"marinade til sild"

her er lige en hurtig marinade til hjemmelavede marinerede sild,, som min farfar lavede den!! lige dele eddike/vand, en lille håndfuld hele peberkorn en håndfuld laurbærblade sukker efter smag (150-200 gram) til 2 ltr evt krydderier efter smag, (allehånde osv) løg, 2 store i skiver, igen til 2 ltr marinaden gives et opkog til løgene er møre, køles af og de rensede og "skinnede" saltsild kommer op i lagen, efter to til tre dage er silden spiseklar,jeg lægger altid rå løg i skiver op i lagen når silden er kommet op i den. PS husk at tage det tynde lag skind af silden, og evt filer den, eller bare i små stykker,skåret på tværs af silden. sådan skal marinerede sild smage, ikke som "købesild", som i min verden kun er kandiserede sødsyltede fisk,hvor al smag er fuldstændigt væk har læst at industrifisk, læs købemarinerede, er "modnet" med acetone, og bleget med brintoverilte ikke særligt "lækkert",, nå, men velbekomme til dem der prøver denne marinade !!!! hilsen frank

"" hvorfor gå på arbejde, når man kan gå på jagt""

her er lige en hurtig marinade til hjemmelavede... Vis hele indlægget
25 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Historien fortsat....

Jeg har i dag modtaget svar på mit spørgsmål til Glyngøre Sild.

Først spørgsmålet:

Hej i Glyngøre... Jeg kunne godt tænke mig, at høre om, hvordan man laver hurtigmodnede sild hos jer. Har i et forum læst, at visse virksomheder bl.a. bruger brintoverilte og acetone, for at mørne og farve silden. Ålborg Universitet har lavet en rapport (2000) omkring bl.a. kvalitet i fiskeindustrien i Nordjylland. Heri er der en produktionsleder for virksomheden der fortæller om anvendelsen af brintoverilte. Er det virkelig rigtigt? Og foregår det hos jer?
 
Og her er svaret:

Vi takker for deres henvendelse.
Nej vi bruger bestemt ikke brintoverilte til vores modning af sild. Glyngøre hurtig modnede sild lægges på tønder i eddikelage. Modningen tager fra 4-8 uger.

Med venlig hilsen/Kind regards
Aktieselskabet Beauvais

Lisbeth Waagenes
--------------------------------------
Forbrugerservice
Hørsvinget 1-3
DK- 2630 Tåstrup

Så er den ged vist barberet.....


 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

okay "JBR",, jeg gir`dig lidt ret,,og burde egentlig stoppe her,men alligevel har jeg lyst til at knytte en lille kommentar !!! som jeg skrev i mit første indlæg, "acetone" til modning, og det der brintoverilte til "blegning",igen, det er jo nok et par år siden at det var sådan jvf rapporten fra ålborg,men der var jo noget om snakken ik`? efterfølgende har jeg fulgt op på det med acetone,og det kan godt være at jeg har læst lidt for hurtigt, for der findes noget der hedder aceton,, altså uden det sidste E" og det gør jo lidt af en forskel,,!! nuvel,,det er mig stadig en gåde at producenten "ønsker" at efterkomme forbrugerens "ønske" om blege/hvide og MEGET søde sild,jeg har personligt aldrig set en "ønskeliste"vedr, smagen af den enkelte producents produkter nogen steder,,og det var jo der vi/jeg startede,nemlig med en lage med lidt "bid" i !!! afslutningsvis vil jeg da gerne sige tak for diverse indlæg der har været,syntes det har været på et stadie som man kan kalde "sober",,!!! hilsen frank

"" hvorfor gå på arbejde, når man kan gå på jagt""

Det blev egentlig ikke mere lækkert i særlig grad når det handler om aceton i stedet for acetone: http://de.wikipedia.org/wiki/Aceton

Det er vist ret godt at man kender alt for meget til, hvordan industriel forarbejdning af fødevarer foregår.

I det hele taget fornemmer jeg at vi bliver fuppet hele tiden.
Overøvrigheden købte for nylig noget lokumsrensemiddel, der hedder Ecover, som er ocean fresh. Det bragte jeg så i anvendelse for nylig, og fy for faen en modbydelig stank der bredte sig i store dele af huset. Alene den hæslige parfumestank tilsagde mig at det her absolut ikke var miljøvenligt. Min salighed om jeg så ikke ser i TV, at netop dette edder og forgift, er taget op til sport og spe, som noget snask. Hmmmmm!

Med venlig hilsen
ktm

 

franko 2... jeg vil ikke have ret... jeg vil gerne have sandheden frem i lyset.

Derfor skrev jeg til Glyngøre Sild, for, om ikke andet, at høre hvordan en af de måske mest kendte producenter af sild laver deres.

Skulle man så have lyst til at købe deres hurtigmodnede sild, ja så er der vist ikke noget forgjort i det. Bortset fra, at det naturligvis ikke kan sammenlignes med gammeldags modnede sild.

Og da nok slet ikke med "hjemmelavede sild".

Jeg takker også for en god og saglig debat om emnet.... lad os holde den gode tone, selvom vi ikke altid er på linie...

ktm... du er garanteret blevet fuppet af en reklame, til at købe det der produkt...

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

"JBR" jeg gav dig ret i det med `geden`,, og jeg ville også gerne kunne dokumentere m|n påstand yderligere,men den side jeg leder efter er bare pist væk!!!! ang, svaret fra glyngøre,,så har `damen`derfra ikke nærlæst dit spørgsmål ang, brintoverilte,det blev jo ikke brugt til modning, men til blegning !!!! (dengang) som jeg ser det er deres håndtering af fisken, altså i en eddikeopløsning i 4-8 uger jo kun en måde at spare en håndtering/omlægning af fisken på,altså ikke først salte silden ned i 4-8 uger, for derefter at komme den over i marinaden,, ikke at det generer mig,for slutresultatet er jo næsten det samme,, syntes det har været lidt spændende at undersøge disse forskellige `begreber`gammeldags modnede osv hos de forskellige producenter,,er blevet lidt klogere på mange ting !!! hilsen frank

"" hvorfor gå på arbejde, når man kan gå på jagt""

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også