2 cyl. Deutz diesel motor - startproblemer

Hejsa

Jeg har en 2 cyl Deutz diesel motor som bruges til generator. Desværre så har jeg lidt problemer med at få den til at starte

Jeg har prøvet:
  • Adskillige batterier for at udelukke manglende strøm
  • Rense dyserne
Når jeg kigger rundt på motoren, kan jeg _ikke_ finde nogen gløderør

Motoren er fra 1986 og har kørt ca. 3300 timer.
Jeg har lige skiftet brændstoffilteret i håbet om at det var det som var "stoppet" men det var det ikke.

Når / hvis jeg endelig får motoren startet, så kører den fint.

Er der nogen som har et godt forslag til hvad jeg kan gøre?
På forhånd tak
Hejsa Jeg har en 2 cyl Deutz diesel motor som... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Palen kan evt. være en koldstartanordning der giver mere diesel i starten, jeg har det sådan nogle på bla. ford og lister. det kunne godt virke som om den er kandidat til en lille renovering dvs. ventilslibning samt honing og nye stempelringe. Men tjek lige dysserne først.

Dr_Lyn
Jeg havde ikke hørt det indlæg med opstart, og det lyder som om der ingen compression er på den ene Cylinder , prøv lig at justere ventilerne, , hvis det ikke hjælper tror jeg det er mere alvorligt, evt, knækkede stempelrige, men held og lykke med det.
har du husket at udlufte motoren efter skift af brændstofilter bare den mindste smule luft og den ikke kan starte. Du kan evt prøve at løsne et at rørere oppe på dysser og se om der kommer brændstof ud der når at du køre på starter.Der skal ikke være en ret stor utæthed på sugesidden før at en diesel motor ikke kan starte.jeg tror ikke rigtig på at det skulle være en knækket stempelring eller dyserne der skulle være grunden til at den ikke kan starte specielt ikke når at den hun har kørt 3300 timer det er ikke ret meget for sådan en motor.Hvis den står et koldt sted kan du prøve at tage en varmepistol også varme indsugningsluften op så bliver det nemmer for den at starte(men pas nu på der skal helst ikke gå ild i den)Der er faktisk nogle typer deutz motor hvor at der sidder et gløderør i indsugningen.Det som du har til at sidde i toppen af dine cylinder er gløderør men det ligner noget der er monteret senere    ellers en meget fin generator hvor meget watt kan den yde og er det 230 volt eller 400v den laver???

<p>&#160;stave fejl er gratis</p>
De to dimser du angiver til at være temperatur og trykmåler ligner for mig temperaturafhængige modstande dvs. et varmelegme man konstant kan have strøm på så topstykkerne holder en hvis temperatur, hvis det er det vil det evt. lette starten om viteren. Var det ikke en god ide at skaffe en manual/værkstedshåndbog til din motor så du kan finde ud af hvad alle dimserne gør? Du kan sikkert finde den på nettet eller hos din lokale deutz forhandler.

Dr_Lyn
Annonce
Idet det er en stationær motor tror jeg det er afbrydere -hvis motoren løber varm, kun et forslag,
Normalt har de luftkølede en sikring der lukker for brændstofpumpen hvis kileremmen til blæseren springer eller falder af, den sidder i forbindelse med remstrammeren, ellers plejer der ikke at være noget.

Dr_Lyn
Har du luftet brændstofdyserne ordentli ud ?
Sådan en tysker kan virkelig kræver sin udluftning ....:-(
Er der olie på motoren ? nogle generatorer stopper når der er for lidt olie i bundkarret.
Hvad med oliefilteret ? er det skiftet ?
Ellers er det bare at starte den med dieselstart men du tørner den igang.
Din Pal/stang KAN være til at lette kompressionen under start - løft stangen og sæt palen ind -efter ca 10 omd. falder palen ud igen og der kommer kompresion på maskinen....
Ellers ser det ud til at være en fin maskine. trænger måske til en mindre renovering.
Renoverede sammen med en god ven en Lister-generator sidste vinter -timetal anslået 12-15000. den havde det fint, bl.a fordi at olieskifteintervalerne var blevet overholdt nøje.

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Hold da op alle de svar.. tak skal i ha
Jeg vil se om jeg ikke kan svare på det hele fra en ende af:

Følere
De 2 "følere" er jeg ret sikker på IKKE er gløderør pga.
  • De har hver sin størrelse (den ene er ca. dobbelt så lang som den anden er)
  • På den ene står der: VDO 801/3/1 og hvis jeg slår det op på google får jeg resultater omkring temperatur føler.
  • Der sidder i "kontrolpanelet" for generatoren en viser for temperatur, samt en for tryk (der kommer billede hurtigst muligt).
"Kilerems-sikring" kan jeg ikke finde noget af. Det eneste som sidder af ledninger i den ende af motoren er magnetventil på dieselpumpe, de 2 følere i topstykket samt ledninger hen til starter samt generator (14,3v).

Pal & stang
Palen som flere af jer nævner kunne sagtens tænkes at være en koldstarter, men umiddelbart har det ikke noget virkning (den vil ikke starte uanset hvad jeg gør ved palen ) men det udelukker jo ikke at palen giver mere diesel.

Mht. manglende kompression på den ene cylinder og justering af ventiler så aner jeg ikke hvordan jeg skal gøre det, så jeg vil hellere se på andre (for mig) muligheder for at få den til at starte. Men jeg vil da helt klart have det i baghovedet at ventiler, dyser og stempler / stempelringe måske skal have en overhaling.

Udluftning:
Ja, det er helt klart noget som godt kan drille på sådan en motor her. Jeg tror jeg har brugt ½-1 time på at være sikker på den var luftet ud. Da jeg havde skiftet brændstoffiltret brugte jeg håndpumpen og fik presset diesel frem til pumpen. Her løsnede jeg slangen lidt indtil der kom diesel ud. Herefter udluftningsskruen på pumpen. Til sidst løsnede jeg dyserør på dyserne og tørnede motoren indtil der kom ren diesel.
Ikke at motoren ville starte af den grund, men jeg var ret sikker på der ikke var mere luft, så derfor kom der lidt dieselstart i indsugningen og motoren startede LIGE med det samme. På trods af min (synes jeg selv) omfattende udluftning kunne man høre lidt ujævnheder i motorgangen de første 10 sekunder hvorefter den gik som den skal. Jeg lod den køre 10 minutter for at være sikker på at der ikke burde være mere luft nogen som helst steder. Efterfølgende har jeg prøvet at lade motoren køle af (natten over) og herefter prøve at starte den, hvilket IKKE lykkedes (jeg har selvfølgelig ikke brugt diesel start da det jo er snyd og ikke muligt til automatisk opstart).
Hvordan kan jeg sikre mig at der ikke er utætheder på sugesiden? Er der nogen nem måde at kontrollere sådan noget på?

Olie
Der er MASSER af olie på motoren, faktisk så meget at det umiddelbart står op til MAX på oliestangen. Oliefilteret vil jeg skyde på MAX har haft en drifttid på ca. 5 timer. Olien er lige så gammel og er næsten gennemsigtig - altså ikke sort (ligesom olie i biler tit bliver).

Der er flere af jer som foreslår en tyndere olie... Hvad må jeg hælde på sådan en motor, uden at det går ud over "smøreevnen". Motoren står i et skur, som IKKE er opvarmet, så pt. vil jeg skyde på temperaturen er omkring 0-2 grader der.

Generatoren
har et 400v - 32A så rundt regnet må generatoren kunne levere minimum 22 kW. Derudover har den også et 230v stik - 16A men det er ikke aktuelt for mit vedkommende.


Jeg regner med at tage dyserne ud og få tjekket ved Bosch en af de nærmeste dage hvor det lige passer ind i programmet. Indtil da skal i have rigtig mange tak for de mange forslag

/Johnny
Citat : "Motoren står i et skur, som IKKE er opvarmet, så pt. vil jeg skyde på temperaturen er omkring 0-2 grader der."

Måske har du svaret der...
En (is)kold motor -og en kold dieselolie...-uden forvarmning er ikke noget der bare springer igang som en jomfru i Maj :-)
Opvarmet diesel -omkring 20 grader C) giver en væsentlig bedre forbrænding end diesel der er 0 grader -især hvis det ikke er "vinterkvalitet"
Så på med dieselstarten, og start Tyskeren. - Måske skulle du, næste gang du skifter olie- giver den en "Swedol"-kur eller lignende.
Hvor mange timer kører generatoren af gangen ? - intet slider som koldstart, især på de der generatoranlæg.


Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis