Hold da op alle de svar.. tak skal i ha
Jeg vil se om jeg ikke kan svare på det hele fra en ende af:
FølereDe 2 "følere" er jeg ret sikker på IKKE er gløderør pga.
- De har hver sin størrelse (den ene er ca. dobbelt så lang som den anden er)
- På den ene står der: VDO 801/3/1 og hvis jeg slår det op på google får jeg resultater omkring temperatur føler.
- Der sidder i "kontrolpanelet" for generatoren en viser for temperatur, samt en for tryk (der kommer billede hurtigst muligt).
"Kilerems-sikring" kan jeg ikke finde noget af. Det eneste som sidder af ledninger i den ende af motoren er magnetventil på dieselpumpe, de 2 følere i topstykket samt ledninger hen til starter samt generator (14,3v).
Pal & stangPalen som flere af jer nævner kunne sagtens tænkes at være en koldstarter, men umiddelbart har det ikke noget virkning (den vil ikke starte uanset hvad jeg gør ved palen
) men det udelukker jo ikke at palen giver mere diesel.
Mht. manglende kompression på den ene cylinder og justering af ventiler så aner jeg ikke hvordan jeg skal gøre det, så jeg vil hellere se på andre (for mig) muligheder for at få den til at starte. Men jeg vil da helt klart have det i baghovedet at ventiler, dyser og stempler / stempelringe måske skal have en overhaling.
Udluftning:Ja, det er helt klart noget som godt kan drille på sådan en motor her. Jeg tror jeg har brugt ½-1 time på at være sikker på den var luftet ud. Da jeg havde skiftet brændstoffiltret brugte jeg håndpumpen og fik presset diesel frem til pumpen. Her løsnede jeg slangen lidt indtil der kom diesel ud. Herefter udluftningsskruen på pumpen. Til sidst løsnede jeg dyserør på dyserne og tørnede motoren indtil der kom ren diesel.
Ikke at motoren ville starte af den grund, men jeg var ret sikker på der ikke var mere luft, så derfor kom der lidt dieselstart i indsugningen og motoren startede LIGE med det samme. På trods af min (synes jeg selv) omfattende udluftning kunne man høre lidt ujævnheder i motorgangen de første 10 sekunder hvorefter den gik som den skal. Jeg lod den køre 10 minutter for at være sikker på at der ikke burde være mere luft nogen som helst steder. Efterfølgende har jeg prøvet at lade motoren køle af (natten over) og herefter prøve at starte den, hvilket IKKE lykkedes (jeg har selvfølgelig ikke brugt diesel start da det jo er snyd og ikke muligt til automatisk opstart).
Hvordan kan jeg sikre mig at der ikke er utætheder på sugesiden? Er der nogen nem måde at kontrollere sådan noget på?
OlieDer er MASSER af olie på motoren, faktisk så meget at det umiddelbart står op til MAX på oliestangen. Oliefilteret vil jeg skyde på MAX har haft en drifttid på ca. 5 timer. Olien er lige så gammel og er næsten gennemsigtig - altså ikke sort (ligesom olie i biler tit bliver).
Der er flere af jer som foreslår en tyndere olie... Hvad må jeg hælde på sådan en motor, uden at det går ud over "smøreevnen". Motoren står i et skur, som IKKE er opvarmet, så pt. vil jeg skyde på temperaturen er omkring 0-2 grader der.
Generatorenhar et 400v - 32A så rundt regnet må generatoren kunne levere minimum 22 kW. Derudover har den også et 230v stik - 16A men det er ikke aktuelt for mit vedkommende.
Jeg regner med at tage dyserne ud og få tjekket ved Bosch en af de nærmeste dage hvor det lige passer ind i programmet. Indtil da skal i have rigtig mange tak for de mange forslag
/Johnny