Ny gruppetavle, fra harald nyborg?

Hej

Vi skal have ny gruppetavle, da den nuværende er fra 65 og uden hpfi relæ. Elektrikkeren skulle have 2500for sådan en inkl montage, der ifølge ham vil tage ca. en time, kan på harald nyborg's hjemmeside se at man kan få en for 795kr som umidlbart kan mere en vi har brug for. Vil det sige min elektrikker tager 1800 i timen(hvilket måske er lige i overkanten) eller er det noget skrammel den fra harald nyborg?
Hej Vi skal have ny gruppetavle, da den nuværende... Vis hele indlægget
32 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
steinaa det er jo ikke helt korrekt dette her"CE-mærkning af elektrisk materiel INTET har med en godkendelse at gøre. Det er producenten af produktet der skal lave CE-mærkningen dvs. producenten skal sige god for det produkt han selv har udført - naturligvis under strafansvar".

Det er ikke fabrikanten selv der bestemmer om varen overholder de stillede krav til mærkningen, dette skal udføres af godkendte labatorier eller andre prøve instanser før det kan opnå mærkningen, men ellers har du ret, CE mærket er ikke en sikkerhed for at alt er som det skal være men at de ting der er blevet testet opfylder kravene for mærket.
Vil du dermed påstå at for at CE-mærke et produkt SKAL jeg sende produktet til en, af DANAK akkrediteret, instans for at få efterprøvet om mit produkt overholder den givne standard?!?....

Det vil da betyde at for at bygge en enkelt tavle skal jeg først udføre den og derefter dokumentation for at den lever op til EN60439-3 og LVD - så sende den til eksempelvis DEMKO, betale dem i omegnen af et par hundrede tusinde for at få efterprøvet om den lever op til standarderne?... I så fald er HNs tavle (og LKs for den sags skyld) fundet til pengene... eller også har den ikke været forbi DEMKO - hvilket jeg så absolut ikke mener er et krav.

Men vi kan jo hurtigt få afviklet diskussionen - kan du ikke komme med en reference der siger at CE-mærkningen af elektrisk materiel skal udføres af tredjepart?
den skal udføres af tredjepart hvis det skal være en decideret godkendelse. ellers er det som jeg også skrev før, for at kunne CE mærke skal dit produkt opfylde visse krav og dette skal produsenten kunne dokumentere.
Og ja hvis du skal ce mærke en tavle eller gruppe du monterer blir du jo nød til at få lavet papir altså dokumentation på at den er er lavet efter gældende retningslinier, dette gør man jo ikke ved hver eneste tavle det gør fabrikkerne heller ikke det får kun lavet stikprøver.
fandt lige det her på sikkerhedsstyrelsens hjemmeside det er godt nok en betonblander, men lidt hen af det samme....

CE mærkning: Jeg fremstiller blandt andet betonblandere til entreprenører. Hertil anvender jeg komponenter, som er CE-mærkede. Der findes overensstemmelseserklæringer for de enkelte produkter, der indgår i materiellet. Skal jeg CE-mærke det færdige materiel?

Ja, du skal CE-mærke det færdige materiel. Du skal også udfærdige teknisk dokumentation for det færdige produkt og udfærdige en overensstemmelseserklæring. Normalt er elektrisk materiel omfattet af lavspændingsdirektivet. Men vær opmærksom på, at materiellet kan være omfattet af andre direktiver, fx maskindirektivet og EMC-direktivet.


og lige lidt mere.
Dokumentation
Lavspændingsdirektivet stiller desuden krav om dokumentation. Dette krav indeholder flere elementer. Man skal lave en beskrivelse af sit produkt. Man skal vedlægge konstruktionstegninger, komponentlister, tegninger m.m. Endvidere skal der vedlægges beskrivelser og forklaringer, for at andre skal kunne forstå det tekniske materiale. Man skal lave en liste over de anvendte standarder. Hvis man ikke har anvendt disse standarder, skal man udarbejde en beskrivelse af de løsninger, der er valgt for at kunne opfylde kravene i lavspændingsdirektivet. Man skal foretage kontrolberegninger, kontrolundersøgelser samt prøverapporter, og endelig skal man udfylde en overensstemmelseserklæring, som du har mulighed for at hente fra denne hjemmeside.

Link til download af overensstemmelseerklæring

Desuden skal CE-mærket sættes på produktet sammen med en angivelse af, hvem der er ansvarlig for produktets sikkerhed.


Annonce
Ja, det skal udføres af tredjepart hvis det skal være en decideret godkendelse... Det er det jeg har sagt fra begyndelsen - min pointe er da at der IKKE er noget krav til at der skal foreligge en godkendelse.

Mht. din første post 14.03 - der skal laves papirdokumentation - Netop! Men det er producenten der laver denne. Hvad er det for nogle stikprøver fabrikkerne får foretaget?

Anden post 14.06 - Ja, produktet skal CE-MÆRKES - dvs. producenten skal lave "papirdokumentation" - herunder overensstemmelseserklæring. En overensstemmelseserklæring er et stykke papir hvor PRODUCENTEN skriver under på at produktet er bygget efter en given standard.

Tredje post 14.10 - LVD stiller krav til dokumentation - Ja, men det er dokumentation PRODUCENTEN skal udføre.

Så jeg holder, indtil det modsatte er bevist, stadig fast i at der IKKE er krav til en godkendelse
hvad med at finde el produkter overholder
CE. TUV GS. UL listet. DVE. og de øvrige godkendelser.!!!

sikkerhed er den første der skal tænkes
inden man skal skaffe eltavlen.!?!. :-)
ja du har hele tiden haft ret i at der ikke skal foreligge en "godkendelse" det mener jeg også jeg sagde tideligere. men det skal stadig være CE mærket. Godkendelsen er en ekstra ting udover CE mærket. det har jeg hele tiden været klar over.Forstod det bare som om at du mente at det ikke er et krav det skulle være CE mærket.
Skrevet af bøllemissen på 16 dec 2009 18:33
Hej

Vi skal have ny gruppetavle, da den nuværende er fra 65 og uden hpfi relæ. Elektrikkeren skulle have 2500for sådan en inkl montage, der ifølge ham vil tage ca. en time, kan på harald nyborg's hjemmeside se at man kan få en for 795kr som umidlbart kan mere en vi har brug for. Vil det sige min elektrikker tager 1800 i timen(hvilket måske er lige i overkanten) eller er det noget skrammel den fra harald nyborg?

Det er BILLIGT. hop på.
en tavle skal der være noget dokumentation på.
derfor bestiller man normalt tavler færdigt byggede.
oftest så bliver det dyre for kunden når kunden tror man kan spare ved selv at skaffe materialer. det kan de ikke vedmindre det er de eksakt samme materialer.

Jacob
#mellon

www. hvis mit hus brænder ned pga ulovlig el, får jeg ingen erstatning.dk

En god bund er det bedste for et pænt stykke arbejde.

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis