Til eftertanke! En gåde?

Jeg troede ellers, at jeg havde været udsat for alle de kvaler, en gammel strømfordeler kan byde på ifm gamle biler.
I løbet af de sidste dage, har jeg gået og ærgret mig over en en 6-cyl englænder ikke ville tænde på nr. 6, uanset hvilke tiltag jeg fandt på.
Der var gennemgang helt fra strømaftageren i dækslet til tændrørshætten, med korrekt og ens modstand. 
Rotoren, platiner, dæksel, kabler og kondensatoren var nye , men ingen strøm frem til tændrøret på nr. 6, slet ingen
De 5 andre tændte perfekt, kun 6eren fejlede 100% konstant.

Pludselig gik der en prås op for mig og problemet stod klart.
Hvad var der galt???? Nogen bud?

Med venlig hilsen
ktm

Jeg troede ellers, at jeg havde været udsat for... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af grandoldman på 09 dec 2009 13:24
Når man ikke står ved motoren er det jo umuligt at gætte på. det kan var den knast der åbner platiner hvis der er det på. Rotoraksel der hælder lidt så den ikke giver kontakt til 6. cylinder. En lille sten der ligger så rotordæksel hælder..

Lige præcis. En smule skævhed i rotorakslen og en smule for stor platinafstand, bevirkede at der ikke blev dannet gnist ud for nr. 6.
Jeg må indrømme at jeg var noget længere om at komme på den ide end du!!
Havde jeg blot monteret elektronisk tændingsanlæg, ville denne fejl aldrig have optrådt.

Det var et stort lettelsens suk jeg kunne drage, da den i fineste stil startede op på alle 6 cyl. Det er en helt nyrenoveret maskine som aldrig havde kørt, og hvor slet ikke kendte forhistorien, og jeg brød mig ikke meget om at den skulle blive ved med at testkøres med denne døde cylinder aht. afvaskning af olie i cylinderen.
Så lærte jeg også det og håber på at andre en dag kan have glæde af denne historie.

Med venlig hilsen
ktm

Hvordan skulle vi kunne gætte at, du havde sløset med platinafstanden, og er rotorakslen så skæv, burde man da kunne se den vinke. Og hvordan i alverden er den blevet så skæv ?

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Sløset og sløset, det kommer jo an på, hvor akslen stod, da jeg stillede platinerne. Til de 5 cylindre var den jo god nok.
Problemet er, at jeg ikke kender forhistorien på den motor. Jeg fik hele lortet i papkasser og måtte så få det samlet.
Det er ikke så let at komme til at se, om en fordeleraksel er skæv, når man står med fordeleren i en skruestik og i øvrigt ikke har mistanke om at der skulle være øvet en eller anden form for sær hærværk på sagerne. Måske en eller anden har tabt den på gulvet?? Det hele lignede noget, der var hevet op af en mose!
Jeg lurer på, om denne skæve aksel måske har været årsagen til at den gamle motor blev kasseret????

Med venlig hilsen
ktm

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis