kortplottere

Kunne man få nogle kommentarer/erfaringer med dette udstyr. Hvad skal det kunne, er noget indrettet helt åndssvagt, har man rent faktisk glæde af alle de funktioner, der reklameres med?

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Kunne man få nogle kommentarer/erfaringer med... Vis hele indlægget
62 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis den udgår må det jo være fordi den ikke sælger eller fordi der er kommet en ny og bedre udgave.

Den geonav jeg har er jo også til begge dele.. Når jeg tænker på at man på tilbud kan købe en garmin med kort og TMC til bilen for 777 kr. ville jeg købe det adskilt.. men det er af erfaring med geonavne.

Forøvrigt har jeg prøvet at smide en rute fra et landkort fra garminpå min lille gule garmin 62 gps og der var tusindvis af prikker jeg skulle følge.. men jeg kom hen hvor jeg skulle.. men ingen sød dame der forklarede at jeg skulle dreje nu.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Jeg ved ikke med garmin, men du skal lige undersøge om den mister nogle funktioner i søkortne.. Det gør geonav når man vælger begge dele i et.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Som jeg skrev i anden tråd har jeg en Raymarine, det er en model 435 med extern antenne og 7" skærm, købte den for 4.5 kilo inkl. Gold c-kort, det var en, der var brugt som demo model, derfor uden holder, men da jeg har den monteret som skot montering på en svingarm var det ligegyldigt, den kan flere ting som jeg ikke bruger, men jeg bruger den mest for at undgå at blive "grundejer" i ukendt farvand, når opløsning sættes til 1/8 NM er den så detaljeret at alle kan undgå "grundejerskab", ellers sejles der med opløsning på 1 NM, ændring af opløsning er bare at trykke op/ned på opløsning, bruger den også med større opløsning for at pejle bøjer, men det er mere for "hyggens skyld"

Kun en tåbe frygter ikke haven  
Kalde nr. XPB5991 

Det med hyggen, er det for sige at det egentlig er kedeligt bare at sejle pr. automatik, hvilket jo ihvertfald for motor må nedbringe mængden af nødvendige aktiviteter ganske betragteligt. Glæden ved på gammeldags vis at finde frem, erstattes jo af en vished, da det hele kan ses på skærmen. Nå, jeg er nok bare bagstræberisk på det område.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Annonce
Det med hyggen, er mere at jeg har kort liggende og følger med hvor vi er for hvis plotteren står af, for når den er tændt ved jeg altid med sikkerhed hvor vi er, men ind i mellem bliver man overrasket over hvor langt der er til bøjen som du sejler forbi på plotteren, man tænker ikke altid over afstanden - der er jo 1 NM i opløsning - eller den bøje som du passerer om styrbord på plotter er faktisk 500 m væk, derfor pejling for at holde hovedet opdateret, plotteren er jo på GPS {:o)

Kun en tåbe frygter ikke haven  
Kalde nr. XPB5991 

Som beskrevet på vores hjemmeside - tøves ikke med at udnævne kortplotteren som værende den tekniske dims, vi er mest glade for, ikke mindst set med sikkerheds-øjne. Vi sidder bestemt ikke og glor konstant på selve plotteren, dertil nydes farvandet/landskabet og naturen, for meget. Et enkelt blik og vi véd hvor vi er. Og ja, har da søkort og KAN bruge disse men de ligger pænt oprullet og har ikke været i brug, de sidste to sæsoner.
Hører ofte at man ikke må stole på elektroniske dimser - at strømmen kan gå osv..
Faren som jeg ser kortplotteren er, at undertegnede næsten stoler FOR meget på den, den bliver meget hurtig en vane/rutine og dermed faren for, man "sløser" lidt med navigationen.
Mht at strømmen går - rigtigt er det, at dette kan forekomme (meget usandsynligt) - ergo haves et scooter/mc-batteri som backup.
I bund og grund er det vore individuelle præferancer der afgør hvilke navigationshjælpemidler vi bruger og jeg for een har fravalgt våde søkort og en no.2 blyant til afsætning af position og afstikning af kurs til fordel for en kortplotter.

www.milady.dk  - Danmarks eneste S30 hjemmeside - Vi sejler som vinden blæser

Foreløbig ingen plotter, men jeg har da kriget et kort.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Skrevet af lynæs på 11 jan 2010 22:27
Foreløbig ingen plotter, men jeg har da kriget et kort.

øhh jeg fatter da hat.. har du været ude at slås??

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Den lokale havde 2 stk. så jeg købte begge, med lidt rabat. Det er vist noget med vision, som kan noget ekstra, det man jeg få kikket på.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Der er yderligere 42 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis