Hvad hedder denne sejlbåd?

Er der nogen herinde der har en ide om hvad denne båd er for en?
Den er 33 fod lang, 2,1 m bred, bygget i 1978, har finnekøl og ror med relativt lille skæg. Vægten er angivet til 1900 kg..
Oprindeligt har der været 2 mindre vinduer i hver side, hvilket måske kan anes igennem plexiglas vinduet.

Den står til salg. Nuværende ejer mener at den er lavet af en selvbygger.
Både overdel og underdel er støbt i form.
Er det en One-off, eller findes der flere af dem ??

Håber nogen kan hjælpe...

Er der nogen herinde der har en ide om hvad denne... Vis hele indlægget
35 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du selv har mod på projektet, jeg tænker på aptering osv., så er der vel ikke den store risiko forbundet med at købe.
Kan se at sælger er villig til at forhandle prisen. Det betyder vel, at 13-15 K er en realistisk pris.
Sejler den godt, og det er der nok ingen tvivl om, at den gør, så er det jo billigt for sådan en.
Har sammenlignet billeder af H-Båd med denne... det må være en båd der er lavet over H-Bådskonceptet...

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Nu ved jeg ikke lige, hvad der kan siges ang. sejlegenskaber ud fra de viste billeder. Jeg ville være overordentlig betænkelig ved at købe en " bastard", som måske slet ikke er i balance. Den har været til salg i mange år, og nogen har vel afprøvet den, og sagt nej tak. Skal den sættes en del i stand og måske ændres lidt, bliver den hurtigt for dyr. Har den meget store overhang, er det ensbetydende med at den skal sejles med en god hældning for at få disse i vandet og øge vandlinien.
Endelig er der lige det, når du har ofret kassen, men måske ikke er tilfreds, så ved du allerede at, den ikke er til at sælge igen. Den størrelse både er ikke i kurs, og slet ikke en af ukendt oprindelse.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Se der blev på et tidspunkt lavet en model der hed NETTA, den blev også kaldt H bådens storesøster. Længden var 9,05 m. breden  er 2,25 m. Deplacement 2,9 t. og et sejl areal på 37,6 m2.  Det var helt tilbage i 1975 !

På det ene billede ser det ud til at agterenden har meget berøring i vandlinien.
Så måske skal den ikke smides ret meget for at få mere vandlinie.

Det med kølprocenten kan selvfølgelig være svært at regne ud, når man ikke aner, hvor meget der er lagt i kølen.

Efter hvad jeg ved, har en H-båd en kølprocent omkring 50. Alligevel ser man til kapsejladser, i let vind, 2-mand i læ side, på en H-Båd.

Hvis vi går ud fra, at der er samme kølvægt på denne båd, som på en H-Båd (725 Kg), kunne et regnestykke se således ud:
Hvis båden vejer 1900 Kg, er den godt 450 kg tungere end en H-Båd.
Hvis kølvægten er den samme som i H-Båden giver det så en kølprocent på ca. 38.

Og så smider den sig jo nok lidt lettere ned... og får mere vandlinie...

Lynæs... det er vise ord... gode penge efter dårlige er skidt... men hvis man er villig til at gamble lidt, kunne man jo for måske 20 K, få noget der sejler fint... det er nok et spørgsmål om temperament

I øvrigt er det jo bare, at få den smidt i vandet og så prøve en tur... det kan være det er en god investering/forsikring mod at købe noget man ikke ved hvordan sejler... så dyr er en vognmand vist heller ikke...


 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com


Har egentlig gået og kigget på større båd i længere tid, altså også større end denne... Dvs. en båd der fungerer på længere ture med 2 mand ombord, og på weekendture i Isefjorden med 2 mand og en lille håndfuld børn.  Dette er blevet praktiseret i de senere år i en IF, men mangler efterhånden lidt mere komfort (læs: bliver ikke yngre og mere smidig i kroppen)

Den ideelle for mit vedkommende er en stærk og rummelig 30 fods båd, f.eks B31 eller Commander31 etc.

Skal jeg have sådan en båd, bliver det i den nedre ende af prisskalaen, altså der hvor der forestår en større renoveringsopgave.

Mine hænder er såmænd skruet godt nok på ang. den håndværksmæssige side, men har aldrig prøvet et større renoveringsprojekt.

Denne båd er tænkt som "en prøve" inden køb af større båd. Altså en test af mig selv. At lave realistiske planer. Er discplinen til stede, osv. (det indvendige i båden er kun til at smide ud)

Kokser projektet undervejs (som det jo desværre gør for mange) har jeg jo formentlig kun smidt en masse timer væk, men ikke så forfærdeligt mange penge, og måske kan investeringen hentes hjem igen ved videresalg.

LYNÆS; Hvad er det egentlig du siger? Har denne båd stået til salg i flere år?? Lyder jo ikke helt godt... Nuværende ejer har efter eget udsagn haft den 1 år, men er ikke rigtig for alvor kommet  i gang med renovering.. Har vist forsøgt både at sejle og renovere samtidigt, hvilket efter min mening ikke er muligt, da den skal "skæres til benet" og bygges op igen indvendigt

Annonce
Jeg ved jo ikke, om den har været handlet i mellemtiden, men det er flere år siden jeg så den til salg første gang.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Vil det ikke altid - ved køb af brugt båd, være spørgsmålet om "cost/benefit" ? - Hvis du, frederik har hænder skruet godt på og har den fornødne tid/energi samt købsprisen for dig er fin, burde der være basis, uanset om det er en "bastard" eller entypebåd, at få sejlerglæde og ikke mindst glæden ved selv at have lavet en del af båden.
Men ja, der er da en latent fare for, den ikke kan sejle (tvivler stærkt) og en evt salgspris, senere, ikke står mål med din arbejdsindsats --- Og hvad så !!!
Har ingen idé om hvilken pris eller hvorlænge båden har været til salg - mit umiddelbare indtryk, alene udfra din beskrivelse og billederne - og din iver samt villighed til at lægge mange timers arbejde - giver et - her ER vitterlig "cost/benefit"

Mvh Thejs

www.milady.dk  - Danmarks eneste S30 hjemmeside - Vi sejler som vinden blæser

Prisen er 18.000 Kr.... med ret til forhandling....
hurtig handel belønnes, står der i annoncen... derfor skrev jeg tidligere, at en realistisk pris måske er 13-15.000 Kr.
http://www.dba.dk/hurtig-33-fods-se...-63575208/

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Hmmm - føler mig fristet til den pris - ud med indmaden og bruge den som kapsejler :-) men realistisk, har så rigeligt at se til og kender egen mangelfulde håndværksmæssige kunnen. Desuden er de 15kkr øremærket til nyt storsejl :-)

www.milady.dk  - Danmarks eneste S30 hjemmeside - Vi sejler som vinden blæser

Jeg har selv i den tid jeg har sejlet haft 17 både. Hvis jeg skulle have set på hvad de har kostet mig, har det stort set været en meget stor udgift uden fortjeneste nogen sinde. Men masser af kvalitets tid hvor jeg har råhygget mig med ombygning eller bare restaurering. Der har været to nybygninger til eget brug, men de gav da også underskud da de endelig blev solgt.
Hvis du vil ud at sejle her og nu, skal du finde noget andet, men er du villig til at hygge dig på land et års tid eller to, så er det vejen frem
Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis