olie viskositet.

Hej alle.

Har et spørgsmål til motorolieviskositeten på min bil.

i følge indstruktionsbogen må den køre på 15-w40 10-w40 0-w40  5-w30 og 0-w30(dog kun hvis man ikke kører stærkt i længere tid)

mit spørgsmål er hvorfor man ikke kan bruge 5-w40 og om det i virkeligheden ikke godt kan bruges selv om det ikke står på listen.

mvh søren

Søren Hansen

Hej alle. Har et spørgsmål til... Vis hele indlægget
40 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
http://oliebranchen.dk/da-DK/Viden/Temaer/Olien%20i%20Danmark/Artikler/Smoereolie.aspx
http://www.ducati.dk/teknik/oliegenerelt.html

her er lidt til de første juledage - der kommer mere relevant. Det skal jo være uvildigt

@Uldal: Du blander nogle ting sammen.
Ang viskositeter: Det du siger er korrekt for singlegrade olier. En SAE 10W olie vil komme meget hurtigere ud i alle afkroge af motoren mens en SAE 40 er mere tyktflydende og derfor længere tid om det (i praksis drejer det sig om få sekunder, men korrekt - det kan blive til mange stempelslag uden olietryk i lejerne.
Nu taler vi imidlertid om multigrade olier, og det første tal er den faktiske viskositet af olien i kold tilstand (SørenHansen - W skal stå efter det første tal - ikke før det sidste). Med tilsætning af af additiver opnår man at olien ved driftstemperatur opfører sig som en tykkere olie - for eksempel en SAE 40 olie. Dvs. at olien er tynd som kold og hurtigt kommer ud i krogene og samtidig kan opretholde et olietryk ved driftstemperaturen.
@SørenHansen: Om en 10W-40 olie således er bedre til at blive inde i motoren end en 10W-30 vil jeg stille mig noget tvivlende overfor da de begge grundlæggende er SAE 10W olier.
@Begge: Sørens lærer har for så vidt ret. Nærlæser man det med småt vil man ofte se, at den billigere olie er "forrige års model". Fra den originale producent koster olien det samme eller blot marginalt mindre end da den var den nye type. De skal beskytte mærket. Original producenterne har derimod en lukrativ forretning ved at sælge denne "forrige års model" til alternative billigmærkder (nogen gange ejer de dem selv).
Da de fleste her nok kører ældre biler er der ikke nogen grund til at hælde den dyre olie på, når den olie der er lavet til bilen er "sidste års model" eller ældre og som kan købes meget billigere under et alternativt mærke. Det er fint nok at mn vil det bedste for ens bil, men der er heller ikke nogetvundet ved at hælde 98 oktan på bilen hvis den er bygget og justeret til 92 oktan (selv om det var der en gang mange der troede).
Det er nok en diskussion der aldrig ender. Jeg kommer også i den amerikanske Ford T klubs forum, og der var en lignebde diskussion for nylig. Her er der også dem der sværger at de vil hælde Mobil 1 fyldsyntetisk olie i en 80 år gammel motor. Selv hælder jeg Castrol Classic SAE 30 monograde olie på.

VH

Dykker

Hej Søren du skriver.
så længe 2 forskellige olier, eksempelhvis en dyr og en billig overholder de samme normer vil de også have samme kvalitet i hele dens levetid. det er der som sagt taget højde for i selve normerne som de er kvalificeret med.
Det er noget sluder.

Der er meget stor forskel på de forskellige olier:
Det er dokumenteret så mange gange at der er olier der er bedre selvom de har den samme api godkendelse.
Nogle er bedre på følgende punkter.
Til at optage sod i stedet for at det aflejeres i motoren.
Til at fjerne sod fra motoren.
Bedre til at holde den samme viskositet ved både lave og varme gr.
Betydelig mindre fordampning. Der ved mindre olieforbrug.
De gode olier giver op til 3% bedre brændstof okonomi.
Mindre slid på stempelringe, foringer, knastaksler.
Bedre olie giver:
Forlænger motorens levetid.
Nedsætter driftomkosteningerne.

Ps. Har i aldrig tænkt på at når i fylder ½ Ltr. motorolie på, så er det jo ikke det der er fordampet i får tilbage kun en mindre del. Da det er de flygtige stoffer der fordamper først.

Api godkender motorolie med en fordampnings helt op til 15%.

Med venlig hilsen
Allan2712

Allan Levisen
AB Svejseteknik ApS
Lyngbygårdsvej 28a
8220 Brabrand
www.absvejs.dk
e-mail [email protected]
hej igen.

Jeg skal ikke benægte at en olie kan have fortrin på nogle af de punkter du nævner i forhold til en anden olie med samme API eller ACEA Norm.

Men som udgangspunkt så længe de har de samme normer er og de passer til et specifikt køretøj er den ikke mere velegnet end den anden. Når man ser de forskellige fabrikanters forskelige modeller af olie foreksempel castrols kan de sagtens have en meget dyr 5-30 og en noget billigere 5-30. den billige er typisk en noget ældre model. de har identiske ACEA og API normer men den dyre overholder samtidig nogle specielle VAG Mercedes eller BMW normer. og ofte bliver de normer brugt som et reklame argument i sig selv. Da min bil ikke er nogen af de mærker vil det derfor være i bedste fald penge ud af vinduet. Samtidig kan en olie også blive for moderne til et ældre køretøj.

godt nytår.

mvh Søren

Søren Hansen

Hej Søren

Jeg har prøvet at sammenligne fler olie producenters olie i gennmem de sidste 7 år. Et oliefirma skiller sig markant ud fra de andre, Det er Petro Canada.

Mineral olie giver en betydelig bedre smøring ind de fuldsynthetiske. Men på grund af levetiden kom de synthetiske olier frem. Grunden til at mineralolien smøre bedre er at den har en betydelig bedre klæbning til stålet.

Petrop Canada har et verdenspaten på rafinering af råolien, når den har været igennem denne proces har deres baseolie en renhed på 99,9% det gør den helt helt glasklar. Denne proces bevirker at Petro Canada´s olie, beholder Mineraloliens smøre egenskaber og overgård de fuldsynthetiske oliers levetid.

Der er skrevet meget om deres olier på nettet.

Mvh. Allan

Allan Levisen
AB Svejseteknik ApS
Lyngbygårdsvej 28a
8220 Brabrand
www.absvejs.dk
e-mail [email protected]
Annonce
Hej Allan.

Må sige jeg sys det lyder spændende.

ved du om man kan kan købe det i danmark og eventuelt hvor?

bare af nysgerighed.

Med venlig Hilsen Søren

Søren Hansen

De findes angiveligt ikke mere som selvstændigt firma. De er opkøbt af Suncor iflg. Wikipedia:
http://en.wikipedia.org/wiki/Petro-Canada

Det ser dog også ud til at firmaets brand fortsat benyttes og ved ar google dem finder man at der er en dansk repræsentant:
Petrochem: http://www.petrochem.dk/

VH

Dykker

Hej Søren
Vi forhandler:
Petro Canada.
Castrol.
Total.

Hej dykker
Dine oplysninger er forkert. Petro Canada er ikke opkøbt. De er stadig et selvstændig. www.petro-canada.ca

Med venlig hilsen
Allan
[email protected]
tlf. 86 26 35 33

Allan Levisen
AB Svejseteknik ApS
Lyngbygårdsvej 28a
8220 Brabrand
www.absvejs.dk
e-mail [email protected]
Petro-Canada er Canadas største olie og gas firma, med ca. 11.000 ansatte. Petro-Canada er organiseret i 2 divisioner der dels tager sig af olie- og gas efterforskning og udvinding – dels af raffinering, markedsføring og distribution af mere end 350 færdig formulerede olie og fedt produkter – til alle typer af automotive og industrielle smøreopgaver. I Canada har Petro-Canada opkøbt og intergreret virksomhederne Atlantic Richfield, Pacific Petroleum, B.P. og Gulf. Petro-Canada er en af verdens største producenter af smøremidler og den største producent i verden af hvide olier. Petro-Canada er siden 1996 repræsenteret i ca. 60 lande.

Jeg er ikke gjort bekendt med at de skulle være opkøbt, men selvom de skulle være det. kan jeg ikke tro at Navnet vil blive lavet om. Det vil svare til at Coca cola skulle skifte navn.

Mvh Allan

Allan Levisen
AB Svejseteknik ApS
Lyngbygårdsvej 28a
8220 Brabrand
www.absvejs.dk
e-mail [email protected]
Jeg har prøvet at sammenligne fler olie producenters olie i gennmem de sidste 7 år. Et oliefirma skiller sig markant ud fra de andre, Det er Petro Canada.

Mineral olie giver en betydelig bedre smøring ind de fuldsynthetiske. Men på grund af levetiden kom de synthetiske olier frem. Grunden til at mineralolien smøre bedre er at den har en betydelig bedre klæbning til stålet.

Petrop Canada har et verdenspaten på rafinering af råolien, når den har været igennem denne proces har deres baseolie en renhed på 99,9% det gør den helt helt glasklar. Denne proces bevirker at Petro Canada´s olie, beholder Mineraloliens smøre egenskaber og overgård de fuldsynthetiske oliers levetid.

Der er skrevet meget om deres olier på nettet.

Mvh. Allan

Allan Levisen
AB Svejseteknik ApS
Lyngbygårdsvej 28a
8220 Brabrand
www.absvejs.dk
e-mail [email protected]
Der er yderligere 20 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele