satans mus, der bliver ved med at komme nye..


Jeg har et problem med mus i skabet under min køkkenvask, de kommer op der hvor rørene kommer op fra under gulvet..
Jeg har med vilje ikke proppet denne adgangs vej til, da jeg i det mindste nu ved hvor jeg har dem og derfor altid har en fælde i skabet..
nu har der så været en mus i fælden hver dag de sidste par dage, så jeg vil gerne finde ud af hvordan de overhovedet kommer ind under gulvet. En meget oplagt mulighed er de udluftnings huller der er i min ydermur (det er en halvstens mur, så der er luft bag stenene og derfor går jeg ud fra at udluftning er ret nødvendigt) hvis jeg nu antager at de kravler igennem mine udluftnings huller som ivirkeligheden bare er en lodret fuge der ikke er fyldt ud med jævne mellemrum i den 3. nederste skifte.. så kan de vel derfra have gnavet sig ind gennem indervæggen som bare er i noget asfaltplade halløj.

Mit store spørgsmål er om jeg kan proppe de ventilations huller ud med noget som stopper musene men som stadig giver udluftning, måske med ståluld eller andet smart ?

Jeg har et problem med mus i skabet under min... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

jeg kan se at de der indmurrings riste ikke passer med målene på mine fuger, men har tilgengæld fundet dem her:



Som godt nok heller ikke passer (mine fuger er for store i højden) men så kan man jo altid lave nogen efter samme princip selv :-) mangler bare lige et godt sted at få fat i noget plastik/jern net som kan bruges, jeg er åben overfor forslag hvis det er..
Jeg synes du skal lade fælder tage dem. De har allerede en direkte gangsti udefra til dit skab. Hvis du lukker hullet vil de 100% komme ind et andet sted. Men de skal først gnave sig vej gemmen dit hus og installationer for at lave en ny hurtig gangsti. De skal nok komme ind hvis de vil. Så med mindre du er HELT sikker på du kan lukke dem helt ude, skal du lade dem komme ind uhindret og lade fælden klare resten.
Bare min tanke.

 

Hej Prodigy.
Jeg har boet nogle år i Sverige for mange år siden. Og der er mus en KÆMPE plage. Jeg tog kampen op mod dem - tænkte at den kunne jeg sagtens vinde. Konen var nemlig træt af fælder der klappede midt om natten og skulle tømmes. Jeg brugte 14 dage på at gøre vores hus 100% musesikkert. Naboerne sagde at jeg skulle blive ved med fælder, men JEG vidste jo bedre.
Jeg var færdig i August og sagde til konen at nu kunne vi gå vinteren trygt i møde UDEN mus. Det var den VÆRSTE ting jeg har gjort i mit liv!!! - for musene ville jo ind. Så de gnavede alt i stykker for at komme ind. Inkl. fuger af silicone, riste af stål, puds på murer, træbeklædning & værst af alt ledninger. i Januar fjernede jeg to riste på 10 x 50 mm så der iegn var adgang til indebklædning og hus. Derefter satte jeg 2 fælder op indenfor. Efter 17!!! klap i fælden blev der stille. Jeg brugte 1 1/2 måneds ferie på at rette op på musenes hærgen.
SÅ bare et råd : Vælg dine kampe med omhu - dette er en kamp du ALDRIG kan vinde.
Gå tilbage til fælder - lad dem smække - tøm dem - efter et stykke tid er det slut - nyd at du ikke skal reparere efter deres urimelige hærgen.
Og HVIS du bruger gift så husk at de lægger sig til at dø hvor der mørkt og adgang til vand, og det er højest sansynligt i dine afløb og lign.
Nu vil jeg gøre mine børn klar til at gå i biffen og se Alvin & de frække jordegern og sende en lille tanke til dig.
De bedste hilsner

De bedste hilsner

Kolding

Hvis du kun sætter en fælde op kan det blive et langsommeligt job. Sæt tre til fire op. De kan næste stå på stribe. Mus er simpelthen for dumme til at se at far sidder i en dims der ligner den jeg spiser af nu... klap, klap og klap.

Musekorn er da effektive, men hvis musen lægger sig til at dø det forkert sted kan du lugte den i flere uger.

Jeg har fanget 7 mus på samme aften i 3 fælder. Med samme 3 gange spegepølse. Tror at det tog lidt over en time.. Så kom der nogle stykker om dagen og så var det slut.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Hvis der er mange mus, vil jeg foreslå dig levendefangende fælder med gift i. Og hvis det kan lade sig gøre, sæt dem et sted hvor din dyrevenlige familie ikke kikker. Som andre skriver er problemet med løs gift at musene lægger sig hvor de som regel ikke kan nås. Det er ikke min erfaring at de lægger sig i afløb. I modsætning til rotter er de ikke så glade for det våde miljø (deres ringe størrelse gør at de taber for meget varme i våde omgivelser)... Desuden kan mus nøjes med den væde der er i maden, hvorimod rotter skal have adgang til vand.
Annonce

Jeg har ikke en stor plage endnu, jeg har nemlig altid fælden under vasken ladt, også hele sommeren så lige så snart den første kommer indenfor bliver den også nakket.. og jeg har nu aldrig fanget 2 samme aften selvom jeg har tømt fælden hurtigt, der plejer at gå et døgns tid imellem dem..

Lige en UPDATE i kampen mod gnaverne, var ude og hente brænde i skuret idag og lagde mærke til nogen spor i sneen som gik over til min meget faldefærdige garage hvor der er nogen store revner i gavl beklædningen.. det er jeg stort set sikker på er rotte spor, da de er alt for store til at være en mus, og der er et tydeligt hale-spor imellem fodaftrykkene !!

Så må du hellere få fat i din rottemand.
Prodigy- Et tydeligt halespor mellem fodaftrykkene!!

Det kunne jo også være at den var udstyret med et ordentligt jern...!!


Men jeg er lige kommet ind, efter at have været ude, det meste af dagen (Brrr- Jeg kan godt forstå at musene vil ind!!)

Men mens jeg så lige stod og kikkede på mit arbejde, kom der en mus susende hen over sneen. Og når man er brun er det lidt svært at gemme sig...
Så jeg løb hen og greb den med mine hænder. Uheldigvis smuttede den så ud og gemte sig under terrassen...
Men det kunne da være fedt at sige at man fangede mus med hænderne istedet for at bruge fælder!!

Nu står der så en fælde med spegepølse og venter på at den kommer op igen :-)


Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Man kan også komme langt med ikke at have buskads træer ting der gror op at ad huset. brændestakke tiltrækker også mus og rotter. hold grunden rydelig, hvis det er muligt. jeg havde en taks der voksede tæt på huset og fandt ud af unnder en loft renovering at de kravlede op på loftet ad den og spiste de bær der sad på den og levede godt og lunt i isoleringen.

Jeg så en film på youtube for et stykke tid siden, det var to gutter byggede et halmhus og de hældte kalk mellem ballerne (altså halmballerne) for at holde mus og rotter ude. kan det anbefales? nogen der kender til metoden.

Morten

Morten    

"when your born, you get a ticket to the freakshow. When your born in america you get a front row seat"


Jeg har også ryddet alt det buskads som groede tæt på huset, men mine brændestakke kan jeg nu ikke undvære, så bliver der jo ikke noget varmt hus at beskytte imod musene (jeg gætter på de ikke gider kravle ind hvis huset var lige så koldt som udenfor)

Jeg må nok hellere have fat i rottefængeren her i kommunen også.. med hensyn til madding i musefælderne, så virker rosiner helt perfekt her, det rigtig gode ved dem er at man kan sætte en rosin i sin fælde i foråret, og ikke have nogen mus hele sommeren og når vinteren så kommer igen, går den første mus sku direkte på den gamle rosin!
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis