Generatoranlæg

Jeg står og tænker på at anskaffe mig et gammelt diesel generatoranlæg fra et gammelt skib el. lign..

Kan det lade sig gøre at ombygge dette til et mere energirigtigt anlæg? Så det kan komme til at køre på rapsolie istedet for diesel. Og hvor kan man søge hjælp til det henne?

//curentus


 

21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv at søge på: rapsolie diesel. Så skal du bare se løjer og du kan bruge resten af aftenen på at læse!!
Det kan godt lade sig gøre.
Husk at ud over strøm laver den også varme både med kølevand og udstødning, som bør udnyttes.
Beretning imødeses!

Med venlig hilsen
ktm

 

Okay jeg har nu læst en del om det at ombygge en dieselmotor til at køre på rapsolie, men alt det materiale jeg har læst igennem omhandler alle biler!

Jeg har fundet et generatoranlæg (http://www.fornaes.dk/images/gen-sets/volvo_1368.jpg) som koster 10.800,- kr. det er det billigeste de har.

Jeg kan ikke helt finde ud af om det er pengene værd?

Generatoranlæget har jeg planer om at vil etablere til at forsyne mit kolonihavehus med strøm :-) og vil ombygget det så det kan køre på rapsolie og dermed blive CO2 neutralt.

Men kan det overhovedet lade sig gøre at ombygge sådan et anlæg? Hvor får man fat i delene?


//curentus

 

Ok ja, det kan uden tvivl ombygges, men tror du det er stort nok? Det skal immervæk noget strøm til at trække et sådant etablissement.

Med venlig hilsen
ktm

 

Ja ved godt det er rigeligt stort, men det gør ikke noget så kan jeg etablere lidt vækstlamper og elvarme i det lille kolonihavehus og holde nogle fede fester i haven når det bliver vejr til det.

Ved du hvem man kan skrive til ang. ombygning af skibsgenerator? Alt det jeg har læst omhandler kun biler. Er ret sikker på at det slet ikke er de samme dimentioner som på en bil.


//curentus

 

Haha... Ja ved godt, men det er menignen den skal stå i en jordkælder der skal udgraves lidt mere så der er plads til den. :-)


//curentus

 

Hvis dine naboer skal have lidt sjov af dine fede fester, skal du måske regne på, hvor meget der skal til, for at trække nogle ordentlige forstærkere og højttalere, der kan høres af andre end lige dig selv og vennerne.
Tror du skal op i størrelse. Den ser lidt klejn ud.
Om det er en bil eller en stationær motor gør ikke nogen forskel i konverteringen fra diesel til rapsolie.
Men de fleste ældre dieselmotorer kan også køre på rapsolie uden konvertering. Hvis du forvarmer rapsolien og dieseludstyret er der slet ingen problemer.

Med venlig hilsen
ktm

 

Okay?? Synes du generatoren er for lille??


//curentus

 

Jeg er jo kun elektriker, men sælger oplyser jo at den enten optager eller afgiver 60 kVa. men det skulle da være meget mere end rigeligt?

//curentus

 

Ja, hvis den skal trække noget seriøst forstærker og højttalere!
Der skal vel også noget lysshow, spillemaskiner, diskokugler osv til, når i rigtig skal hygge Jer?

Med venlig hilsen
ktm

 

Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis