hvilken tykkel rionet til gulv

hejsa

skal til at lave gulv varme i mit bryggers
og kan så se man kan få 4 og 6 og 8 mm rionet  / ameringsnet
men hva tykkelse bruger i til gulv / gulvvarme
sjusk
hejsa skal til at lave gulv varme i mit bryggers... Vis hele indlægget
27 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af FWM på 05 jan 2010 12:52
Hvis du lægger den på isoleringen, holder den ikke sammen på betonen, og så kan du få svindrevner

Med minimum 6mm rionet er betondækket også godkendt radonsikring.
Og hvis du vil lave den løsning med 2 lag rionet, så er det kun det ene der skal være 6mm.

Sikke da noget sludder du skriver - radonsikringen skal udføres ved væg alligevel.



Skrevet af jgk på 05 jan 2010 14:20

Sikke da noget sludder du skriver - radonsikringen skal udføres ved væg alligevel.





Det er ikke noget vrøvl, er du et et område hvor der skal radonsikres
og du kun bruger 4mm eller slet ingen SKAL der lægges en godkendt radondug under hele gulvet

Naturligvis skal der lukkes rundt langskanten, og laves udluftning til fri luft

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Hej jgk
Det kan være det er et lovkrav men varmeforbruget bliver det samme varmen vil stige opad men det vil måske tage en smule længere tid at få betonen varm, da der er mere masse at opvarme.



Morten

Morten    

"when your born, you get a ticket to the freakshow. When your born in america you get a front row seat"

Radonsikring kan der læses lidt mere om her:

http://www.maxit.dk/downloads/3033/03-13%20Radonsikring%20i%20nybyggeri%202007.pdf

msms,

Varmeforbruget stiger når slangerne lægges længere ned, som du selv skriver tager det længere til før varmen kommer op og termostaten kan regulere = mere tilført varme = mere olie/gasforbrug.

Ombygning og renovering af enfamiliehuse vil normalt ikke kræve hverken anmeldelse eller byggetilladelse, medmindre der er tale om en udvidelse af etagearealet. Inddragelse af udhuse, garager og lignende bygninger til beboelse betragtes også som en væsentlig anvendelsesændring, som kræver byggetilladelse.

Under alle omstændigheder skal byggeriet opfylde kravene i bygningsreglementet som bl.a. indbefatter:

Højder og afstand til skel
Energiforbrug og isolering
Redningsåbninger og flugtveje
Brandforhold
Krav til konstruktioner og materialer
Indeklima og ventilation
rionettet har intet at gøre med svindrevner, det bliver lagt i dels for at binde slangerne på, og for at fordele trykket ud, hvilket betyder større bæreevne.
svindrevner kommer alligevel og har ingen betydning.
Desuden skal det kun jordes overalt i nybyggeri, og ved renoveringer kun i vådrum.
Annonce
Hej Jgk!
rigtigt! der skal bruges mere energi til at varme betonen op fordi den er tykkere men til gengæld er den også længere tid om at afgive den, og så spare du bare energi i den anden ende. hvis din påstand var rigtig ville der være langt billigere at fyrre med radiator fremfor gulvvarme fordi den jo bliver langt hurtigere varm. mig bekendt er det ikke tilfældet.
Morten

Morten    

"when your born, you get a ticket to the freakshow. When your born in america you get a front row seat"

Svaret findes her fra SBI:
I en tidligere undersøgelse har man ellers set, at energiforbruget i nye huse med gulvvarme lå 30-40 pct. højere end i huse med radiatoropvarmning.
Har du et link til det? jeg mener at have hørt at det næsten var det samme.

Morten

Morten    

"when your born, you get a ticket to the freakshow. When your born in america you get a front row seat"

Det er korrekt det næsten er det samme, med en fordel til radiatorer, da de hurtigere kan omstille til godt vejr hvor solen tilføjer boligen energi.
Ellers er her et link til hva teknologisk inst. siger:
http://www.kongerslevfjernvarme.dk/gulvvarme.htm

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Gulvvarmeslanger skal efter min bedste overbevisning IKKE ligge højt. Og så er jeg fløjtende ligeglad med om det koster mere energi!! (Her tænker jeg selvfølgelig ikke på at svine mest muligt mht. co2)
At slangerne ligger lige under fliserne giver jo stregvarme, som er møgirriterende at gå på med bare fusser!
Og man kan jo evt. bare placere føleren i samme højde som slangerne (Den der ligger i gulvet, altså!)
Jeg har ikke selv termostater på. Jeg har en hane som jeg åbner og lukker for. Samt en termostat der står for temperaturen på alt vandet til gulvvarme.

Jeg har en makker der er murer. Han har svoret at i hans næste hus skal slangerne ligge under 15 cm beton. I det nuværende har han 10!


Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis