på 1 m 186021100 4 73,00 292,00
Rød PVC 110 mm kloakrør af 1 meter 191044100 1 59,00 59,00
Varer i alt inkl. moms: 2.937,00 DKK
Der hvor jeg vil sætte den op deler håndvask, wc og bad samme faldstamme, så det kan ikke være 40mm rør. Jeg ser på noget som er enten http://shower-save.com/recoh-vert.html eller http://www.renewability.com/power_pipe/index.html.

Sidstnævnte har en video på youtube, se http://www.youtube.com/watch?v=N3F3k0zeglk . Nok er det en reklame video, men man kan se lidt mere om systemet.

Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

Køler du så ikke faldstammen med koldt vand når du bruger koldt vand til f.eks. wc'et?

Du glemte vist at tage stilling til fgl.

Er finten ikke at det er badevandet man suger varmen fra og at dette badevand kommer fra en varmtvandsbeholder som man så fodrer med foropvarmet vand - fordi der i dette system er cirkulation i både afløb og koldtvandstilløb samtidigt? (+ tilgang af varmt vand)

Den video er grænsene til fup - de kan ikke holde hvad de lover under alm. danske forhold.

Du var bedre stillet ved at lade dit kolde brugsvand til din vandvarmer passere en stor pladeradiator før vandvarmeren. Det kan gøres for under 1.000 kr.
Der er yderligere 49 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis