Akkumulere varme fra brændeovn

Jeg overvejer at montere brændeovn i vores kælder på 90 m2. Kælderen er isoleret med 100 mm eps i gulvet og 150 mm glasuld, indvendigt ved de ydre betonvægge. Kælderen skal fungere som værksted, hobby og legerum. Hvis jeg nu, i perioder, kun får fyret hver anden eller tredje dag, er der så noget at hente ved at akkumulere noget varme i en form for stenelementer ved ovnen? Kan man bare stable mursten omkring brændeovnen og hvilken type ovn vil være egnet til det? Det drejer sig vel i bund og grund om en slags masseovn, jeg har bare ikke lyst til at få lavet en rigtig masseovn. Der er desuden også nogle 15 cm. betonskillevægge, kan de udnyttes på en aller anden måde til at akkumulere varmen fra ovnen? Der er ikke anden varme i kælderen. Jeg ser frem til at høre nogle gode råd.
Jeg overvejer at montere brændeovn i vores kælder... Vis hele indlægget
24 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
En gris er en indbygget vandtank i brændeovnen, oftes sidder den der hvor brændeovne ville have et bagefag, øverst oppe i brændeovnen. den kan så tilsluttes et centralvarme anlæg, over åben ekspation, og på den måde kan en del af varmen fra brændeovnen, flyttes til andre rum, på en nem og effiktiv måde. I morderne brændeovne er den som regel lavet af pladejern.
Ok.. og tak ! troede faktisk at det var en støbejerns"et eller andet" der blev placeret i selve brædekammeret.. lidt alà som i et oliefyr.
Tror ikke at jeg kan lave den løsning i min brændeovn. desværre !

Men tak for svar !

Henrik

10 tomler

Etnemt og lovligt varmeflytte anlæg på brændeovn, er at montere en ovn/radiator på bagsiden af brændeovnen, og tilslutte det centralvarmen, det kan gøre uden åben ekspation.
oki.. den kigger jeg lige på. virker indlysende !

tak

10 tomler

Ok, nu er der noget der hedder "skillelag" og "centralkedel". Hvad er det jeg kan opnå med dem ifht. en almindelig rektangulær 1000 l. olietank?

Tak for svarene
Annonce
ja ok.. hva er i øvrigt forskellen på åben og lukket ekspasion ?

10 tomler

En tryk ekspaintion, bruges på oliefyr og gasfyr, det er et lukket system under tryk, et åbent, bruges til brændefyr, som i grove træk, er et rør op i bunden af en spand, så vandet kan udvidde sig, efter fyrets temp..

Angående skillelag, når vand varmes op, deler vandet sig i forskellige temperatur lag, med de varmeste lag øverst, og de koldeste nederst. Det vil de også gøre i en gammel olietank, men en lodret stående beholder, der er eks. 1 meter bred, og 3 meter høj, et det mest optimale, da skillelaggene, derved opdeles bedst og det øverste lag, holder varmen ca. dobbelt så længe som i en firkantet beholder.

En centralkedel, er blot et gammelt brændefyr eller oliefyr. Nu ved jeg ikke hvilken krav der er i grønland, men i DK må vi ikke længere stille gamle kedler eller brændeovne op, så det skal du da lige have med i dine overvejelser.
schh-

Jeg vil godt bede dig om at lave et selvstændigt indlæg med dine spørgsmål og ikke bryde ind i mit indlæg. Det bringer fokus væk fra de ting som jeg gerne vil have information om.

Det er ganske normal pli på et internet-debatforum.

Med venlig hilsen
muhaba..

det må du undskylde.. er ikke sådan rigtig vant til det her, og havde på ingen måde intension om at genere dig på en sådan måde.. troede at det var et åbent forum. Sorry !

10 tomler

Jeg er overbevist om at det ikke var for at genere...

Det er skam et åbent forum for alle. Der er bare nød til at være et minium af disciplin for at man kan få noget ud af informationen, ellers kommer mit indlæg til sidst til at dreje sig om lagkageopskrifter.

Du vil have meget mere ud af at oprette dit eget indlæg med en relevant overskrift som andre kan bruge til at hente relevant info ved.

De spørgsmål du har stillet, kan du nemt finde svar på ved blot at bruge søgefunktionen.

Med venlig hilsen
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis