Energitjek / Termofoto

Hej Jeg har et 70'er hus på 150 kvm. Den tidligere ejer har skiftet vinduer og efterisoleret på loftet omkring år 2000. Jeg har et normalt energiforbrug, men syntes godt det måtte være lavere Jeg vil derfor høre om der er nogen der har erfaring med energitjek / termofotografering som der reklameres med i øjeblikket, bl.a. i xl-byg? Er det pengene værd? Skal man få fotograferet både ude og inde? Andet? /Tobias
Hej Jeg har et 70'er hus på 150 kvm. Den... Vis hele indlægget
41 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har fået foretaget XL-byg termografi undersøgelse og venter bare på rapporten - den skulle komme inden for et par dage. Som man kan se i en anden tråd jeg har oprettet er jeg i gang med et helt stort projekt med at gøre et almindeligt enderækkehus fra ca 1980 til et meget energirigtigt rækkehus. En termografiundersøgelse var et must, især da jeg så det tilbud fra X-byg. Alt det med under/overtryk (blowerdoor) mm er vist mest for moderne huse som helst skal være helt tætte, og det koster alt for meget (over 20000 plus moms) hvis der skal en sådan test med i købet. Jeg tog den fra XL-Byg til 3499 kr


Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

Jeg har fået svar i sidste uge, fra XL byg, og det var meget informativt. Noget af det vidste jeg jo godt, men der er også nogle punkter som jeg IKKE var klar over.

En glarmester jeg talte med prøvede at fortælle mig at det ikke betyder noget om en (gammel) termorude er punkteret eller ej. Jeg kan se på billederne at man GODT kan se den er punkteret.

Rapporten afhentes hos XL eller de afleverer den personligt (tror jeg). Den er på papir, og man kan vist ikke få den i elektronisk version, så den skal scannes hvis man vil dele af den - desværre. Desuden synes jeg de har været noget nærige med billederne, da der er områder af huset jeg gerne have set som ikke er dækket. Et af problemerne med disse kameraer er at de ikke er særligt vidvinklede, så det er svært at få et billede som dækker et større område - det savner jeg at have.

Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

Skrevet af ktm på 15 jan 2010 07:06
Hej Christian, ved du, hvem der står bag det ret anonyme firma.
Hjemmesiden du henviser til, er ikke speciel informativ.

Det er hans eget firma - du kan slå domænet op på dk-hostmaster.dk

/cs

Skrevet af csteinod på 15 jan 2010 08:27

Det er hans eget firma - du kan slå domænet op på dk-hostmaster.dk


Det anede mig!
Så er det sikkert et sagligt og uegenyttigt råd mellem LDSer!

Same old story. Man går lige ind og opretter en profil og skamroser så sit eget fidusforetagende uden at ville stå ved, at man selv ejer geschæften!

Med venlig hilsen
ktm

 

Det er vist så som så med termografi, nogle mener at man ikke altid får et retvisende billed. Men især på vinduer er der meget at spare ifølge en konsulent hos Wellvex, som er et yngere vinduesfirma. Han fortalte mig at u-værdi på vinduer idag er ca. 1,1 og vinduer som kun er 10 år gamle er på omkring 5,5. U-værdien er noget med hvor meget energi det koster at opnå en givende temparatur. Men det virker helt vildt med sådan en udvikling på de få år. Kilden var vistnok Pilkington glas.
Så få bestilt nogle nye vinduer hos http://www.vinduerogdoere.dk/ eller snak med  www.incolor-termografi.dk hvis du skal se hvor den er gal

Troldmanden

Annonce
Nu er det jo snart ved at være sæson igen. Det skal helst være så koldt som muligt, for at varmetabet bliver så synligt som muligt.

For at være på den sikre side, så skruede jeg godt op for varmen aftenen før, og det var ganske koldt om morgenen da han var der. Jeg fik meget ud af termografi undersøgelsen. Det har bl.a. resulteret i at jeg skal have isoleret mine sokler, fordi jeg kunne se de lyser op som en glødetrådspære på termografibillederne.

Og så kunne jeg se at der omkring et af ovenlysvinduerne var ret stort varmetab. Dette vindue (som er fra 1980 da huset blev bygget) fik jeg helt skiftet, og i den forbindelse isoleret rundt om da stenene alligevel var fjernet rundt om åbningen til vinduet.

Resten af vinduerne så fine ud omkring rammerne, så der fik jeg bare glasset skiftet i (da der er kæmpe forskel på at skifte glas eller hele vinduet). Så nu er alle vinduer i hele huset super lavenergi.

Næste projekt bliver så isoleringen af soklen, som bliver et større gravearbejde (ja, jeg skal ikke under sokkel niveau!). Og så skunken, den vil jeg også have isoleret, men jeg skal lige finde ud af om det vil får nogen indflydelse på fugt mht svamp/skimmel mm.

Og hvis der er tilbud på termografi igen i år, får jeg nok taget endnu et, bare for at se om det hele nu er i orden.

Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

Jeg har mulighed for at låne mig et termokamera på jobbet. Det er dog ikke særlig høj opløsning, men det virker fint. bruger det til fejlfinding på damp anlæg. Da jeg købte det til firmaet mener jeg at det var 25.000 plus moms..

Jeg regner med at tage det med hjem en kold weekend. Jeg vil helt sikkert ligge nogen billeder herind.

Jeg ved ikke om det er fordi det er et billigt kamera, men jeg mener at kunne huske at det kan se spejlinger i vinduer. Altså hvis man står foran et vindue, kan man se sin egen varme afspejling i ruden.

Mvh Tommy Fer

Jeg har fået foretaget et sådan tjek af huset (vennetjeneste), jeg fandt det meget informativt og brugbart. Kan anbefales :-)
Ang. leje af kamera til hjemmebrug.

Hej forum.

Jeg læste lige denne tråd, og følte mig nødsaget til at blande mig :-)

Jeg er selv daglig termografør, og er uddannet i dette. Jeg må oplyse at der er en del faldgrupper i brugen af et termisk kamera, hvis man ikke har rutinen og erfaringen med brugen af dette. Ting som emissionsfaktor (emners individuelle infrarøde tilbagestrålingsfaktor) på det forskellige objekter er meget gældende, for ikke at få en meget forkert måling.
Baggrundstemperatur, transmissionseffekt og jeg kunne blive ved. Ligeledes får du jo i en proffessionelt udarbejdet rapport, en række fagligt korrekte løsningsforslag til udbedring af de problemstillinger termograføren finder frem til. Differencen på at leje et kamera, op til at få en proff. udarbejdet rapport, hvor du får billederne analyseret og udskrevet, er maksimalt 1999kr. Nu ved jeg godt alt det her måske lyder som en gang salgsgas, og self. vil jeg gøre alt for at forsvare mit fagområde, med vi har ført set gør-det-selv eksempler, hvor en mand havde fået gravet sit badeværelsesguld op, fordi han mente at der var en lækage på en gulvvarmeslange, ud fra de billeder han havde taget med det termiske kamera han havde lånt fra sit arbejde (el-termografering). Der blev gravet op, men ikke fundet nogen lækager... Til gengæld kunne man på det termiske billede, se at hans "lækage" havde form som en kat der lå og fik en lur [] Katten havde varmet gulvet op her, og det var denne varme han så med kameraet. Jeg siger ikke at dette ikke kunne ske, hvis han havde hyret en proff, men en termografør med den rette erfaring, kender disse faldgrupper.

Vh Termograføren

Vh
Termograføren
www.dansk-termografering.dk

Det vi fik lavet via XL-byg var discount versionen, til "kun" 3000 kr. Der var en samling billeder, uden nærmere forklaring eller forslag. Hvis man skal have den vejledning og fortolkning du taler om, så er de priser jeg har fundet mellem 5000 og 25000 kr plus moms, alt efter om det er med eller uden blowerdoor etc.



Selvfølgelig er det vigtigt at man ikke fejlfortolker billederne, og blackbody radiation er forskellig fra forskellige materialer, ja. Men det er nu heller ikke helt rocket science, at se på billedet hvor varmen fiser ud til gråspurvene! Nu hvor jeg har gjort forskellige tiltag vil jeg gerne bare lige gå det efter, for at se hvor jeg mangler, og skal jeg betale mange tusinde kr hver gang en dygtig fagmand knipser et par billeder, så går jeg da hurtig bankerot!




Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis