termostat styring af øldåse solfanger..

I forbindelse med øldåse solfangeren som mange herinde efterhånden har lavet, kunne jeg godt tænke mig en styring, der tænder for blæseren ved en ønskede tempertur i solfangeren.

Men hvordan laver jeg dog det..!  den skal jo nærmest være omvendt, da den her først skal tænde når der er varmt.. fx 20 grader..  eller hva man evt. stiller den til..

Kan det lade sig gøre ! og kan det evt findes og snuppes fra en hverdags ting..

Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
I forbindelse med øldåse solfangeren som mange... Vis hele indlægget
26 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Der er flere der har bygget en "øl-fanger", tag et kig i galleriet.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Jeg er selv bremset af det tekniske og lutter øren ang. termostatløsninger.

mvh.
Karsten Hammer Hansen
Arkitekt, cand.arch

Hej... Det er en meget simpel løsning til dit problem om det er 12v eller 230 du kører... vi har sådan nogle små termostaster til vores styrer tavler, der er mekaniske. Og der er så 2 modeller... en der slukker når den rammer temperaturen eller en der tænder når den rammer temperaturen... De koster ikke mange basse øre... kan godt prøve slå en pris op til dig?

Udlært Styrings & Regulerings Elektriker (Industri Elektriker)

Hvis du søger "beer can solar heater" i YouTube, får du en masse film med gode ideer om styring osv.
Linding85:
Det lyder interessant, hvis det altså virker for en teknik-mongo som undertegnede? Det kunne være godt hvis man kunne placere en termostat inde, til at styre efter rumtemperatur og en ude til at styre efter panelets temp.

mvh.
Karsten Hammer Hansen
Arkitekt, cand.arch

Altså dette er en mekansik termostat som skal sidde der hvor man skal stille temperaturen efter... men den måler ca. 2x4cm Men det andet er selvfølgelig muligt men kræver lidt mere... men hvis temperaturen i "øl-kassen" stiger til over X antal grader skal den vel bare begynde spytte noget varme ind?

Udlært Styrings & Regulerings Elektriker (Industri Elektriker)

Ja, men hvis der er for varmt inde vil jeg ikke have mere varme ind. Det må gerne ske automatisk sådan at jeg ikke skal til at lukke/åbne spjæld. Nu kan det jo være at det er et teoretisk problem, da jeg ikke ved hvor effektive disse solvægge er?

mvh.
Karsten Hammer Hansen
Arkitekt, cand.arch

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis