dykpumpe slår HFI fra

Hej I kloge mennesker!

Kan nogen fortælle hvad jeg skal gøre. Jeg har en dykpumpe til at tage overfladevand i et brøndhus. Når jeg vil udlede vand, sænker jeg den ned i vandet. Så er den begyndt at slå HFI-relæet. Pumpen er ikke ret gammel. Den slår ikke fra hver gang. Den behøver ikke være mere end 20 cm nede i vandet. Ikke engang kabelindgang er under vand. Det er en type med flyderhus på siden. Det skilte jeg ad. To flydere rammer en kontakt. Muffen omkring kontakten er fuldkommen tæt. Selve turbinehuset er uden el-dele. Hvaaad er der galt?

PS: Jeg har en meter dernede nu og Hydrofor'en en næste under vand

 

Hej I kloge mennesker! Kan nogen fortælle hvad... Vis hele indlægget
28 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Næh det er opbygget med 2 stk. 10 amp. 1 stk. 16 amp automatsikringer og en med 25 amp. almindelig sikring hvor HFI relæet sidder ved siden af. Radiatorene og vaskemaskine tørretumbler kører på en trefaset gruppe, den på 16 amp.
Skrevet af Håndværkeren på 16 jan 2010 13:49
Jeg kunne så godt tænke mig at vide, hvorfor mit HFI relæ slår fra når jeg overbelaster  sikringen. Hvis jeg har elvarmen tændt oppe på loftet (900 W) og samtidig tænder for både tørretumbleren og vaskemaskinen så slår mit HFI relæ fra ?


En fejlstrømafbryder skal ikke slå fra på en overbelastning... En mulig forklaring kan ligge i at hver af de bruggenstande du tilslutter har en lille fejlstrøm, som hver for sig ikke  får din fejlstrømsafbryderen til at koble ud. Men når de tændes alle sammen stiger den samlet fejlstrøm, og får dit relæ til at koble ud.
25 a er vel hovedsikring eller indgangs sikring sådan er det da mange steder
Ja, det kunne evt. være flere HF-armaturer som kører på sammen HFI relæ. Mener der maks. må være 10 stks. men hæng mig ikke op på det.

Hovedsikring. ? Den sidder ude i "gravstenen". Jeg har i hvert fald aldrig set den side inde ved tavlen.
Annonce
hmm nu er jeg nu kun uddannet i jylland med speciale i landbrug , men her over bruges det ret mange steder
De 25A sikringer kunne jo være forsikringerne.

Håndværkeren: Er der tale om et HFI relæ eller et HPFI relæ?

Med venlig hilsen

Anders

Jeg kan godt se det er smart at sætte 25A sikringer foran når det højst sansynligt er 35A der forsyner huset. Så behøver man ikke at gå så langt og/eller vente på en aut. kommer og skifter sikringerne ude i gravstenen hvis nu en af forsikringerne ryger. Men nu er det jo gratis at få skiftet den slags sikringer.
Læs den anden tråd vedrørende hfi relæ. her var problemet en løs forbindelse / afbrænd ledning i instalationen---
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis