Overfladebehandling af træ

Hej Alle

Til et projekt skal jeg bruge lidt erfaring fra nogle herinde. Jeg regner også med at høre rundt omkring, men jeg vil virkelig værdsætte hvis det var en person eller to som ville hjælpe mig med at nå mit mål.

Sagen er den at jeg har fået fat i noget Santos Palisander (rosentræ) som jeg gerne vil få til at se død flot ud.

En ven har sagt jeg skal lede efter noget olie med bejdse i for at få den farve jeg søger. Træet er pt. brunt med mørke åretegninger, og planen er at få en virkelig dyb rød farve som jeg giver en masse klarlak.  Jeg vil gerne gå fra

Dette

Til

Dette

Det er godt nok brasiliansk rosentræ som benyttes, men de ligner ret meget hinanden rent farvemæssigt når de er ubehandlet

Hvordan er det lavet, og hvilken bejdse skal jeg prøve? Jeg vil rigtig gerne have en rød glød, som er virkelig dyb - jeg er opsat på noget knofedt, og atter knofedt!

På forhånd tak

Anima

Hej Alle Til et projekt skal jeg bruge lidt... Vis hele indlægget
25 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej træmand

Ja, jeg synes også den ser ganske fin ud. Jeg har fundet en som viser det lidt mere i detaljer:

Link

Den farvepasta du snakker om, er det det samme som rå bejdse, som skal blandes med sprit?

Anima

Hej: Nej. Det er en pasta, som passer til lakken - jeg vil ikke anbefale at bruge noget der ikke passer.

Jeg arbejdede med industrilakering for et år siden på en træindustri virksomhed, men er lige nu et andet sted med træbearbejdning - så jeg kan ikke lige huske type nr.. Så vidt jeg husker, blev det leveret fra Teknos lak firmaet, hvor vi også fik vores lak fra og det kan fås i flere farver.

Prøv at få din far til at spørge hans forbindelse hvad de bruger - så får du ihvertfald noget der passer sammen fra dem af - mærkerne varierer en del, men det er nok på fortynderbasis (det var det jeg brugte dengang).

Ok, tusind tak for svar!

Anima

Hej: Ved ikke om det måske kan bruges som alternativ, men se dette link http://www.e-pages.dk/hellers/1/4

ellers lad din far undersøge det. Produktet ser ellers godt ud på bådene.

Ja, det ser bestemt pænt ud. Jeg har sat min far på opgaven med at kontakte en autolakerer. De burde have noget lak som er bedre end gennemsnittet.

Derudover har ham som har lavet bordet som er min inspiration skrevet tilbage:

Han bruger dette
og dette

"The secret is to go a bit light when using it as a stain, and then mix some in the finish to get the depth of colour"

Så det er ligesom du selv har skrevet, træmand.

Jeg overvejer pt. at bestille de Transtint flasker hjem fra USA, da de skulle være rigtig gode, og det koster ikke alverden ift. at købe et lign. produkt her i DK. De kan bruges både som bejdse og til at blande i lakken.

Anima

Annonce
Hej: Det er sikkert udmærkede produkter. Nogle gange skulle vi også i maleafdelingen bejdse fyrretræ med en let lud - (bruntoning) - og dette fungerede faktisk fint. Det man skal passe på med er at sørge for, at fordele det jævnt ud så der ikke nogen steder bliver lysere eller mørkere. Ved sprøjtning er det vigtigt, at have en ren dyse i sprøjten, så der ikke opstår nogle stråler, der kan give anledning til forkert fordeling.

Men held og lykke med håndværket.

Jamen er det der Transtint ikke bare et bejdsekoncentrat? Som jeg læser produktinformationen er det da præcis det samme man ville få ud af selv at røre et brev bejdsepulver op. Og man kan vist købe adskillige breve bejdsepulver for det samme som fragten alene fra USA for et par flasker Transtint.

Mix with water for an economical, non-flammable stain or with alcohol/ lacquer thinner for a fast drying, non-grain raising stain. For use as a finish toner, simply add the dye concentrate to shellac, water-base finishes, solvent lacquers, and catalyzed varnish or lacquers.
Jeg har kun kunnet finde breve til den forkerte side af 100 kroner incl. fragt, og fragt, told osv fra USA løber op i 150 kroner for 2 flasker transtint og nogle pudseprodukter.

Anima

Hej: Jeg tror ikke der er noget i vejen for at man bejdse råt træ, men træet kan så evt. rejse sig, og så skal man jo pudse det glat igen - her skal man så passe på, at man ikke ødelægger sit kunstværk.

Jeg vil vædde på, at en af autolakererne også maler andet end biler - så tag en snak med dem angående toninger af den slags - man har jo kun een chance.

Mon det kan passe det er derfor de bruger "sanding sealer" i videoerne fra youtube?

Det kunne godt virke sådan.

Anima

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også