Træbriketter

Hva holder længst?

3 rummeter egetræ eller 1 palle briketter(960kg=96 poser a 10kg) fyret med i samme slags ovn?

Mvh Henrik

Hva holder længst? 3 rummeter egetræ eller 1... Vis hele indlægget
79 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Tak for rosen - og ilm. Jeg har kun lidt erfaring med briketter, men jeg ved at jeg har fået nogen, hvor en del af briketten var jord/sand som var tilsat for at få vægten op . Det er er der ikke meget varme i, skulle jeg hilse og sige. Jeg aner ingenting om Bilka's briketter, så det skal jeg nok afholde mig fra at udtale mig om. Jeg har en gang for længe siden købt nogen poser i Bilka, og de var meget ringe (smulrede simpelthen og gav en masse svineri), men de kan jo have skiftet leverandør 100 gange siden da.
I forhold til at afhente, så kan en almindelig trailer laste 350 kilo og så skal man køre 11 gange for at få det hjem (med mindre man vil køre med overlæs og risikere ulykker/bøde/frakendelse af kørekort), så den mulighed dropper jeg lige :-)

Iøvrigt er der megen god information at finde på skov og naturstyrelsens hjemmeside omkring brænde (og de er da ihvertfald uafhængige :-)

Den billigste måde at skaffe brænde på. er sandsynligvis at fælde og forarbejde selv. Men det er hårdt arbejde, tids og plads krævende - så det er ikke en løsning for mig. Iøvrigt foretrækker jeg klart at fyre med "rigtig" træ, fremfor briketter. Det ser meget bedre ud i ovnen og det er væsentligt for mig. Prisforskellen mellem briketter og træ er minimal, så den er jeg ligeglad med. Jeg fyrer i øvrigt med en blanding af ask og avnbøg, det er super! (begge oventørret).

Mvh JensPeter
jamen jbr så fortæl mig hvor du finder avnbøg i forretninger eller brændehandlere til 200kr pr rm.
nej det gør man nemlig ikke.
der er ikke noget der er billigere end at fælde selv i skoven.
Sluppermand, det er jo en ret forenkelt fremstilling du fremkommer med der. For du skal jo - udover at betale for sankningen - indregne omkostninger til motorsav, brændekløver, sikkerhedsudstyr og transport. Hertil kommer jo at du skal have plads til opbevare brændet på et ventileret sted indtil det er brugbart - ihvertfald et år.
Hvis man ikke har saven og kløberen, så skal disse lejes, ligesom traileren til at fragte brændet i. Så din pris holder under ingen omstændigheder. Når det så er sagt, så har du sikkert ret i at det er billigere at skove selv. Men kun så længe du ikke regner på timerne. For hvis du nu bruger x antal timer, så kunne du jo muligvis have arbejdet i den samme tid og fået løn for det.
Endelig er der herlighedsværdien (eller mangel på samme, alt efter temperament) ved at skove selv - eller bare plukke i tårnet, som jeg selv gør :-)
Jeg kan godt se at jeg spare rigtigt mange penge ved at skove selv, for træet er ganske gratis. Så mine udgifter til benzin olie en ny kæde i ny og næ, og el til brændekløveren som jeg arvede. Ud fra lidt hovedregning fyre jeg hytten op for omkring 500,00 Kr. om året.

V.h.  Håndværkeren
Sidste år skovede jeg 18 skovrummeter normannsgran (12 rummeter). For dette betalte jeg 90x12= 1080 kr til FUssingø Statsskovsdistrikt.
Det tog mig 4 x 5 timer at lave.
Lånte min nabos traktor og vogn for 200 kr (brændstof).
Kørte det hjem, det tog mig 6 timer (2x2 timer transport, 2 timers pålæsning... Ingen aflæsningstid pga tiplad:-))
savede op, kløvede og kørte ind på 4 x 8 timer (300 kr. for benzin, kædeolie og en kæde).

Så jeg lavede 12 rummeter nål for 1580 kr. og 58 timer. Da jeg gerne ofrer 58 timer for lidt følelse af uafhængighed, synes jeg egentlig det var ganske billigt.
Annonce
Hvis man lægger mærke til, hvad der står i tidligere indlæg i denne tråd, så vil man kunne se, at jeg selv ynder at bruge træ til at fyre med.
Men mest, hvis jeg kan komme billigt til det. Helst gratis

Nu taler vi jo ikke om, hvem der kan få fat i det billigste træ, eller hvem der lige har en skov til rådighed, hvor man henter det der skal i ovnen.

Det burde jo være klart, for selv den dårligste "lommeregner", at det er det billigste.

Det det drejer sig om, er hvis man skal købe til markedspris, og helst leveret på bopælen, lige til at smide i ovenen.

Jeg vil afholde mig fra at kommentere yderligere på sluppermands indlæg.... Jens Peter har egentligt svaret meget godt på det.

Til Jens Peter.... jeg har ikke selv købt briketter i Bilka, men i A-Z. Da det er samme firma, formoder jeg at de har samme leverandør. De briketter jeg købte i A-Z, fyrede jeg med sidste vinter. De var OK. Lidt smulder, men ikke meget mere, end jeg har oplevet med andre firmaers briketter.

Det med det optiske er helt rigtigt. Jeg synes også, at træ brænder meget flottere end briketter. Så til "fint" bruger jeg træ... til hverdag briketter

Til tusse67... lidt hurtig hovedregning fortæller mig, at du har haft ca. 55 kr. i timen.
12 m3 nål, kløvet og leveret skal jeg betale 400 kr for m3, ialt 4800 Kr.
4800 Kr. minus din udgift på 1580 Kr. giver dig 3220 Kr. for 58 timers arbejde = ca. 55 Kr. i timen.

" Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "

Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

har traktor m tipvogn flækker og save og de 20 rm jeg henter tar rundt regnet 5 dage.
men som i tidligere emner om det samme er og bliver vi altid uenige om emnet. men ser man på hvor mange penge der skal op af pungen er det billigere at skove.
og det som jeg sparer har betalt ALLE maskiner i løbet af 2 år. og samtidig lejer jeg det også ud til andre der skover der jo så betyder at maskinerne betaler sig selv og mit brænde.
Skrevet af jbr på 02 jan 2010 13:01
Hvis man lægger mærke til, hvad der står i tidligere indlæg i denne tråd, så vil man kunne se, at jeg selv ynder at bruge træ til at fyre med.
Men mest, hvis jeg kan komme billigt til det. Helst gratis

Nu taler vi jo ikke om, hvem der kan få fat i det billigste træ, eller hvem der lige har en skov til rådighed, hvor man henter det der skal i ovnen.

Det burde jo være klart, for selv den dårligste "lommeregner", at det er det billigste.

Det det drejer sig om, er hvis man skal købe til markedspris, og helst leveret på bopælen, lige til at smide i ovenen.

Jeg vil afholde mig fra at kommentere yderligere på sluppermands indlæg.... Jens Peter har egentligt svaret meget godt på det.

Til Jens Peter.... jeg har ikke selv købt briketter i Bilka, men i A-Z. Da det er samme firma, formoder jeg at de har samme leverandør. De briketter jeg købte i A-Z, fyrede jeg med sidste vinter. De var OK. Lidt smulder, men ikke meget mere, end jeg har oplevet med andre firmaers briketter.

Det med det optiske er helt rigtigt. Jeg synes også, at træ brænder meget flottere end briketter. Så til "fint" bruger jeg træ... til hverdag briketter

Til tusse67... lidt hurtig hovedregning fortæller mig, at du har haft ca. 55 kr. i timen.
12 m3 nål, kløvet og leveret skal jeg betale 400 kr for m3, ialt 4800 Kr.
4800 Kr. minus din udgift på 1580 Kr. giver dig 3220 Kr. for 58 timers arbejde = ca. 55 Kr. i timen.

55 i timen er da en god timeløn for noget jeg anser for en hobby!
Til tusse 67... ja, men det er da fint, at du synes det er en god timeløn.

Til sluppermand.... Ja, det afhænger jo igen af, hvad du sætter din timeløn til?
Jeg gider ikke fise rundt i en skov og bøvle med træ for mellem 17 og 55 Kr. i timen.

Men sådan er vi jo så forskellige.
For mig betyder det måske mere, at jeg ikke skal trække fritid op af lommen.
Måske ikke så meget pengene.

Jeg tror egentlig det er gældende for meget LDS arbejde... man skal have interessen for det og synes det er sjovt.
Ellers betaler man sig fra det.

" Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "

Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Jeg ved ihvertfald at jeg aldrig ville syntes det var værd at skove selv for 55 kr i timen. Med mit talent, ville jeg også bare komme alvorlig galt afsted.. Så hellere nappe et par overarbejdstimer... det er helt sikkert. Jeg nyder brændeovnen - men brændet der skal deri, det skal bare komme på en lastbil, klar til at blive brugt. Jeg betaler gladeligt priserne her: www.danskbraendesalg.dk for at blive fri for arbejdet og ikke mindst opbevaringen til det er tørt. At i er nogen stykker der syntes det er dejligt at gå i skoven og svede et par arbejdsuger om året - jamen det er da dejligt. Jeg er glad for at jeg ikke behøver.
Jeg tror emnet er ved at være uddebateret nu, så jeg takker af - og ønsker alle et godt nytår.
Mvh JensPeter
Der er yderligere 39 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis