Antifreeze til fyringsolie.

Nu når det er frostvejr så har fyret problemer med at suge olien ude fra tanken. Tanken står ude i et uisoleret skur, og olierøret går 8 meter hen over isoleringen på loftet.
Det olie jeg kører på nu er fra en jordtank, og fulstændig sort, men brænder uden problemer - bare det ikke er minusgrader.
Kan man hælde noget i de ca 800 liter i tanken så det bliver mere frostsikret, eller skal jeg bare køre resten af frostsæsonen fra 20-liters dunke jeg henter ind?
Nu når det er frostvejr så har fyret problemer med... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Uanset hvor mange øller man drikker, tror jeg bryggeriet ved mest om hvad der er i deres fluidum.
Hmm... spøjst læsning folkens...
Jeg hælder mellem og fyre et ordentlig sjat petrolium (a' ca 15kr literen), eller karburatorsprit (vel nærmere 30kr literen) eller også leve med dunke-fylderiet indtil tøvejr igen. Jeg har lige tappet 80 liter over på dunke, så der er vel ca 750 liter tilbage. Så skal der jo faktis en hel del 'vidundermiddel' til...
Såå, jeg kører de 80 liter igennem (holder ca 8-10 dage), og ser hvordan vejret så ser ud...
Hej Vezzel,

I "gamle" dage kom vi altid petrolium i dieselolie for at den ikke skulle fryse... Så det vil jeg mene er vejen frem, men hvor meget tør jeg ikke sige..

Skal det gøres ordentlig - skal du gøre det selv

Lidt om mig her

"Do skal bruge vinterolie" - sagde den gamle oliefyr - han var jævnlig gæst og dette var mantraet for ham. Tanken stod ubeskyttet mod nordøstenvinden og -10grader. Der blev renset dyse, skiftet dyse og blæst ud og gjort ved. Indtil han skiftede magnetventilen....
Jeg har siddet og kigget en del på de forskellige firmaer som sælger den slags herhjemme.

Der ER forskel på diesel og fyringsolie!
  • cetan-tal (formoder ikke det er så vigtigt igen for et oliefyr)
  • frostsikring - fyringsolie er typisk sikret til -20 grader året rundt hvorimod f.eks. statoil og OK frostsikrer diesel til -12 om sommeren, -18 efterår og -24 om vinteren (vinter bliver af OK defineret som værende 1 december til 31 marts.)

Nåh tilbage til dit problem. Selvom at fyringsolie er frostsikret til f.eks. -20 grader så ændres viskositeten stadig negativt i takt med temperaturen falder. Jo længere en pumpe skal suge en "tyk grød" jo mindre får den ført frem.

Personligt tror jeg at min løsning på det problem du oplever, ville være at investere i et varmekabel (selvregulerende) som periodemæssigt kan slukkes / tændes manuelt og selvfølgelig derefter isolere røret fra olietank til fyr. Så slipper du for nogensinde at skulle huske at blande et eller andet mærkeligt i din olietank som hurtigt bliver dyrt! Man skal bare tænde for varmekablet når frosten virkelig bider en om ørene. Alternativt skal du flytte fyr / olietank men det tænker jeg nu hurtigt bliver temmelig omfattende.

http://www.elonlinesalg.dk/varmekabel-selvbegraensende/varmekabetl10-selvbegr10wm.htm

http://www.hedestoker.dk/shop/item.asp?id=1720

/Johnny
Annonce
jamen dk jumper så fortæl endelig ?? og når du så fortæller der er en lille forskel i cetantallet så find også ud af hvad cetantallet betyder.
Hej..
Jeg sætter mine penge på "dkjumper".. cetan er man bestemt ikke særlig inteseret i at tilføre fyringsolie.. Cetan for diesel er det samme som oktan for benzin, og bliver tilført for at hurtig gående motorer lettere kan støre forbrændingen.. alså oliens letantændlighed.. og det har man ikke en sk... til at i fyringsolie..
Mvh Jan J
cetan er det modsatte af oktan. og der er både cetan i diesel og fyringsolie. og cetan tallet afgør ved hvilken temp olien antænder.
Hej Sluppermand..
du tager helt fejl.. det er ikke det modsatte af oktan... og det har intet med flammepunkt at gøre...
Ikke mere vedr det herfra !!

Mvh Jan J
det var da helt utroligt.............

Cetantal er et udtryk for vilje til tændingen dieselolie. Jo højere fyring rede, jo højere cetantal. Ved "fyring parathed", der refererer til et brændstof evne til at antændes spontant ved højt tryk og temperatur. Mange mennesker taler også om begrebet tændingen forsinkelse ( "tænding forsinkelse" på engelsk). På en hurtig spontan forbrænding, er da tændingen forsinkelse efter komprimering og den ledsagende stigning i temperaturen er begyndt, meget kort. På lavt cetantal opnået en antændelse forsinkelse, der giver en jævn forbrænding med ujævn temperatur og trykstød. Sænk derefter motorens effektivitet og slid strammere kørsel. Det fænomen kaldes også den gas haner ( "diesel banke" på engelsk).

Cetantal af en diesel-olie, bør testes, bestemmes ved at sammenligne dieselolie med blandinger bestående af Cetantal der antændes spontant let, det cetantal er sat til 100, og α-methylnaphthalen, som ikke antændes spontant, hvis cetantal er sat til nul. En diesel har den samme gnist som vilje af en blanding ved en given mængde Cetantal (og resten af den volumen er alfametylnaftalen) siges at have cetantal, der svarer til dette volumen.

Cetantal kan ses som det modsatte af octan. Brændstoffer med højt cetantal, for eksempel, lineære kulbrinter, Har en lav oktan og højoktan brændstof, såsom stærkt forgrenede kulbrinter, har lavt cetantal. I dieselmotorer søges spontan sammenpresning af brændstof, men i en benzin, Hvor brændstoffet er antændt med Tændrør, Självantänding er ikke ønskeligt. Hvornår selvantændelse sker, så det er såkaldte "banke" og mange, kan stærkere haner ødelægge motoren.

Aromatics har lavt cetantal. Alkener eller olefiner også normalt relativt lavt cetantal. Forgrenede alkaner og cyklisk alkaner (naphthener) Har højt cetantal.

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis