Bor er for stort til boremaskinen. HVad gør man så?

Jeg har købt en Wagner Safe-T Planer, som jeg ville bruge sammen med min borestander, men jeg har været for hurtigt ude. Skaftet på Safe-T planeren er nemlig 12,5 mm, og de to Bosch boremaskiner jeg har kan kun tage op til 10 mm. Hvad kan jeg gøre af smarte ting, for at få tingene til at passe?

De to største løsninger, jeg har kunnet tænke på, er at købe en ny boremaskine med større borepatron eller bare en ny borepatron, men det virker lidt omstændigt og  også dyrere end jeg havde planlagt.

Findes der en smart gadget eller er jeg simpelthen nødt til at punge ud igen?
Jeg har købt en Wagner Safe-T Planer, som jeg... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Nu er det vist et fræsejern der snakkes om.
Men bare for en god ordens skyld, vil jeg påpege at selvom et bor er drejet ned til at kunne gå i en spindel på 10 mm. er det ikke sikkert at maskinen har kraft nok til at trække det rundt! Det er set flere gange at folk har voldtaget en maskine og smadret den, fordi motoren ikke var så stor som gabet på borepatronen...

Jeg ville ikke selv bruge GG's forslag til dette projekt. Der kræves særlig meget præcision, når det drejer sig om fræseværktøj.

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Hvis man har lidt håndelag til at føre en fil (det hedder filhåntering) så kan man altså godt lave ret nøjagtigt arbejde med dette stykke værktøj.
Det var jo en fil jeg foreslog og ikke en rasp

Ps. jeg skal dog sige at jeg har gået på fileskole tilbage i firserne, og har gennem årene lavet flere ting hvor der var krav om ret stor nøjagtighed.

MVH
Georg Gearløs
Tak for svarene alle sammen. Jeg er nok ikke hverken modig nok eller ferm nok på fingrene til at ville begynde at file på selve skaftet, så jeg må gribe til pungen og investere lidt igen.
Læste på nettet at Wagners safe-t planer skal kører med 4000-6000 omdrejninger pr.min. Så der skal vist noget af en kvalitets borestander til.!!
Held og lykke med projektet.

M.v.h  Mads / Maskinarbejder

De 6000 rpm er vist den maximale hastighed. Den skulle meget gerne kunne bruges med færre rpm.
Annonce
du kan komme ind til www.youtube.com

og skrive safe-t planer

der kan du se hvordan den kan ansvendes.!

en søjlebormaskine med 13 mm. borepatron.

er at fortrække.!!!

men en kraftig borestander kan bruges med boremaskine med 13 mm. borepatron

med denne stykke værktøj. er en kraftigere boremaskine med mindst 750 til 1000 watt.

at fortrække for at holde på omdrejninger!
fra ovenstunde.!

der hvor der står ansvendes.

skal der stå andvendes. det er stå D i stedt for S.

ulemben er at jeg ikke kan rettes i ord efter er at hjemmesiden er "lukke ned"?
og "hopper"ind kort efter at jeg har kigget omkring i nettet.
og komme ind i hjemmesiden igen og ser en stave fejl.(lav det selv).!
Skrevet af hans2.hansen på 04 jan 2010 08:22
fra ovenstunde.!

der hvor der står ansvendes.

skal der stå andvendes. det er stå D i stedt for S.

ulemben er at jeg ikke kan rettes i ord efter er at hjemmesiden er "lukke ned"?
og "hopper"ind kort efter at jeg har kigget omkring i nettet.
og komme ind i hjemmesiden igen og ser en stave fejl.(lav det selv).!

Tredje gang er lykkens gang Hansen! Det har ikke noget med ænder at gøre og staves "anvendes"
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis