Overfladebehandling af træ

Hej Alle

Til et projekt skal jeg bruge lidt erfaring fra nogle herinde. Jeg regner også med at høre rundt omkring, men jeg vil virkelig værdsætte hvis det var en person eller to som ville hjælpe mig med at nå mit mål.

Sagen er den at jeg har fået fat i noget Santos Palisander (rosentræ) som jeg gerne vil få til at se død flot ud.

En ven har sagt jeg skal lede efter noget olie med bejdse i for at få den farve jeg søger. Træet er pt. brunt med mørke åretegninger, og planen er at få en virkelig dyb rød farve som jeg giver en masse klarlak.  Jeg vil gerne gå fra

Dette

Til

Dette

Det er godt nok brasiliansk rosentræ som benyttes, men de ligner ret meget hinanden rent farvemæssigt når de er ubehandlet

Hvordan er det lavet, og hvilken bejdse skal jeg prøve? Jeg vil rigtig gerne have en rød glød, som er virkelig dyb - jeg er opsat på noget knofedt, og atter knofedt!

På forhånd tak

Anima

Hej Alle Til et projekt skal jeg bruge lidt... Vis hele indlægget
25 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej: Jeg har lige talt med en af mine gamle kollegaer i maleafdelingen. De bruger idag disse produkter til bejdsning og måske har I en maleforretning i jeres område der har disse lakker. Her i Herning kan man sagtens købe dem som privatmand, men som du jo siger har du også adgang til industrilakker.

Kig på dette link: http://www.beckeracroma.com/templates/firstPage.aspx?id=5881

Jeg må sige at jeres hjælpsomhed virkelig overstiger alle mine forventninger - tusind tak for det.

Jeg vil prøve at undersøge hvordan og hvorledes med produkterne fra Becker. Hvis de giver samme resultat for samme eller færre penge, så er det jo fedt.

Det bliver i hvertfald spænnende at prøve - jeg har heldighvis en del finér i overskud som jeg kan bruge som prøveklud. Jeg har lidt store forventninger, da jeg håber det lykkedes!

Anima

Skrevet af træmand på 06 dec 2009 16:46
Hej: Jeg tror ikke der er noget i vejen for at man bejdse råt træ, men træet kan så evt. rejse sig, og så skal man jo pudse det glat igen - her skal man så passe på, at man ikke ødelægger sit kunstværk.

Jeg vil vædde på, at en af autolakererne også maler andet end biler - så tag en snak med dem angående toninger af den slags - man har jo kun een chance.
Det er jo fuldstændig korrekt, og derfor vil man også almindeligvis lave en forfugtning så fibrene rejser sig, og man kan pudse dem ned før man bejdser. Se eks. beskrivelse hos Herdins (bejdseproducent)
Hej: Jeg skal ikke gøre mig til dommer over hvilke produkter der bliver enden.

Jeg ville ihvertfald ikke bruge en træolie, hvis det er noget, der skal kunne holde til lidt slid - vi fik i lakafdelingen en masse borde retur fordi, man troede, at det var lige så godt. Bordene skulle bruges i et cafeteria og restaurant.

Bejdsen er sikkert udmærket, men brug en 2-komponent lak til den færdige finish.

Hej med dig.

Undskyld men der er blevet skrevet noget vrøvl.

Santos Palisander skal bejdses hvis det skal ligne rigtig Palisander. Du kan ikke købe færdig blandet bejdse der passer i farven. Du kan selv blande farven ved at købe 3 forskellige farver i 10g poser. Farverne du skal bruge er : Rød, gul og mørkebrun. det skal iblandes sprit. prøv dig frem med blandings-forhold.

Og så skal møbler der er bejdset lakkeres !!

Du kan køber bejdse hos en velassorteret malerforretning.

MVH.

Snedkerbasse

SKB.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også