dykpumpe slår HFI fra

Hej I kloge mennesker!

Kan nogen fortælle hvad jeg skal gøre. Jeg har en dykpumpe til at tage overfladevand i et brøndhus. Når jeg vil udlede vand, sænker jeg den ned i vandet. Så er den begyndt at slå HFI-relæet. Pumpen er ikke ret gammel. Den slår ikke fra hver gang. Den behøver ikke være mere end 20 cm nede i vandet. Ikke engang kabelindgang er under vand. Det er en type med flyderhus på siden. Det skilte jeg ad. To flydere rammer en kontakt. Muffen omkring kontakten er fuldkommen tæt. Selve turbinehuset er uden el-dele. Hvaaad er der galt?

PS: Jeg har en meter dernede nu og Hydrofor'en en næste under vand

 

Hej I kloge mennesker! Kan nogen fortælle hvad... Vis hele indlægget
28 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Et HFI KAN ikke på nogen måde slå fra pga overbelastning med mindre det er direkte defekt, længere er den altså ikke. Det er ikke på nogen måde bygget til at kunne det. Det her er altså børnelærdom og noget de fleste 1. års lærlinge ved(burde). Der skal altså med andre ord en fejlstrøm til for at det slår fra. Selvfølgelig kan et HFI relæ slå fra hvis det er direkte defekt, feks har været meget varmt, men i det her tilfælde med pumpen er det nok ikek pga af at noget "klemmer" pumpen, det er altså vand der kommer ind i "maven" på den.
Kunne tænkes jeg så skulle lade min trikker udskifte det til et nyt, jeg har faktisk tre nye liggende som jeg fik "meget" billigt og som jeg ville have sendt to af til den her Nordmand der fik så travlt med at trække sig da jeg bad om hans adr. så gad vide om han virkelig var nordmand
Det er jo svært at sende noget uden en adresse . Men som nævnt tidligere kan det også skyldes mange små fejlstrømme. Evt. lad ham din elmand måle og se hvornår HFI'en slår ud. Selvom der står 30 mA på det, så slår det meget ofte ud allerede ved 20 mA.
Mit sidste svar var til Håndværkeren
En defekt ledning/samling kan godt forårsage, en overgang fra fase til jord, især hvis der er fugt tilstede.

En udskiftning af hfi relæet hjælper ikke hvis det slår fra pga. afledning til jord.

Dessuden hvis du har en frekvensomformer, kan den ofte slå relæet fra, de kræver et specielt hfi relæ. (måske 1 første års lærling ved det også)
Hoooold drenge! Tak for interessen. Der er en revne i huset mellem pumpehjulet og motoren. Den er allerede smidt over naboens hegn og en ny kommer imorgen! Desværre ikke hyldevare ret mange steder, idet jeg ikke vil have en model med flydekabel, men med flyder på siden, så man kan tømme mandehullet  h e l t! Gide rikke have 150 liter stående på bunden. Tak for hjælpen - og vær nu ordentlige evd hinanden!  Leif er så kort....

 

Annonce
Øh. Det er meget begrænset hjem hvor man har en frekvensomformer. Så det tror jeg de fleste 1. årslærlinge ville udelukke fra start
Nå det ved jeg da ikke rigtig, jeg har da to stk frekvensomformere, som er i brug
haha tror nu heller ikke 1 års lærlinge ved noget om mætning af et hpfi, for det jo det en frikvensomformer gør, tænk på alle dem der sætter varmepumper på, de nye varmepumper med inverter er der også frikvensomformer i der burde man jo også have et hpfi af typen B men gør man jo heller ikke. lærlinge bliver ikke klogere end hvad de lærer hos mesteren skolen gør ikke mere end de lige skal eller eleven interreserer sig for.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis