"marinade til sild"

her er lige en hurtig marinade til hjemmelavede marinerede sild,, som min farfar lavede den!! lige dele eddike/vand, en lille håndfuld hele peberkorn en håndfuld laurbærblade sukker efter smag (150-200 gram) til 2 ltr evt krydderier efter smag, (allehånde osv) løg, 2 store i skiver, igen til 2 ltr marinaden gives et opkog til løgene er møre, køles af og de rensede og "skinnede" saltsild kommer op i lagen, efter to til tre dage er silden spiseklar,jeg lægger altid rå løg i skiver op i lagen når silden er kommet op i den. PS husk at tage det tynde lag skind af silden, og evt filer den, eller bare i små stykker,skåret på tværs af silden. sådan skal marinerede sild smage, ikke som "købesild", som i min verden kun er kandiserede sødsyltede fisk,hvor al smag er fuldstændigt væk har læst at industrifisk, læs købemarinerede, er "modnet" med acetone, og bleget med brintoverilte ikke særligt "lækkert",, nå, men velbekomme til dem der prøver denne marinade !!!! hilsen frank

"" hvorfor gå på arbejde, når man kan gå på jagt""

her er lige en hurtig marinade til hjemmelavede... Vis hele indlægget
25 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
ku`du ik`komme med opskriften KTM",, den med honning ??hilsen frank

"" hvorfor gå på arbejde, når man kan gå på jagt""

Jo da:

Honningsyltede sild


1,5 kg store salt(krydder)sild (helst islandske direkte fra tønden)
5 dl eddike
250 g honning
700 g sukker
100 g løg
40 g hel ingefær i skiver
6 g hel hvid peber
35 g salt


Sildene fileteres og udvandes 2-3 timer.

Eddike og løg koges op 2-3 min.

Alt minus det sukkerholdige (honning og sukker) tilsættes

Blandingen koger op ca. 2 min

Det sukkerholdige tilsættes og lagen koges blank

Lagen skal være helt kold inden sildene lægges i.

Sildene bliver bedst, når de får lov at stå (KTM: mindst!) 7-14 dage i lagen.

God appetit.



Med venlig hilsen
ktm

 

taaaaak,det skal prøves i nær fremtid,,hilsen frank

"" hvorfor gå på arbejde, når man kan gå på jagt""

franko 2.... hotstart.dk er jo bare et forum, hvor hvem som helst, kan skrive hvad som helst...

Lad os nu få et link, til en side der faktuelt kan dokumentere din påstand om acetone og brintoverilte i hurtigtmodnede industrisild...

... ellers må vi nok deponere den under .... vandrehistorier, ikk´?


 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

okay JBR" jeg lægger mig lige i "selen" for at hitte det igen,, tålmod,, tålmod,, min ven
hilsen frank

"" hvorfor gå på arbejde, når man kan gå på jagt""

Annonce
Ja, ja...tålmodighed er en dyd.... så jeg kan jo lige snuppe mig en gammeldags modnet sildemad i mellemtiden...

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

hej der,, prøv lige at "google" brintoverilte i fisk",, så kommer der en side op der hedder 1 indledning" ,, det er fra ålborg universitet,, så kigger du på "fiskerisektoren" og mener det er side 53,, der står der at man bruger brintoverilte,, nu ved jeg ikke hvor "autoritært" det skal være,,men der er jo noget om snakken ik ??? hilsen frank

"" hvorfor gå på arbejde, når man kan gå på jagt""

Du goeste!!

Det er faeme rigtigt! "til blegning"!

Så forstår jeg da bedre den underlige fesne kulør og kemiske smag disse marinerede sild udviser.
Tror jeg holder mig til vore hjemmelavede fisk.

Ja man kommer sandelig vidt omkring her på sitet!

Med venlig hilsen
ktm

 

ja,gu`gør man,,,og nu har jeg ledt som en sindssyg for at finde liiiige præcis den side med "acetone",,men den er bare væk i min "husker",, det var også bare en dag jeg var nysgerrig,,men "bed"mærke i det med acetone og brintoverilte,,troede sgu ikke mine egne øjne da jeg så det,,nå,, nok om det,, laver mine egne sild fremover,,hilsen frank
puttede sild i lage den anden dag,, så nu vil jeg liiiige prøve dem !!!!!

"" hvorfor gå på arbejde, når man kan gå på jagt""

Har nu læst casen fra Ålborg Universitet.

Det er interessant læsning. Det der irriterer mig mest, er at virksomhederne er anonyme i casen... det gør den svær at bruge til noget for en forbruger, men gør måske også, at man får ting at vide, som ellers ikke ville være kommet frem.
Det er svært at kommentere hele rapporten, men jeg har udvalgt nogle topics, som jeg synes er interessante, set ud fra problemstillingen om, hvordan man laver hurtigtmodnede sild.

1. Rapporten dækker kun 10 fiskeproduktionsvirksomheder i Nordjylland.

2. Rapporten en ca. 10 år gammel, hvorfor der måske er sket en udvikling indenfor produktionsmetoder, miljøkrav, sundhedskrav m.v.

3. Der er én virksomhed (Virksomhed 4), ud af 10,  der beretter, at de bruger brintoverilte til blegning af sild.
Det betyder jo ikke at de 10 andre gør det.

4. Hvis man læser de kommentarer der er fra Virksomhed 4´s ledelse omkring miljøkrav, kontrolinstanser (BST) og så videre, kan man se, at de ikke har en positiv holdning over for disse ting. Kunne det evt. smitte af på forældede produktionsmetoder? En af lederne angiver, på Virksomhed 4, at de anvender brintoverilte for at tækkes forbrugerens ønske om at sild skal have en hvid farve... nuvel, det klarer andre fabrikker med en kraftig varm eddikeopløsning, der desuden gør at fisken "sprænges" og dermed mørnes.

Det kan man f.eks. læse om her:
 http://www.lykkeberg.com/sporg.htm

Det er yderligere interessant, at fiskeindustrien har haft svære kår, her de seneste år. Bl.a. er deres markedsandele på det østeuropæiske marked faldet drastisk. Det har bl.a. betydet, at fiskefabrikken i Hirtshals er blevet lukket.

Nu har jeg ikke den fjerneste anelse om, om Virksomhed 4 er den fra Hirtshals... men det kan man da håbe...

Hvordan andre laver hurtigtmodnede sild kan man læse om her:

 http://www.lykkeberg.com/

Der kan man også læse flg.:

Det mest almindelige spørgsmål vi som producenter får fra forbrugerne er:
Kan sild være farligt at spise?

Vi kan med det samme berolige forbrugerne :
Det er i mands minde ikke sket, at en forbruger er blevet alvorlig syg af at spise sildehalvkonserves fremstillet på en fabrik i Danmark.

I hjemmefremstillet sild har der derimod været tilfælde af den frygtede pølseforgiftning (botulisme) Så hvis man vil undgå enhver risiko for forgiftning, må man holde sig til de fabriksfremstillede varer.
(Ja, jeg ved godt at I passer godt på osv. men alligevel.....pas nu på det der hjemmelavede "plukfisk")

Vil til sidst lige fortælle, at jeg har sendt en forespørgsel til "Glyngøre" for at høre hvordan de laver deres hurtigmodnede sild. Jeg har også spurgt til deres kendskab til brug af brintoverilte og acetone i fremstillingen af sildeprodukter. 
Den vender jeg tilbage til, når jeg har fået svar. 

Så for lige at opsummere:


- Vi kan konstatere, at 1 fabrik i DK har tilkendegivet, at de for 10 år siden lavede hurtigmodnede sild vha. bl.a. brintoverilte.

- Vi har endnu ikke set noget på tryk om brugen af acetone.

Historien fortsættes....
 


 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også