jbr: Tak for komplimenten af skivet.. Vil gerne forsøge at beskrive hvordan MiLady sejler, efter bedste evne men nok ikke uden farvede briller
Vil opdele lidt efter vindstyrke, da hun virkelig opfører sig vidt forskelligt...
I helt let luft, 0-2 sek/m er hun virkelig svær at sejle - forstået på den måde - at enhver fejl, selv den allermindste, sejlføring eller ror/kurs, medfører farttab - omgående. Desuden er hun meget let på roret.. I denne luft sejler hun bedst foran for tværs til bidevind...
Men hun er frustrerende langsom - stort set alle sejler fra os i denne luft..
I let luft 2-4 sek/m er hun stadig sværsejlet men lyster bedre og er mere forgiven ved fejl.. Farten gennem vandet forøges rigtigt meget
I middelvind 4-8 er hun i sit
es - krængningen skal holdes under 25gr - uanset vindretning.. Hun sejler godt og stabilt, lystrer mindste vink med roret - er letsejlet samt rigtig god fart..
Ved vindstyrker over 8 sek/m - er det alfa og romeo - at kontrollere krængningen da MiLady er en rank båd, så det kan godt betale sig at mindske sejlføring på kryds.. Dog ikke på halvvind og rumskødssejlads..
Ved ca 10 sek/m og derover - rebes somreglen uanset kursen - da vi hyggesejler og pga et udsejlet storsejl
Netop pga storsejlet er der ikke den vilde fartforskel på - om det er sat eller ej... MiLady skyder snildt 7knob - alene med genua i mellemluft.. Med storsejl - ca 7,5
Milady opfører sig rigtigt pænt og bjærger sig godt i søen - selvfølgelig kan hun stikke næsen i en sø men vi sidder tørt i cockpittet og skal tilføje - hun mister ikke fart
Vil bestemt ikke påstå jeg kender MiLady ud- og ind - derfor der bliver eksperimenteret og forsøgt.. Kommende sæson skal forstaget forlænges og dermed at hælde masten mere agterover - et nyt storsejl vil betyde overordentligt meget.. Kort sagt - der er så rigeligt plads til forbedringer. Skal også deltage i klubkapsejladser - for sjovt samt for at få lidt erfaring..
Det var lidt kort - ellers må alle gerne spørge