Akkumulere varme fra brændeovn

Jeg overvejer at montere brændeovn i vores kælder på 90 m2. Kælderen er isoleret med 100 mm eps i gulvet og 150 mm glasuld, indvendigt ved de ydre betonvægge. Kælderen skal fungere som værksted, hobby og legerum. Hvis jeg nu, i perioder, kun får fyret hver anden eller tredje dag, er der så noget at hente ved at akkumulere noget varme i en form for stenelementer ved ovnen? Kan man bare stable mursten omkring brændeovnen og hvilken type ovn vil være egnet til det? Det drejer sig vel i bund og grund om en slags masseovn, jeg har bare ikke lyst til at få lavet en rigtig masseovn. Der er desuden også nogle 15 cm. betonskillevægge, kan de udnyttes på en aller anden måde til at akkumulere varmen fra ovnen? Der er ikke anden varme i kælderen. Jeg ser frem til at høre nogle gode råd.
Jeg overvejer at montere brændeovn i vores kælder... Vis hele indlægget
24 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af pptlp på 04 dec 2009 11:25
En gris er en indbygget vandtank i brændeovnen, oftes sidder den der hvor brændeovne ville have et bagefag, øverst oppe i brændeovnen. den kan så tilsluttes et centralvarme anlæg, over åben ekspation, og på den måde kan en del af varmen fra brændeovnen, flyttes til andre rum, på en nem og effiktiv måde. I morderne brændeovne er den som regel lavet af pladejern.
Så må "Gris" have flere ting den betegner, for som schh beskriver så er det også en støbejerns "gryde" til at stille ind i en brændeovn, så man kan fyre med kul og koks i den !

Skrevet af Mohabba på 04 dec 2009 12:55
Ok, nu er der noget der hedder "skillelag" og "centralkedel". Hvad er det jeg kan opnå med dem ifht. en almindelig rektangulær 1000 l. olietank?

Tak for svarene

Som du selv beskriver, var der ved at gå kludder i din tråd, så tak fordi du selv lige råbte i gevær !
Jeg kan godt forstå at du bliver forviret af de nævnte ting, så lad os holde os til det det handler om. En Central keddel er sådan set en lidt gammeldags betegnelse, for det er rent faktisk det som alle i dag kalder et oliefyr. Ordet Central keddel kommer af at en ovn der kan opvarme hele huset, men som er plasseret i et lukket rum i forhold til resten af huset og som så afgiver sin varme enten vandbåret til radiatorer eller luftbåret via kaneler i huset. Godt nok kaldes et fyr der fordeler varmen via luft noget andet, men princippet er det samme, du har ild i en ovn et centralt sted i huset.
Så er der bare lige det at vi her i Danmark har vænnet os til at kalde det en Central keddel, når der var tale om et fastbrændsels fyr, eks. brænde. Et moderne oliefyr er uegnet at ombygge til et fastbrændsels fyr, det er som oftes kun pladejern og det holder ikke til de varierede varmegrader som kan opstå i et fastbrændsels fyr, men en gammeldags Centralkeddel er støb i støbejern ofte med et ristværk der løber vand igennem. Og det kan holde til til varmen fra fastbrændsel.
Ideen med at hænge en radiator op på ovnen dur ikke, det er ihvertfald en meget dyr måde at varme vand op på. Jeg tro også at en tank på 1000 L. er lige i overkanten af hvad du vil få brug for, 500 L. vil nok være mere passende.
Ja så blev jeg det klogere ang. ordet gris, så må hellere kontakte bla. Energitjenesten.dk, så de også kan rette deres kælenavn for en vandtank, i en brændeovn. Ordet gris i denne forbindelse, stammer fra de gamle vandtanke, som var i gamle støbejerns komfur, når man øste vand, var det nemt at komme til at "grise", deraf navnet. en støbejernsgryde til at sætte ind i en brændeovn eller fyr, til kul eller koks, hedder mig bekendt, en støbejernsindsats. Men selvfølgelig kan jeg da tage fejl.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis