Varmelager under eksisterende hus - styret underboring

I forbindelse med energirenovering af hus (se også anden tråd) er her en af de ideer jeg arbejder med. Ud over isolering er et at de vigtige emner hvorvidt man kan gemme overskudsvarme om sommeren, ind i efteråret og til dels også vinteren.

Der er mange års erfaring på området, se f.eks. her http://www.greenershelter.org/index.php?pg=2 - se specielt billedet ved at bladre lidt ned på siden.

Traditionelt er der mange der anser at varme der går i jorden, er tabt. Men det er den slet ikke, kun noget af den. Hvis man ligger langt nok over grundvandet, og isolerer i siderne af huset (se igen billedet i linket ovenfor), så kan man faktisk langtidsopbevare overskudsvarme fra om sommeren, til om vinteren.

I dette her rækkehus er der 80mm betongulv, ovenpå et lag leca som igen er oven på et lag grus. Om sommerent, når buffertanken ikke kan aftage mere varme, så kan man med fordel pumpe varmen ned i jorden under huset. Så længe isoleringen omkring soklen er i orden, så vil varmen langsomt opbygges, over en årrække, mere og mere. Det er som at sætte penge i banken, men der skal mange penge ind før der sker noget. Da laget mellem gulvet og jorden er tyk, men ikke helt isoleret, så kan varmen faktisk stige langsomt op. Det hele er så stort, og varmen bevæger sig så langsomt, så varme fra om sommeren kan gemmes til vinteren. I det her tilfælde ikke som komplet opvarmning, men som et solidt tilskud.

Hvordan får vi så varmen NED UNDER HUSET i et eksisterende hus? Der er ingen kælder, og vi kan ikke røre for meget ved soklen pga husets stabilitet. Men der er firmaer som foretager "styret underboring", og de kan for ca 20000 til 30000 lægge nogle rør under huset. Der graves et hul foran og bageved huset (der skal alligevel graves for at isolere soklen udvendigt). Derefter skydes der nogle rør igennem, som lukkes på ydersiden (inden for isoleringen) så det bliver et stort kredsløb. Dette vil være ca 0,5 til 0,75 meter under gulvet i huset, og nu har man en kæmpe varmetank. Med et planlagt solfangerareal på 25 m2, vil der være masser af overskudsvarme om sommeren, som kan pumpes i jorden under huset. I den kolde periode opstiger varmen passivt gennem gulvet, men man kan også pumpe varme direkte ud af jorden, til f.eks. gulvvarme eller forvarmning af brugsvand.

30000 er mange penge men det holder husets tid ud, og hvis man sammenligner med hvad man ellers kan bruge af penge på varmetanke og lager i øvrigt, så mener jeg godt det kan betale sig. Alt den overskudsvarme der er om sommeren fra solen er "gratis", men på det forkerte tidspunkt af året. Varmetanken under huset har så meget kapacitet, og så langsom "udsivning" at varmen kan gemmes på lang sigt.

Jeg hører gerne hvad andre har at sige til dette, da det er lidt vovet at kaste sig ud i, men jeg tror mere og mere på det.

Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

I forbindelse med energirenovering af hus (se også... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej osolemio,

Hvor mange solfangere har du og hvordan registrerer du energien ned i lageret? Du må jo have både flowmålere og følere, samt en styring, der sørger for at lægge energien "rigtigt" ned. Jeg er involveret i nogle projekter, hvor vi bruger solvarmen a) direkte til at opvarme brugsvand og b) forvarme brinen til jordvarmeanlæg og c) gemme i jorden. Her registrerer vi også energien til situation a), b) og c) og har opsamlet ca. 350 kWh totalt i august i år med 10 m2 solfangere, så jeg er spændt på at høre mere om dine målinger.

Lokal indsigt og globalt udsyn

Jeg kan lige checke hvor meget jeg har lavet, se nedenfor.

Der er tre styk UVR1611 forbundet til en C.M.I. med CAN bus. Der er dog ikke separat varmemåler på varmen under jorden. Jeg kan se hvad der er afsat i min 1000 liter varmtvands-buffer, og trække det fra totalproduktionen. Det kan så fortælle hvad jeg ca har lagt i "fundament" og "sæson varmelager".

12 styk Solarus PV-T (strøm og varme fra samme panel) i en tidlig model (ny model er mere effektiv nu efter nogle forbedringer). Samlet brutto-areal 28 m2 (7,2 meter bred, 4 meter høj).

Samtidigt med at jeg skal varme jorden op under huset, skal jeg også varme selve huset, og brugsvand op. Det er som at tage noget af sin månedsløn og gemme i pension (sæson varmelager), mens resten bruges her og nu. Hvis man lægger hele lønnen i pensionen, hvad skal man så leve af imens ... Jeg kunne sådan set godt fokusere på kun at varme jorden op under huset - men samlet set kan jeg producere mere, jo mere jeg kan køle panelerne af. Derfor suger jeg alt den varme jeg kan, når der er mulighed - hvad enten det er sæsonlager, sokkel (dog ikke når det er for varmt!), mellemlager (beton-tanke), samt varmtvands-buffer.

Total kWh produktion fra solen (opvarmning, varmt vand, sokkelvarme samt sæsonvarme) :

(El-produktion (med de samme paneler), er i et separat regnskab, og kommer oven i de her værdier)

Måned: kWh

Juli: 588
August: 887
September: 781
Oktober (indtil 15/10): 215

Pga vinklen på taget (45 grader) og den måde de her Solarus solfangere er opbygget på, skulle de ha været på 30 til 35 graders rejsning på husets 56 grader nordlige breddegrad. Men jeg bygger ikke huset om nu, til 30 grader (!). Og kan ikke (servitutter).

For et almindeligt solvarmeanlæg var det jo perfekt, men da jeg netop har muligheden for at gemme varmen om sommeren til om vinteren, havde det ikke gjort noget at de producerede masser af varme i juni/juli.

Mit system peaker i marts og september (pga vinklen og de 3:1 fokuserende solfangere). De er sådan set også i peak over hele vinteren, der er bare ikke særlig mange solskinstimer, så når jeg skriver "peak" så mener jeg de måneder hvor der ved normal sol kan forventes mest output.


Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

Hej igen

Kender du HYSS-systemet fra det norske firma Free Energy. De har et anlæg med 24 m2 plane solfangere i et hybrid jordvarme/solvarme anlæg. Deres produktion kan ses online og viser total produktion i juli-nu på 1.911 kWh som passer meget godt med dine tal, når man ser forholdsmæssigt på 28 m2 kontra 24 m2. Tallene er fordelt som juli (ca. 260 kWh), august (ca. 300 kWh), september (ca. 200 kWh) og hidtil i oktober (ca. 30 kWh). Free Energys tanker om lagring er mange af de samme som dine.

Lokal indsigt og globalt udsyn
Skrevet af Bematojo på 19-10-2015 16:40
Hej igen

Kender du HYSS-systemet fra det norske firma Free Energy. De har et anlæg med 24 m2 plane solfangere i et hybrid jordvarme/solvarme anlæg. Deres produktion kan ses online og viser total produktion i juli-nu på 1.911 kWh som passer meget godt med dine tal, når man ser forholdsmæssigt på 28 m2 kontra 24 m2. Tallene er fordelt som juli (ca. 260 kWh), august (ca. 300 kWh), september (ca. 200 kWh) og hidtil i oktober (ca. 30 kWh). Free Energys tanker om lagring er mange af de samme som dine.

 

Der er flere andre lignende projekter, som jeg følger. Her er et kommercielt projekt, startet i New Zealand, nu også i Canada:

http://www.digitalsolarheat.com / http://www.dshh.info

Deres "Digital Solar Heat" (mærkeligt navn?) er også lidt af samme princip, men omend det er en gammel kendt "teknologi" at gemme varme under en bygning fra sommer til vinter, så prøver de at tage patent på det (i det mindste deres styring). Lidt fjollet, for det er i virkeligheden super simpelt, og burde være åbent for alle:

1) Læg varmeslanger under en bygning i et eller flere lag. Optimal dybde varierer men er nogle meter nede, men man kan have flere lag.
2) Isoler omkring sokkel/jord
3) Opsæt termiske solfangere, og afsæt al overskudsvarme i jorden under huset.

Hvis det udføres rigtigt, har man varme nok til hele året.


Jo flere etager, jo mere jord skal der selvfølgelig til - og det er jo kun den nederste etage der får varmen direkte. En bygning med 100 etager skal nok søge andre løsninger, f.eks. bore dybt ned.

Der er et anlæg i større skala her:

http://www.dlsc.ca

Og et system mere nede på mit "niveau" her, dog med mindre fokus på sæson varme lager:

http://chargingtheearth.blogspot.hk/p/introduction.html

 

 

 


Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

Skrevet af Bematojo på 19-10-2015 16:40
Hej igen

Kender du HYSS-systemet fra det norske firma Free Energy. De har et anlæg med 24 m2 plane solfangere i et hybrid jordvarme/solvarme anlæg. Deres produktion kan ses online og viser total produktion i juli-nu på 1.911 kWh som passer meget godt med dine tal, når man ser forholdsmæssigt på 28 m2 kontra 24 m2. Tallene er fordelt som juli (ca. 260 kWh), august (ca. 300 kWh), september (ca. 200 kWh) og hidtil i oktober (ca. 30 kWh). Free Energys tanker om lagring er mange af de samme som dine.

 

Nu så jeg lige videoen fra HYSS. De nævner ikke passiv varmeoverførsel fra jorden under huset. Hvis man indkapsler huset omkring soklen og et stykke ud i jorden, så behøver man slet ikke et gulvvarme system. Eller i hvert fald, hvis man har et, behøver man ikke tilføje særlig meget varme til det.

 

Det er vigtigt for sådanne projekter at der bliver samarbejdet og delt af erfaringer (som jeg gør), sådan så flest mulige huse kan bygges om til lav- eller nul-energi. Dette uanset om det er en total-entreprise, eller en gør-det-selv løsning. Der skal være plads til alle, for formålet er ikke hvem der kan tjene mest på det, men at den samlede afbrænding af fossiler kan nedsættes mest muligt.

Der er så også noget sikkerhedspolitik i det: Tænk hvor mange af de igangværende og nylige konflikter verden over, som bunder i kamp om energi-ressourcer. Hvis Tyskland og Ukraine havde størstedelen af deres huse opvarmede af solvarme, i stedet for naturgas fra Rusland ... så var der ikke så meget at slås om.

 

 


Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis