Bor er for stort til boremaskinen. HVad gør man så?

Jeg har købt en Wagner Safe-T Planer, som jeg ville bruge sammen med min borestander, men jeg har været for hurtigt ude. Skaftet på Safe-T planeren er nemlig 12,5 mm, og de to Bosch boremaskiner jeg har kan kun tage op til 10 mm. Hvad kan jeg gøre af smarte ting, for at få tingene til at passe?

De to største løsninger, jeg har kunnet tænke på, er at købe en ny boremaskine med større borepatron eller bare en ny borepatron, men det virker lidt omstændigt og  også dyrere end jeg havde planlagt.

Findes der en smart gadget eller er jeg simpelthen nødt til at punge ud igen?
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Simski. Hvis du kender en der har en metaldrejebænk kan du få skaftet drejet ned til 10 mm.

M.v.h  Mads / Maskinarbejder

Sådan en Wagner Safe-T Planer er det noget, der kan anvendes til noget rigtig fornuftigt?

Til dagligt bruger jeg noget større maskiner til forarbejdning af træ - derfor mit lidt dumme spørgsmål :-)

Svend Erik

Bygningssnedker

En Safe-T planer kan sagtens bruges til mange fornuftige ting. Den erstatter ikke en afretter eller tykkelshøvl, men den kan bruges et godt stykke af vejen i et hobbysammenhæng, hvis den så ellers passede til boremaskinen.
en god borepatron koster 200kr. køb sådanne en.

Jacob
Annonce

Kan det ikke lade sig gøre at file skaftet 6 kantet så det får en facon som en møtrik der passer med en 10mm nøgle.

Det er jo kun 1,25mm der skal files af på hver kant, og så får borepatronen også bedre greb.

MVH

Georg Gearløs

Skrevet af Georg Gearløs på 03 jan 2010 12:25

Kan det ikke lade sig gøre at file skaftet 6 kantet så det får en facon som en møtrik der passer med en 10mm nøgle.

Det er jo kun 1,25mm der skal files af på hver kant, og så får borepatronen også bedre greb.

MVH

Georg Gearløs

Man kan da prøve, men for at sige det lige ud, så bliver det noget hø. Hvis værktøjet ikke løber centreret både radialt og aksialt, så må man også forvente at få et resultat, der ikke er specielt "centreret".

Det rigtige værktøj har nu engang sin pris, men det kan spare en for mange ærgrelser...
Skrevet af Georg Gearløs på 03 jan 2010 12:25

MVH

Georg Gearløs

Jo da.
Men det er billigere at købe en ny god borepatron end få en til at lave den opration. Hvis man selv prøver sig frem er det meget sandsynligt at værktøjet ikke længere vil være brugbart grundet skævhed.

Jacob
Ja, der er ingen grund til at ødelægge et i forvejen godt stykke værktøj.

Jeg har selv lavet denne operation flere gange med godt resultat, man skal bare være meget omhyggelig, og hvis det ikke lige centrere første gang er det jo bare at tage et ekstra strøg med filen.

MVH
Georg Gearløs

Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis