Politi og Præster?


Jeg har nu igennem tiden fået meget fin hjælp her på Lav-Hus og læser også med fra sidelinien når jeg ikke lige har gang i nogle projekter.

Der er dog en ting jeg synes er lidt trist, at antallet af svar med "det må du ikke selv... ", "det er ikke lovligt at lave selv...", "det skal en fagmand udføre..." er stigende!!

Gad vide hvad årsagen er til at folk har så travlt med at fortælle hvad man må og ikke må i et gør-det-selv forum? Jeg forstår hvis folk spørger i "Jura..." forummet, men ligefrem at blive mødt med løftet pegefinger i Lav-Hus blot fordi man er nysgerrig, er mig en kende ærgeligt
Det forholder sig jo sådan at man som person bærer ansvaret selv for det man går og laver, både godt og skidt arbejde er ansvarligt for det enkelte individ, jeg kunne forstå hvis det var børn der spurgte, så er det vores pligt at fortælle dem hvordan landet ligger - men helt ærligt... voksne mennesker?

Just my 2cent.. trængte bare til at få luft

Bestil aldrig en håndværker når alt håb er ude.
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu er de fleste advarsler altså en reminder om hvad der kan ske, hvis man selv udfører det alligevel.

1. Roder man selv med el, så står man altså med et problemer hvis huset brænder ned.
2. Roder man selv med VVS så står man med problemer den dag huset er oversvømmet.
3. Roder man selv med kloaken, så står man selv og skal brække gulvene op, den dag et kloakrør render fra hinanden, eller toilettet ikke vil trække længere, pga. rørene er lukket til pga. for lidt fald, eller for mange knæk på rørene.

Selvom folk siger disse ting ikke sker, så sker de altså alligevel, og det er specielt når tingene er lavet af ukyndige folk.

Uanset om disse 2 ting sker eller ej, så har man problemer når man skal sælge huset senere, og ikke kan eftervise at de autoriserede arbejde er udført af fagfolk.

Men selvom folk tit får dette svar at det må man ikke selv udføre, så plejer de jo alligevel også at få svar på deres spørgsmål.
Jeg ser nu mest folks formaninger som en disclaimer. For det virker da oplagt at folk der spørger til hvordan man samler noget el allerede har besluttet at de vil gøre det selv.
Skrevet af Tusse67 på 15 dec 2009 08:58
Jeg ser nu mest folks formaninger som en disclaimer. For det virker da oplagt at folk der spørger til hvordan man samler noget el allerede har besluttet at de vil gøre det selv.

Tja, men er det det værd at spare f.eks 50.000 på at samle det selv? Når du risikere at huset en dag er brændt ned og din kone og børn er røget med??? Den dag, så er jeg sikker på man fortryder man gjorde det selv...
Jeg bor selv i en leje lejlighed, hvor el installationerne i loftet er hamrende ulovlige!  Hvor ledninger ligger direkte på liste lofter, ingen eldåser (eller hvad de hedder) oppe under listeloftet osv. Har haft en elektriker ude og se på det i forbindelse med noget andet, og han er ikke meget for at skal hen og rode i det,- var det svar han kom med. Udlejeren, tja til trods for der ikke plejer at være noget galt når der skal laves noget, har han alligevel valgt at overhører dette. Så jeg har sat røgalarm i alle rum, og skal helst ikke bor her længere end højst nødvendigt hvis det ikke bliver udbedret.


Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 

Jeg tør godt lave det meste selv - men spørger herinde for at være sikker på at det jeg laver, er i overensstemmelse med hvad en aut. ville have lavet.
- Er der noget jeg er bare det mindste usikker på, bliver der ringet efter folk der ved det - og så kan de få lov at lave det, eller de kan guide mig.
Det handler vel i bund og grund ikke om man "tør" noget, men om man har selvdisciplin nok til at modtage/følge instruktioner (ikke springe over hvor hegnet er lavest) og intellekt nok til at omsætte instruktioner til handling.

Man skal blot være bevidst om risikoen og konsekvenserne ved de ting man gør og kende sine begrænsninger. - Jeg skifter ikke taktkæde i bilen, fordi jeg har modtaget instruktioner; det bliver en aut. da regningen efterfølgende kan blive stor, hvis jeg har glemt eller overset noget. Omvendt så kan jeg selv skifte bremser, da jeg har prøvet det mange gange før.

Det samme gælder i et hus - Håndværkeren får lov at lave de ting jeg er usikker på - og jeg ikke føler at instruktion er nok...Jeg selv laver resten (evt. i samarbejde med kyndige)


/cs

Annonce
Skrevet af Jacko på 15 dec 2009 14:17

Tja, men er det det værd at spare f.eks 50.000 på at samle det selv? Når du risikere at huset en dag er brændt ned og din kone og børn er røget med??? Den dag, så er jeg sikker på man fortryder man gjorde det selv...

Tjae... Det er du nok nødt til at spørge dem der med stor fornøjelse skiller deres egne elinstallationer om? Det eneste jeg drister mig til er at skifte beklædning på eksisterende kontakter og lignende kosmestiske indgreb.


Tusse, så vidt jeg forstår på debatten er det eneste folk, i det her tilfælde Koludabyg advarer mod er når nogen spørger om råd til at begynde at lave noget der skal en autoriseret til. Så vidt jeg umiddelbart ved må du vidst godt skifte beklædning på en kontakt selv,- så det ville der næppe være nogen der ville lege "politi eller præst" pga.

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Personligt ser jeg ingen forskel på om arbejdet er lavet af en professionel, eller en god LDS'er, når bare arbejdet er udført håndværksmæssigt korrekt, og efter foreskrifterne.
Personligt vil jeg hellere vide præcis hvordan alt i mit hus er lavet, end at alle mulige håndværkere laver det for mig. Hvis der så kommer et problem senere, ved jeg hvad fejlen er og jeg kan igen selv rette det.
Sådan tror jeg der er mange der har det herinde, og netop derfor spørger de om, hvordan den korrekte måde at udføre arbejdet på er.
Skrevet af Jacko på 15 dec 2009 16:38
Tusse, så vidt jeg forstår på debatten er det eneste folk, i det her tilfælde Koludabyg advarer mod er når nogen spørger om råd til at begynde at lave noget der skal en autoriseret til. Så vidt jeg umiddelbart ved må du vidst godt skifte beklædning på en kontakt selv,- så det ville der næppe være nogen der ville lege "politi eller præst" pga.


Hvilket præcis er pointen.
Mht el piller jeg ikke ved noget der skal en autoriseret til.. Hvis skidtet, mod forventning, brænder ned, vil jeg ikke have betalt forsikringspræmie i adskillige år bare for at få en taksator ud og sige "synd for dig, men...!" Noget helt andet er så, at jeg bor på et nedlagt landbrug... Mit bud er at over 80% af installationerne her er lavet af tidligere ejere...

Jeg er enig med trådstarter i at ofte bliver man mødt med et "det ved din elektrikker, det er ham der skal lave det". På sin hvis er det fint at det bliver oplyst hvor grænsen for GDS går. Desværre er de 5 første indlæg ofte ret ens med formaninger, og blottet for råd og vejledning. Eet indlæg af den slags må være nok. Når der så sidder en del elektrikkere her, så kunne de jo svare på hvordan det skal gøres rigtigt og så håbe på at vedkommende enten springer fra, eller laver det helt efter forskriften og dermed i samme kvalitet som en aut. Det gælder også vvs og kloak.

Det er sjovt som flere af indlæggene her i denne tråd, handler om folk der bestemt ikke skal rode med el selv - og i samme åndedrag fortæller om deres lejligeheder/landbrug hvor de VED at der er fusket el. Hvorfor ikke få det bragt i orden, evt. selv med råd herfra, i stedet for at opsætte røgalarmer og krydse fingre?

Oftes oprettes der jo også en tråd for at spørger er bedre klædt på til et evt møde med elektriker/vvs/kloak o-lign. Det er da rart at vide på forhånd hvilke muligheder man har ved renovering/nybyg, uden at skulle hive en fagmand ind, for så at spilde hans tid, da det ikke kunne lade sig gøre alligevel og man skal finde på noget andet.

Jeg synes det er fint at fagfolkene advarer når man krydser grænsen, men har andre skrevet det, så lad være at hyle i kor og kom gerne med råd og vejledning

min 2-øre
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis