Afløbsproblemer: udluftning?

Hej.

Jeg håber I kan hjælpe mig med mit køkkenafløb.

Installationen kan ses her: http://img692.imageshack.us/img692/4628/tempi.jpg og situationen er som følger:

Hvis jeg tænder for vandhanen løber vandet fint ud gennem afløbet, men efter ganske kort tid begynder det at løbe meget langsomt og vasken bliver mere og mere fyldt med vand.

Når jeg derefter presser lidt på det hvide vandrette rør ved samlingen til vinklen (markeret med pilen) så der kommer der luft til, så løber vandet igen fint ned gennem afløbet. Jeg tror derfor ikke at afløbet er stoppet, men at det er et udluftningsproblem.

Jeg har været oppe på loftet og kigge, men kan kun finde en enkelt udluftningsventil som jeg tror er til de to badeværelser i den anden ende af huset. På taget er der kun udluftning fra emhætte over køkkenet.

Er der nogen der kan lede mig på sporet af en løsning?

/monza
Hej. Jeg håber I kan hjælpe mig med mit... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ordkløveri ;-) - Men slangen vil ikke være vandfyldt da den kun nåede ned i det lodrette afløbsrør ved væggen, og dermed virke som udluftning.
Nu har jeg prøvet at afmontere vandlåsen og sætte en sort affaldssæk fyldt med luft direkte på afløbet. Jeg prøvede at presse luften ud gennem afløbet, men det krævede en del kræfter og det gik temmelig langsomt. Er det normalt? (Ja, jeg ved godt at selve set-up'et ligger langt uden for normalområdet :-)).

/monza
Set-up'et var rigtig fint, for det beviser ligesom din tynde slange gjorde i den anden test, - at der er en "vandlås"/højt niveau undervejs ud til det offentige system.

Nej, det er ikke normalt. Luften i rørene skal kunne forsvinde udad i systemet, ellers skaber du jo netop modtryk, - der er jo ingen som er interesserede i at få udluftet rørene indad, - det lugter afskyeligt fra sådanne kloaker.

Når det engang bliver tøvejr, så må du udenfor og kigge i den samle-/rensebrønd, som må være der et sted.
Så er der nyt i sagen.

Brønden er ikke tilgængelig lige nu da det kræver noget gravearbejde, men jeg havde besøg af en kloakmand som sendte en lang roterende spiral med et lille skærehoved ned gennem afløbet.

Efter første forsøg blev det hele samlet igen, men uden resultat. Han prøvede igen og denne gang var der gevinst. Dan han trak spiralen tilbage var de yderste 30 cm sat til med små rødder.

Det hele blev samlet igen og nu virker afløbet.

Som bonus har jeg nu vundet en omgang gravearbejde når det bliver lidt lunere i vejret. Jeg er spændt på at se hvor slemt det står til.

Tak for hjælpen til alle.

/monza
Herligt at læse.
Der var så en fornuftig forklaring.
Jeg har været meget mystificeret af den historie.

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej til de kloge hoveder.
Jeg har samme problem som Monza. De sidste par år har vi oplevet (periodisk omkring juletid, selvfølgelig) at vandet fra køkkenvasken/opvaskemaskinen ikke kunne løbe ud og derfor stod op i vasken, men der var ingen prop at finde i systemet ud til samlebrønden. For et halvt år siden fik vi så monteret en durgo vacumventil hvilket gav et fint træk og vasken klukkede i modsætning til før med det samme og ikke 5 min. efter vandet var løbet ud. Nu er den dog gal igen trods vacumventil blot med det resultat at vandet sprøjter ud af ventilen i skabet under vasken. Fanme ved at være træt af det. Nogen gode ideer denne gang?
mvh Rune
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis