Træbriketter

Hva holder længst?

3 rummeter egetræ eller 1 palle briketter(960kg=96 poser a 10kg) fyret med i samme slags ovn?

Mvh Henrik

Hva holder længst? 3 rummeter egetræ eller 1... Vis hele indlægget
79 svar
 Følg tråden
Der er 40 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
ja det er jo også hobbyen der er en del af det, jeg har de godt med at bruge tiden derude i den friske luft samt hyggen og motionen, men har man ikke tiden eller lysten er det det klart i sætter det op i et regne stykke med penge og timeløn. men ham der sælger det til jer han har jo også en timeløn og hvis man vender det regnestykke rundt og regner besparelsen med kontra købt brænde vil vores timeløn også være højere, men jeg nyder det stadig og forhåbentligt i mange år endnu.

Enig, jeg har det problem at jeg altid får skovet mere brænde end jeg kan nå at bruge og det selvom det som regel er nåletræ og de lette løvtræs arter jeg roder med.

Min erfaring er at man altid kan finde sig noget gratis træ til brændeovnen hvis man har lysten til at arbejde med at fælde osv.

Selv har jeg en aftale med en skovejer hvor jeg kan save en masse træ som ingen andre gider rode med, men det er så tit sådan at det så er et stykke skov der skal ordnes og ikke kun lige mine 15-20 rummeter..
Men jeg elsker sådan en dag i skoven,
man er træt på den helt rigtige måde når man går i seng..

Mvh.ame

Skrevet af jbr på 01 jan 2010 13:56
1720 Kr. pr. palle, er en OK pris leveret.
Er det prisen for 1 palle leveret, eller skal du aftage flere til den pris?

I forhold til at købe til byggemarkeds- og Bilkapris er det dog lidt for dyrt.

Så langt det billigste er selvfølgelig, hvis man selv henter briketterne hjem. Dertil kan man jo låne gratis trailere i f.eks. Bilka eller A-Z...

Det betyder selvfølgelig "lidt" slæben, hvis du skal bruge f.eks. 8 paller på en gang..
Hvis vi så skal følge dit regnestykke fra Ankers leverede stammer, så skal transporttiden, benzinudgiften og slæberiet omkring briketterne vel også tages med for at udregne en eller anden fiktiv timeløn?

Naturligvis skal de udgifter medregnes, med mindre dem fra regnestykket er leveret på adressen

" Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "

Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Skrevet af jbr på 02 jan 2010 13:56

Til sluppermand.... Ja, det afhænger jo igen af, hvad du sætter din timeløn til?
Jeg gider ikke fise rundt i en skov og bøvle med træ for mellem 17 og 55 Kr. i timen.

Men sådan er vi jo så forskellige.
For mig betyder det måske mere, at jeg ikke skal trække fritid op af lommen.
Måske ikke så meget pengene.

Så har du også et ben i hver grøft og kan vælge hvilken side du vil vælte til alt efter hvilken vej vinden måtte blæse; ærligt talt. . . .

Jeg tror egentlig det er gældende for meget LDS arbejde... man skal have interessen for det og synes det er sjovt.
Ellers betaler man sig fra det.

Du burde overveje en politisk karriere. Du er gået fra markant afvisning over mulig forståelse til både-og.

Annonce
til "den ældre"... du aner ikke hvad du taler om... læs alle indlæg, også det der starter tråden.

Min holdning er helt klar... hvis du har sat dig ind i hvad der her debatteres, vil du ..måske forstå...

Kunne godt vælge at opsummere... kun for dig... men ærlig talt... på det her tidspunkt af tråden... gider jeg ikke...

Med venlig hilsen

Jan

Kære ven jbr.
Drop det, du ved godt at der også findes tobenede blandemaskiner
Nådada! ! !

47 svar på min tråd,det gav da noget debat på mit lille spørgsmål der.

Nu vil jeg da runde den af. Jeg spurgte fordi jeg var meget i tvivl om hvad jeg skulle mht.
og bestille træ eller briketter.

Jeg købte en palle briketter og det har jeg ikke fortrudt,har nu fyret nogle dage med dem
og jeg gir 1720,- for 960kg (96 poser) incl. levering.

Når jeg køber træ (såkaldt blandet løv) gir jeg 4000 for en container leveret,med træ i 1 meters længder. Der er ca 22 m3 i en container  så det gir 180,- pr m3 og jeg skærer og kløver selv 1 meter stykkerne. Jeg bruger 3 containere om året på at fyre det gir 12000,-
og en hel masse lagerplads + arbejdet med det.

For 12000 kan jeg købe 6,97 palle briketter.

Jeg kan skyde mig til at vi skal bruge 9 paller briketter om året ABSOLUT maximum og
det er garanteret også for meget men hellere på den sikre side.

Dvs det koster 3440 kr ekstra om året med briketter og det gir jeg gerne for at slippe for det bøvl.

Fordele:

Har et stort brændeskur der er tomt så min trailer står i tørvejr altid nu

Ungernes cykler skal også derud så mere plads i redskabsrummet

Minimal aske (det er bare fint pulver)

Nu kan der fyres natten over og vi har 21 grader når vi står op kl 0600
(med træ var der 16-17 grader)

Og jeg har IKKE medregnet at jeg saver og kløver 5km fra matriklen så der er lidt transport udgifter der forsvinder

Det tar 3 kvarter og smide 96 poser ind ad kældervinduet 9 gange om året,der går
2 uger med 3 containere træ (når man skal passe sit arbejde samtidigt)

Jeg har 2000m3 have vi forsøger at lave om på.det gir noget mere tid nu

Der er sikkert flere fordele men mit synspunkt er vist klart nok nu

Ulemper:

Ja måske de 3440 kr det blir dyrere men det er jo uden transport af træet helt herhjem,
så det er jeg villig til at betale da. Helt sikkert

Jeg får mere tid til haven nu  (nej spøg til side det er sgu fint og få det )

Katten elsker og sidde ude i brændestakken og fise den af om sommeren,den skal finde et
andet sted nu

Tak for alle svarene og godt nytår igen

Mvh Henrik

Kære Håndværker... igen rammer du hovedet på sømmet

nallerplys.... jeg har kun en ting at sige.... fornuftig beslutning.... man kan også få for lidt ud af LDS arbejde.

Med venlig hilsen

Jan

ja men så fortæl hvorfor der er penge i at sælge brænde. nok fordi der er penge i at hente det i skoven og sælge det videre.. ØHHHHHH
Der er yderligere 29 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis