Til eftertanke! En gåde?

Jeg troede ellers, at jeg havde været udsat for alle de kvaler, en gammel strømfordeler kan byde på ifm gamle biler.
I løbet af de sidste dage, har jeg gået og ærgret mig over en en 6-cyl englænder ikke ville tænde på nr. 6, uanset hvilke tiltag jeg fandt på.
Der var gennemgang helt fra strømaftageren i dækslet til tændrørshætten, med korrekt og ens modstand. 
Rotoren, platiner, dæksel, kabler og kondensatoren var nye , men ingen strøm frem til tændrøret på nr. 6, slet ingen
De 5 andre tændte perfekt, kun 6eren fejlede 100% konstant.

Pludselig gik der en prås op for mig og problemet stod klart.
Hvad var der galt???? Nogen bud?

Med venlig hilsen
ktm

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Næh, der kom jo slet ikke strøm frem til tændrøret!

Med venlig hilsen
ktm

ja kablet enten defekt eller ikke sat ordentligt på.
Næh, heller ikke, alt det er/var i pinlig orden.
Fejlen er relativ simpel, når man først kommer på ideen!

Med venlig hilsen
ktm

fejl 40 er vel udelukket.
Sidder der en diode et sted???
mit kenskab til biler er begrænset til bag rettet, men elektronik kender jeg da...
Annonce
Det bliver jo lidt kringlet når du skriver at der var strøm frem til tændrørshætte og tændrør var ok.. så må det jo være hætten det er galt med. eller du mangler noget inde i hætten for at lave kontakt til tændrør.
Har ellers oplevet en en my tynd revne i et rotordæksel der stjal strømmen..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Fejl 40 vil jo altid være inde i billedet, så længe jeg var fantasiforladt!
Og nej ingen diode.
Næh nej, der var slet ingen strøm i kablet. Der kom slet ikke noget ud af fordeledækslet til cyl 6, uagtet der var fin forbindelse igennem, målt med Fluken + nyt kabel og hætte.
Min tanke var også en usynlig revne i det ellers udmærkede dæksel, hvorfor et nyt kom på, men aldeles uden nogen ændring til følge.

Det glæder mig rigtig meget at ingen lige med det samme slår ned på fejlen, idet min selvtillid led et alvorligt knæk.
Man skal ene og alene tænke sig til årsagen til fejlen.

Den tænder helt perfekt på de 5, men er helt død på den sjette.

Med venlig hilsen
ktm

Rotoren var til en 5 cylindret motor - eller noget lignenden - altså noget med 5 cylindre kontra seks?
Der må jo ha' siddet noget i dækslet, som hindrede strømmen i at springe fra rotor til din såkaldte aftager, eller du har drømt det.

Andy, der står jo at der var forbindelse fra dækslet til tændrør, ikke fra rotor til dæksel, hvilket ikke er umiddelbart målbart, da strømmen her skal springe en lille tur. som måske er blokket af en lille klat fedt. slynget ud af rotoren, eller aftageren er irret.

Nåh, så havde jeg overset at, dækslet også blev skiftet, så må det være drømmen.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Når man ikke står ved motoren er det jo umuligt at gætte på. det kan var den knast der åbner platiner hvis der er det på. Rotoraksel der hælder lidt så den ikke giver kontakt til 6. cylinder. En lille sten der ligger så rotordæksel hælder..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere