Ny gruppetavle, fra harald nyborg?

Hej

Vi skal have ny gruppetavle, da den nuværende er fra 65 og uden hpfi relæ. Elektrikkeren skulle have 2500for sådan en inkl montage, der ifølge ham vil tage ca. en time, kan på harald nyborg's hjemmeside se at man kan få en for 795kr som umidlbart kan mere en vi har brug for. Vil det sige min elektrikker tager 1800 i timen(hvilket måske er lige i overkanten) eller er det noget skrammel den fra harald nyborg?
Hej Vi skal have ny gruppetavle, da den nuværende... Vis hele indlægget
32 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Ud fra hva jeg har set og læst mig til, så er de langt fra i god kvailetet i Onkel Harald. Mener en prøvede at lave direkte (som forsøg) kortslutning på en og efter et par gange var den slidt og slog ikke fra mere, altså ingen sikring mere.  Men okay. Hvor tit sker det lige i en alm. bolig. Det jeg skriver nu, er jeg udemærket klar over jeg får ørerne i maskinen af, men i henhold til anden tråd er det kun for at hjælpe mig og oplyse mig, så det er jeg klar over   men jeg har selv bygget min egen tavle og jeg har valgt Moeller og dem kan jeg klart anbefale. Ellers prøv Greenline og se hva de skal have for en færdig bygget LK tavle. Den tror jeg også du nemmere for din elektrikker til at montere   Held og lykke med det


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Jeg kan da godt give jer et regnestykke på de 2500,-

2x 3pol+N (LK) 320,-
4x 1pol+N (LK) 400,-
1x HPFI 40A 350,-
1x UG18 LK 230
1,5m 6mm2 dobbeltisoleret = 20,-
2x montørtime 800,-
0,5x tavlemontør (samle tavle inkl varmeberegning og anden dokumentation)200,-
bil og kørsel 200,-

Alt inkl moms og småmaterialer.

Ca. 2500,- (Hvis det er en gammel gruppetavle, skal kablerne somregel forlænges+ der skal laves ny tilgang fra måler, hvilket tager tid, derfor de 2 montørtimer, )

Personligt syntes jeg at det er MEGET billigt da der ikke er lagt avance på materialerne. Min pris er ca. 4000 inkl moms for optil 150m2, Det er umuligt at sige om det tager 1 time eller 3 timer, det afhænger af ham der har lavet det før, + 100 andre ting.

Mvh.
Sten Krog - El-installatør
Og omkring harald-skrald produkterne, HVIS i skulle finde en installatør der tør opsætte det, så er min mening, at man ikk er sin autorisation tro, da det er det værste bras. Begrundelse: Komponenter går i stykker ved store fejlstrømme. Jeg har selv set en sådan tavle hvor en gruppeafbryder var sejst sammen, og derfor ikke kunne slukkes (og var ikke funktionel, hvilket jo kan betyde død)
ang den tavle der ikke selv slår fra der bliver omtalt må det vel være en defekt..HN's tavle er CE godkendt og må da derfor anses for at være op til den standard der er krævet??

Laver alt i smede arbejde og simple drejeopgaver.

Om den er CE godkendt eller ej siger intet om kvaliteten. Jeg har oplevet en fejl % på ca 15% med den samme type HPFI relæ Harald solgte, her var tavlerne leveret fra et tavle firma som åbenbart brugte rigtig tavlige komponenter. Fejlene blev opdaget under HPFI testen, nogle slog slet ikke fra og de fleste (af de 15%) slog fra alt for sent. Efter den test er jeg ret overbevist om at der er sammenhæng mellem pris og kvalitet, vi testede tilsammen 136 lejligheder og ca 15% skulle skiftes.
Annonce
Hvad er det for en "CE-godkendelse" i bliver ved med at nævne?
http://www.teknologiportalen.dk/Teknologi/InnovationogSamfund/Love/Hvad+er+CE-m%C3%A6rkning.htm
Ja, linket forklarer CE-mærkningen, men jeg savner stadig et svar på hvad "CE-godkendelsen" er?
Byggematerialer skal CE-mærkes.

Afhængigt af produkt og dets overensstemmelsessystem, skal produktet prøves af et notificeret akkrediteret laboratorium, eller/og underlægges et notificeret akkrediteret produkt- og/eller fabrikskontrol certificeringsorgan og løbende overvåges.

Med harmoniserede europæiske standarder og europæiske tekniske godkendelse fastlægges det system, som fabrikanten skal bruge til at dokumentere, at varens egenskaber stemmer overens med den harmoniserede EN standard eller den tekniske godkendelse (ETAG).

Byggevaredirektivet kræver, at fabrikanter i alle tilfælde skal have en system til produktionsstyring for at kunne attestere overensstemmelse.

Forudsætning for CE-mærkning
En fabrikant kan først CE-mærke sit produkt og dermed få ret til frit at sælge byggevaren i EU-medlemsstater, når fabrikanten har dokumenteret, at varens egenskaber stemmer overens med den relevante harmoniserede standard eller europæiske tekniske godkendelse. De detaljerede regler for denne attestering af overensstemmelse findes i den enkelte standard eller godkendelse.

Seks systemer for niveauet for attestering af overensstemmelse
Overenstemmelsessystemet for en given byggevare fastlægges ud fra sikkerhedshensyn.

Jeg kan kun gentage; hvad er en "CE-godkendelse"?...

Jeg er udemærket med på hvad en CE-mærkning indebærer (især da en god bid af mit daglige arbejde drejer sig herom), men det jeg har fisket efter siden første post er at en CE-mærkning af elektrisk materiel INTET har med en godkendelse at gøre. Det er producenten af produktet der skal lave CE-mærkningen dvs. producenten skal sige god for det produkt han selv har udført - naturligvis under strafansvar.

Derfor er der pokkers stor forskel på en CE-mærkning og en egentlig godkendelse hvorfor CE-mærket ikke må tolkes som et kvalitetsstempel.

Mht kvaliteten af HNs tavler så har de alle de rigtige mærkedata - komponenterne (DinLine) kommer fra Malmbergs der har mange år på bagen som el-grossist om end de altid har ligget i den billige ende hvilket naturligvis ikke nødvendigvis er skidt.

Så som udgangspunkt skulle der ikke være noget i vejen for at bruge HNs komponenter frem for LKs.

Når det så er sagt ville jeg personligt ikke være mange sekunder om at slå til hvis din elektriker kan sætte en tavle med LK komponenter op for kun 2.500,-
Her får du da komponenter fra en anerkendt producent der har været på markedet i mange år hvilket efter min mening må være at foretrække da vi jo snakker det sikkerhedsudstyr der skal beskytte dig og din installation i mange år fremover.
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis