Varmelager under eksisterende hus - styret underboring

I forbindelse med energirenovering af hus (se også anden tråd) er her en af de ideer jeg arbejder med. Ud over isolering er et at de vigtige emner hvorvidt man kan gemme overskudsvarme om sommeren, ind i efteråret og til dels også vinteren.

Der er mange års erfaring på området, se f.eks. her http://www.greenershelter.org/index.php?pg=2 - se specielt billedet ved at bladre lidt ned på siden.

Traditionelt er der mange der anser at varme der går i jorden, er tabt. Men det er den slet ikke, kun noget af den. Hvis man ligger langt nok over grundvandet, og isolerer i siderne af huset (se igen billedet i linket ovenfor), så kan man faktisk langtidsopbevare overskudsvarme fra om sommeren, til om vinteren.

I dette her rækkehus er der 80mm betongulv, ovenpå et lag leca som igen er oven på et lag grus. Om sommerent, når buffertanken ikke kan aftage mere varme, så kan man med fordel pumpe varmen ned i jorden under huset. Så længe isoleringen omkring soklen er i orden, så vil varmen langsomt opbygges, over en årrække, mere og mere. Det er som at sætte penge i banken, men der skal mange penge ind før der sker noget. Da laget mellem gulvet og jorden er tyk, men ikke helt isoleret, så kan varmen faktisk stige langsomt op. Det hele er så stort, og varmen bevæger sig så langsomt, så varme fra om sommeren kan gemmes til vinteren. I det her tilfælde ikke som komplet opvarmning, men som et solidt tilskud.

Hvordan får vi så varmen NED UNDER HUSET i et eksisterende hus? Der er ingen kælder, og vi kan ikke røre for meget ved soklen pga husets stabilitet. Men der er firmaer som foretager "styret underboring", og de kan for ca 20000 til 30000 lægge nogle rør under huset. Der graves et hul foran og bageved huset (der skal alligevel graves for at isolere soklen udvendigt). Derefter skydes der nogle rør igennem, som lukkes på ydersiden (inden for isoleringen) så det bliver et stort kredsløb. Dette vil være ca 0,5 til 0,75 meter under gulvet i huset, og nu har man en kæmpe varmetank. Med et planlagt solfangerareal på 25 m2, vil der være masser af overskudsvarme om sommeren, som kan pumpes i jorden under huset. I den kolde periode opstiger varmen passivt gennem gulvet, men man kan også pumpe varme direkte ud af jorden, til f.eks. gulvvarme eller forvarmning af brugsvand.

30000 er mange penge men det holder husets tid ud, og hvis man sammenligner med hvad man ellers kan bruge af penge på varmetanke og lager i øvrigt, så mener jeg godt det kan betale sig. Alt den overskudsvarme der er om sommeren fra solen er "gratis", men på det forkerte tidspunkt af året. Varmetanken under huset har så meget kapacitet, og så langsom "udsivning" at varmen kan gemmes på lang sigt.

Jeg hører gerne hvad andre har at sige til dette, da det er lidt vovet at kaste sig ud i, men jeg tror mere og mere på det.

Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Meget utraditionelt metode, det må kræve en god isolering af soklen, og måske længere ned end det.
Jeg vil mene det skal være planlagt ved nybyggeri, så man kan lave soklen estra langt ned, og få isoleret.

Du skal være meget sikre på, det firma der laver den styrede underboring, har en forsikring der dækker evt sætningsskader.
Ligeledes er det også problematisk, at grave soklen fri udvendigt, og isolere, soklen mister den støtte som jorden udegjorde, og isoleringen vil virke som en buffer, der umuliggør en kompromering af jorden.

Hvad med en 50000 litters nedgravet og isoleret vandtank istedet for, det vil jo også være et godt bufferlager.

mvh jens
lav en "stor sø" smid nogle jord varme slanger i det har vi gjort vandet der kommer der fra en lige nu 6 grader
Hej.

Du er inde på noget hel rigtigt, jeg synes bare at du skal tænke på kun at bruge lavtemperaturer, ellers bliver huset som i en ovn
Du kan let. lave et solvarmesystem som kører på lavtemperaturer, alt over 8 grader er tilskud i sandpuden.

 Hilsen Thomas V Bundgaard

nåå jeg glemte lige at sige at det er vores jordvarme anlæg der bliver forsynet der fra og det "vand" er jo sprit.
da det så giver et øget elforbrug har vi valgt at sætte solceller på taget så det går næsten lige op el mæssigt
Annonce
Vand er bedre end jord, ja, men ud over at det skal isoleres, så skal jeg også have en tank til det. Jeg vil have noget der er "langtidsholdbart", især da det er gravet ned, så jeg mener ikke jeg bare lige kan fore med plastik og så hælde vand i, da det nok kommer til at sive ud.

Men det med jorden, der er masser af den, så i tegningen på linket? Varmen bliver ikke væk, og soklen skal isoleres, ja, men ikke helt ned til hvor den starter. Ned ca 2/3, og så derfra 45 grader væk fra soklen, måske en meter eller noget. Det meste af varmen burde så blive indenfor. Der bliver ikke meget varmt om sommeren, da varmen afsættes et stykke nede og kun siver langsomt op.

Jorden kan ikke tage så meget varme som vandet, men til gengæld bevæger varmen sig langsomt i den, og det er med til at holde på den. Mht sætningsskader er det nok mest relevant. Nok ikke så meget med selve boringen, men hvad sker der hvis jeg varmer jorden op under huset - vil jorden forskyde sig opad og løfte på huset? Der er mange kræfter i spil når materialer udvider sig pga temperaturen. Jeg havde håbet på at nogen havde lavet noget lignende ...

Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

Jeg mener stadig det vil være risikabelt, at grave soklen fri, selvom du ikke går helt ned.Især hvis du isolere en meter ud, et stykke nede.
Jeg er nu ikke så sikker på den styrede underboring er helt harmløst, det bliver jo ikke fjernet noget materiale, men der bliver presset en hydrauisk "mulvarp" gennem jorden.
Og selve opvarmningen under huset, er nok også problematisk, da der jo nok ikke er en sandpude.
Er der ler vil varmen jo affugte og hvad der så sker kan man jo så gisne om.

Ja, der er mange ting der kan gå galt - desværre. Jeg leder stadig efter hvad der er den bedste løsning, for langtidsopbevaring af varme, overskudsvarme fra om sommeren og ind i vinteren.

Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

Hej osolemio

Det er godt nok lang tid siden du lavede dit indlæg, men jeg er først kommet på nu. Hvor langt er du kommet med dine ideer. Har selv erfaringer med nybyggede huse, hvor man lægger jordvarmeslangerne ned under gulvet, i forbindelse med fundamentet. Så har man, som du foreslår, en isoleret ydervæg og samtidig isoleringen opadtil. Løsningen er baseret på såkaldte hybrid anlæg med jordvarme og solvarme, hvor solvarmen lagres under huset. Man slipper fuldstændig for at skulle grave slanger ned i haven, men som sagt er det nybyggeri hvor energiforbruget opfylder BR2015 eller 2020.

Lokal indsigt og globalt udsyn
Skrevet af Bematojo på 22-09-2015 20:00
Hej osolemio

Det er godt nok lang tid siden du lavede dit indlæg, men jeg er først kommet på nu. Hvor langt er du kommet med dine ideer. Har selv erfaringer med nybyggede huse, hvor man lægger jordvarmeslangerne ned under gulvet, i forbindelse med fundamentet. Så har man, som du foreslår, en isoleret ydervæg og samtidig isoleringen opadtil. Løsningen er baseret på såkaldte hybrid anlæg med jordvarme og solvarme, hvor solvarmen lagres under huset. Man slipper fuldstændig for at skulle grave slanger ned i haven, men som sagt er det nybyggeri hvor energiforbruget opfylder BR2015 eller 2020.

 

Hej Bematojo,

Jo, det kører gør det. I april kom det i gang, og fra juni kom et "mellemlager" op at køre. Sidstnævnte for at kunne suge mere varme ud, hurtigt, når solen skinner - da mine varmerør under jorden ikke kan optage varme i flere dage i træk, hurtigt nok. Det var så ikke noget problem den her "sommer" i 2015, der var godt nok ikke meget sol.

Nu har der så også været en rigtig sløv uge hvor jeg kun lavede 15 kWh på en hel uge. Ellers kan jeg på en god uge lave mere end 300 kWh. Hvis jeg bare kan holde ca 20-22 kWh om dagen i snit, så kan jeg dække varmeforbruget året rundt - så vidt jeg har beregnet.

Det er en langsommelig proces, at varme så meget jord op, så der går flere år før det kommer til at stabilisere sig. Men det ser rigitg godt ud, og til foråret 2016 er jeg meget spændt på at se hvordan første vinter er gået.

 


Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis