Dieselmotoren funktioner

Overskriften antyder at jeg nok kommer med flere ting, efterhånden, som jeg skal ha' samlet det hele, jeg købte motoren med alle ledninger klippet ved motor, og intet instrumentbræt.
Min motor er modsat Forden i Tøffen udstyret med forvarmere, jeg husker fra tidligere tider at, der var en art glødetråd i instumentbrættet, og når den var godt opvarmet startede man. Men har denne tråd andre funktioner end blot at melde, nu er det tid, og kunne man ligså godt bare tælle til X. Jeg er iøvrigt int. i at købe sådan en, hvis nogen skulle ha' en til overs.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Overskriften antyder at jeg nok kommer med flere... Vis hele indlægget
101 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Lynæs

Brug et startrelæ, det koster ikke alverden ( ca 100 kr ) og det holder ihvertfald. Bruger selv sådan et, det har holdt i 7 år nu. Forøvrigt så kan jeg ikke bruge gløderørene, men ellers tak.
God jul og godt nytår

Mvh Finn
Hej lynæs
såvidt jeg husker bruger de sammenlagt omkring 15 - 20 ampere så en god kvalitet lysrelæ kan klare sagen ca. pris 100kr. de billige fra thansi til 30-40kr. kan også men de holder bare ikke så længe (ca. et par år) såvidt jeg husker hvorimod de gode typer næsten holder evigt.
mvh michael

Når alle forsøg går galt - så læs manualen - hvis den ikke er blevet smidt ud????

Ja så nåede jeg da lidt videre. Dyrt 75 amp til gløderør og et billigere til starrelæ, og ledninger til motorfunktioner er monteret.


Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hej Lynæs
Som gammel rotte indenfor faget får man jo næsten tårer i øjnene ved at se så smuk en motor det må være en absolut fornøjelse at lægge den i båden igen - ser bare godt ud -

mvh michael

Når alle forsøg går galt - så læs manualen - hvis den ikke er blevet smidt ud????

Tak tak. Motoren er i dag udstyret med følgende givere : kølevandstemp. før og efter termostat, olietryk ( on-off ), ladelampe og ikke andet, men måske skulle jeg ha' en omdrejningstæller, og nok også et amp.meter og voltmeter, nogle mener ikke man kan sejle uden en olietryksmåler, men !!!. Selv foretrækker jeg det så enkelt ( simpelt ) og med så få elektriske installationer, som muligt.
Mine 2 batterier skulle gerne leve hver deres liv, men lysbatteriet skulle gerne lades over et specialrelæ, men det kræver vel en fælles minusforbindelse ?.

Jeg fandt ud af at, omdr.tæll. skal tilsluttes genratorens W, men hvordan ved den, hvor hurtigt det går ?

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Annonce
ser rigtigt godt ud

der er altid solskin bag skyerne

Hej lynæs
W klemmen er ganske rigtigt til omdr tæller og på de fleste omdr tælere man køber i løs vægt er der en drejeknap man kan justere tælleren ind med - ladning af flere batterier kan klares med et kraftigt lysrelæ - skal kunne klare ladestrømmen - eller skal det være perfekt og bare virke køber du et SEPTOR relæ - det duer bare - det er godt nok lidt dyrt ca. 1200kr. men du får en styring der selv slår til og fra efter behov - det alm. relæ virker også - forbindes med 30 klemmen til Batteri + (B+) og 87 klemmen til forbrugsbatteri plus - 85 klemmen til minus og 86 til D+ så sker der det at når motoren starter og generatoren går igang svinger D+ op på plus og relæet trækker og kobler forbrugs batteri ind på ladning - husk en sikring - hvis nu forbrug er totalt afladet så ryger der en stor strøm baglæns igennem relæet da strømmen går fra det gode til det dårlige(afladede) batteri - det klarer septorrelæet ved at koble ind og ud indtil batteriniv. er indenfor det tilladelige.

mvh michael

Når alle forsøg går galt - så læs manualen - hvis den ikke er blevet smidt ud????

Tak michael. Jeg har set noget ctec laver, som er noget billigere. Vil ikke bruge relæ ud fra de samme betragtninger, som du anfører her.
Hvem er du i grunden mekker for ?

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hej Lynæs
glemte lige i vores pm - ctek og batteriadskillere - har jeg ikke set / lagt mærke til - er det noget der duer, jeg ved godt at deres ladere er uovertrufne - har inst en del af dem....... men batt. adskillere ikke endnu????????

mvh michael

Når alle forsøg går galt - så læs manualen - hvis den ikke er blevet smidt ud????

.. http://www.elfrasolen.dk/Support/Batterilader/index.htm .. se lige her, jeg skal afsted til julefrokost

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Der er yderligere 81 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også