Politi og Præster?


Jeg har nu igennem tiden fået meget fin hjælp her på Lav-Hus og læser også med fra sidelinien når jeg ikke lige har gang i nogle projekter.

Der er dog en ting jeg synes er lidt trist, at antallet af svar med "det må du ikke selv... ", "det er ikke lovligt at lave selv...", "det skal en fagmand udføre..." er stigende!!

Gad vide hvad årsagen er til at folk har så travlt med at fortælle hvad man må og ikke må i et gør-det-selv forum? Jeg forstår hvis folk spørger i "Jura..." forummet, men ligefrem at blive mødt med løftet pegefinger i Lav-Hus blot fordi man er nysgerrig, er mig en kende ærgeligt
Det forholder sig jo sådan at man som person bærer ansvaret selv for det man går og laver, både godt og skidt arbejde er ansvarligt for det enkelte individ, jeg kunne forstå hvis det var børn der spurgte, så er det vores pligt at fortælle dem hvordan landet ligger - men helt ærligt... voksne mennesker?

Just my 2cent.. trængte bare til at få luft

Bestil aldrig en håndværker når alt håb er ude.
Jeg har nu igennem tiden fået meget fin hjælp her... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Mike... Grunden til at jeg tror at det er tidligere ejere der har lavet strøm er den måde installationskablerne er trukket. Mange steder på staldloft ind mod beboelse og i kip kan jeg se hvordan ledningerne slanker hid og did uden nogen form for fastgørelse og i enkelte lampe udtag er ledningerne forbundet forkert (i hver sin side istedet for samme side- hvis det giver mening). Ved gennemgang har jeg ikke fundet ting der giver brændfare ... Tror dog bare ikke en elektriker ville have gjort det sådan.
Jeg synes ikke det er det store problem her på forummet. Jeg skal dog også skynde mig at sige jeg gerne selv er den første der pointerer hvad man må / ikke må, men som regel kun hvis spørgeren giver udtryk for at være af en fejlagtig opfattelse af tingenes tilstand.

Jeg mener dog ikke det er forkert at gøre opmærksom på hvorledes lovgivningen hænger sammen - i særdeleshed ikke når man kan blive politianmeldt, med en bøde af ubehagelig størrelse til følge, for at overtræde el-installatørloven ved eksempelvis selv at udføre den faste installation...
Skrevet af Jacko på 15 dec 2009 14:17

Tja, men er det det værd at spare f.eks 50.000 på at samle det selv? Når du risikere at huset en dag er brændt ned og din kone og børn er røget med??? Den dag, så er jeg sikker på man fortryder man gjorde det selv...
Jeg bor selv i en leje lejlighed, hvor el installationerne i loftet er hamrende ulovlige!  Hvor ledninger ligger direkte på liste lofter, ingen eldåser (eller hvad de hedder) oppe under listeloftet osv. Har haft en elektriker ude og se på det i forbindelse med noget andet, og han er ikke meget for at skal hen og rode i det,- var det svar han kom med. Udlejeren, tja til trods for der ikke plejer at være noget galt når der skal laves noget, har han alligevel valgt at overhører dette. Så jeg har sat røgalarm i alle rum, og skal helst ikke bor her længere end højst nødvendigt hvis det ikke bliver udbedret.

Nej Jacko, det er da ikke det værd. Men nu går diskussionen på at når man selv kan og ikke når man er en klamphugger der ikke engang kan skrue en hylde op.
Hele idéen med LDS er jo netop at udveksle viden og erfaringer, og ja... så er det da muligt at "man" ikke må lave det selv, men jeg kan da komme i tanke om flere amatører; herunder polske håndværkere og diverse danske fupfirmaer som i et væk udfører diverse installationer langt under standarden.
Så når folk spørger her på LDS regner jeg da med at vedkommende er 100% interesseret i at udføre arbejdet korrekt og det er derfor jeg ikke forstår de formanende indlæg.


Bestil aldrig en håndværker når alt håb er ude.
Skrevet af Tusse67 på 15 dec 2009 17:29

Hvilket præcis er pointen.
Mht el piller jeg ikke ved noget der skal en autoriseret til.. Hvis skidtet, mod forventning, brænder ned, vil jeg ikke have betalt forsikringspræmie i adskillige år bare for at få en taksator ud og sige "synd for dig, men...!" Noget helt andet er så, at jeg bor på et nedlagt landbrug... Mit bud er at over 80% af installationerne her er lavet af tidligere ejere...

Det hjælper intet at en elektriker har udført arbejdet, det har været oppe at vende mange gange her på LDS. El-installationer underskrives ikke med ansvar fra elektrikeren, det som evt. kan gælde er hvis samtlige installationer er spritnye og alt el-arbejdet er udført af den samme autoriserede el-installatør, i sådanne tilfælde og samtidigt med at installationen er udført korrekt vil forsikringen måske ikke gøre indvendinger.

Hele bevisbyrden ligger hos forsikringsselskabet og det er stort set en umulighed at påvise ulovlige installationer ifb. gamle bygninger; hvem har lavet hvad? + kravene ændrer sig løbende og jeg har til stadighed ikke hørt om nogle love der siger at alle el-installationer skal udskiftes i bygninger fra før... ruder konge var knægt.

Bestil aldrig en håndværker når alt håb er ude.
De gange jeg har set formaninger her inde har det altid været helt i orden da,for det første er det for ens egen skyld
og tit har man kunnet læse mellem linierne at spørgeren simpelthen ikke ved hvad der er op og ned på en plæneklipper.

Sådan er det bare indimellem,især omkring el som jo er rigtig farligt. Både mens man arbejder med det og senere når et
eller andet gnistrer og stikker ild fordi det ikke var gjort godt nok og mange har sgutte respekten/viden om hvad der kan ske

 Mvh Henrik

Annonce
Skrevet af Janus007 på 16 dec 2009 00:20

Nej Jacko, det er da ikke det værd. Men nu går diskussionen på at når man selv kan og ikke når man er en klamphugger der ikke engang kan skrue en hylde op.
Hele idéen med LDS er jo netop at udveksle viden og erfaringer, og ja... så er det da muligt at "man" ikke må lave det selv, men jeg kan da komme i tanke om flere amatører; herunder polske håndværkere og diverse danske fupfirmaer som i et væk udfører diverse installationer langt under standarden.
Så når folk spørger her på LDS regner jeg da med at vedkommende er 100% interesseret i at udføre arbejdet korrekt og det er derfor jeg ikke forstår de formanende indlæg.



Jamen gå du bare igang så

Jeg synes Koludabyg rammer sømmet på hovedet med denne sætning:

"Selvom folk siger disse ting ikke sker, så sker de altså alligevel, og det er specielt når tingene er lavet af ukyndige folk."

At du hiver polske håndværkere og danske fupfirmaer med ind i debatten er jo en helt helt anden snak. (nu har jeg så heller ikke set polske elektrikere udfører noget i DK).

Selvfølgelig er folk her sikkert interesseret i at udfører det 100 procent korrekt,- det er ikke så meget det jeg anfægter. Men uanset hvor gode intentioner man har, så er erfaringen der jo stadig ikke, eller uddannelsen til at se de måske små fejl der kan være, hvis du f.eks har sat en eltavle e.lign op.

Det er jo lidt ligesom cyklisten der kører over for rødt. De første 500 gange går det fint nok, men 501 gang går det ikke godt.


Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Jeg er i princippet enig i at advare imod at folk bevæger sig ud i noget snavs, men alt med måde.

På et tidspunkt fik jeg at vide, at jeg ikke måtte udføre "slavearbejde" ifm elinstallation, f.eks. efter anvisning rille op i væg, lægge rør eller kabel ind og støbe til igen. Det blev dog imødegået senere af en aut.
Hvis en eller anden vil skifte sin tavle med HPFIrelæ osv, ja så er jeg helt med på at råbe meget kraftigt op!!

Ligeledes ser jeg, at der bliver slået korsets tegn, hvis en eller anden vil servicere bremser, styretøj osv på biler, eller at man dårlig må skifte en vandhane.

Overdrevne adsvarsler, tænder jo tanken, at det mere handler om brødnid eller regelrytteri end egentlig fornuft, og forleder måske til at man helt ignorerer seriøse advarsler, lidt i stil med at man får 10 siders tæt skrevne advarsler, når man køber en ny støvsuger. Så opgiver man og blæser på advarslerne.

Hvis jeg læser et spørgsmål om f.eks. et indgreb i en motor, hvor det helt åbenbart fremgår, at spørgeren tilsyneladende overhovedet ingen forudsætninger har for at kaste sig ud i projektet, ja så advarer jeg også, primært for at spare spørgeren for at pådrage sig urimelige udgifter og kvaler.

Jeg synes man lige må vejre situationen, inden man udsteder nærmest "forbud", men seriøse advarsler er altid udmærkede. Det handler jo om at hjælpe hinanden og i hvert ikke jage nogen væk med for meget skolemesterattitude!

Jeg vil i særlig grad fremhæve Steinaas måde at tackle el-spørgsmålene.
Her har jeg set mange rigtig gode svar, også krydret med relevante advarsler, men med seriøse forklaringer. Steinaa er måske ligefrem "skolemester" men optræder meget mere som "pædagog" på den "fede måde"

Med venlig hilsen
ktm

 

Fint indlæg - man føler sig næsten som i et debatfroum.

Joe tanken flyver hurtigt gennem en når man læser alle disse formaninger. Et rigtigt udført stykke GDS arbejde er fuld ud så godt som et rigtigt udført proff. arbejde og ingen kan se forskel. Vi GDS'ere bør bruge mere tid på at sætte os ind i hvordan et stykke arbejde gøres rigtigt og planlægge det. Alt for mange springer hovedkuls ud i det og laver lort...!

Det er vel en af de vigtigste grunde til dette forum.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis