Køb af fadøl

Jeg har investeret i et fadølsanlæg, men jeg aner ikke hvor jeg skal købe fustagerne. Det er ordentligt anlæg til store fustager, og ikke et lille OBH.
Da jeg bor rimelig tæt ved den tyske grænse, vil jeg gerne have nogle adresser til nogle forretninger dernede.

På forhånd tak
20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
De store fustager kan du ikke købe, dem lejer du hos bryggeriet. De er patenterede så der kan ikke laves efterligninger til almindeligt salg til private.
Så er det et anlæg du har købt af en bekendt eller lignende, så er du blevet røvrendt i stor stil.

V.h.  Håndværkeren
Nu meddeler du, "at det er et ordentligt anlæg og ikke et lille OBH anlæg".
Dermed tolker jeg din udtalelse sådan, at du ikke mener at OBH anlæget er et ordentligt anlæg.

Helt nøjagtigt... hvad mener du med det?

Teknikken i OBH anlæget gør at øllet i beholderen ikke udsættes for smagsforstyrrende ekstra kulsyre til at trykke øllet ud i glasset. I OBH anlæget foregår det ved at maskinen er udstyret med et undertrykskammer.
Det er, som nævnt, ikke tilfældet i et almindeligt fadølsanlæg.

Det betyder så, at ølsmagen i OBH anlæget er bedre, og i større harmoni med den smag, som brygmesteren har tiltænkt øllet. Yderligere er det et faktum, fra undersøgelser, af div. alm. fadølsanlæg, at øllet der står i slangerne, ofte er både dovent og fyldt med bakterier, hvis det ikke benyttes ret tit. Undersøgelserne foregik på offentlige barer rundt om i DK og blev for 4-5 år siden offentliggjort i div. dagblade.

Jeg brygger selv min øl, all-grain metoden er min foretrukne bryggemetode, da man her rigtig kan arbejde med øllet, for at få de fineste nuancer frem. 
Yderligere har jeg naturligvis også investeret i et OBH anlæg, som lader øllet komme til sin fulde ret.
Ikke at jeg bruger anlæget til specielle øl-nydelser, det har jeg mit eget rigtig dejlige håndbryg til.
Nej det bruges til at servere en ordentlig fadøl til venner og familie, ved forskellige lejligheder.

Anlæget bruges altså ikke hele tiden, men kun ved specielle lejligheder, hvorfor det er fuldstændig ligegyldigt om forbrugerbladet TÆNK har regnet sig frem til en fiktiv regning på el, for at drive anlæget i døgndrift, året rundt.
Det er normalt ikke sådan anlæget bruges.

I Tyskland kan du købe et fadølsanlæg af den type du har købt, for ca. 600-700 Euro... fustager og kulsyrepatroner kan købes i alm. handel, men du får bestemt ikke godt øl, tro mig, jeg har selv engang indkøbt et sådant anlæg i Tyskland.... og det var ingen stor succes Smagsoplevelsen er flad og industriagtig.....

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Jeg ved at de kan købes i Tyskland. Har været til fest hvor de er blevet købt dernede. Det firma er dog lukket nu.
Jeg er ikke imponeret over det lille OBH anlæg, derfor har jeg købt det andet anlæg.
Smagsoplevelsen gider jeg ikke at diskutere, da det nok er en vurdering fra den enkelte person
Med hensyn til hvilken fadøl der smager bedst, vil undertegnede da gerne stille sig til rådighed i et -absolut uvildigt- men særdeles grundigt arbejde prøvesmagsudvalg....:-)


Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Jeg ved ikke, om anstikkeren (bajonet-ventilen på fustagen/slangen) er samme type i Tyskland, men en hurtig googlong på 'fassbier' gav omgående en masse links.

Skål  og glædelig jul

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Rund... du har nok ret... det kan ikke betale sig at diskutere smag, hvis det bare drejer sig om fadøl i rå mængder til billige penge...

shortcut... ja det kunne du lide... men vil du betale det det koster?
Mit all-grain håndbryg koster ca. 50 Kr. flasken (33 cl.), hvis jeg skal regne bare en mindste timeløn med i prisen... men det skal jeg jo ikke... det er ikke det det drejer sig om. Her handler det om godt øl og smagsoplevelser....

Apropos Albinos søgeord.... et andet godt ord er "Zapfanlagen"....

Tyskerne bruger i øvrigt mest 2 slags tilslutninger (Zapfkopf er her et godt søgeord)

 Denne her hedder Flachzapfkopf:

Denne her hedder Korbzapfkopf

Hæfter lige et billede ved af et udvalg af mine hidtidige håndbryg...

1. Julebryg 2005
2. Klostermalt Beverius 2006
3. Englebryg Gabriel 2008
4. Påske Bok 2010

Også skål og god jul samt godt øl til jer.....

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Jeg mener også, Metro forhandler fadøl, men det kræver jo at man har et kundekort (eller kender nogen...)

Der ligger en Metro i Kolding.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Ja så må jeg jo undskylde mit indlæg, jeg havde fået opfattelsen af at det kun var Værtshuse o.l. der kunne få de fustager. Nu drikker jeg sjældent det stads vi kan få i DK. Jeg vil hels have en  Irsk Guinnisch Staut af den type der rages ud af flasken med en strikkepind.

Jeg skal ikke have betaling for at testsmage Jeres øl!!

Med venlig hilsen
ktm

 

Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis