Indmuringsdåse i træ?

Vi har et ønske om at sætte forsænkede stikkontakter op i et værelse, for at undgå de lidt klodsede underlag. Alle væggene er pudsede, og bagved de fleste er der koksvæg - MEN et sted (lige ved en dørkarm) ser det ud som om at væggen er lavet af træ i stedet (jeg har pillet lidt puds af, og kigget ind under).

Spørgsmålet er derfor, hvad der er det smarteste at sætte op sådan et sted - er det for eksempel lovligt at fræse et hul ind i træet, og sætte en indmuringsdåse i?

Mvh
Christian
Vi har et ønske om at sætte forsænkede... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af træmand på 14 dec 2009 21:40
Hej. Som omtalt har jeg en søn der er elektriker - og han siger "forfra-dåser". Du kan jo ikke fastgøre noget andet i en pladevæg eller gipsvæg eller anden form for trævægge.

Han ville ihvertfald ikke stå til ansvar for arbejdet hvis det på et tidspunkt skulle laves om pga. fusk (evt. ved salg af ejendommen) - derfor gør det rigtigt siger han.

Nu er det jo en pudset træstruktur der er tale om, og jeg kan garantere for at du ikke kan sætte en forfradåse i en sådan. Men nu syntes jeg at tråden er kørt så langt, at vi må have et kvalificeret svar. Så er der ikke en med en installatør examen vi kan få på banen?

Hej. Jeg syntes, der står noget om en indfræsning i en træklods? Det er her min søn siger, at al montering i trækonstruktioner skal udføres med dåser der skal sættes ind forfra - og det er det han holder sig til.

Der må f.eks. ikke bruges anden form for underlag som monteres på mærkelige måder - så det er rigtigt at du siger, at der skal en installatør på banen, men min søn arbejder med nybyggeri indenfor al installation og han plejer ikke at tage fejl.

Så lad os få et svar fra en autoriseret - det vil være det eneste der ikke bliver ulovligt. Og det er stadig ikke GDS arbejde kan jeg så hilse at sige.

 

Næstformanden: Du kan ikke få et "bindende svar" fra SIK på samme måde som du kan med eksempelvis SKAT. Det eneste de vil sige er at du skal anvende materialerne som fabrikanten foreskriver.
Så denne opgave kan som udgangspunkt kun klares på én lovlig måde om end knap så æstetisk korrekt - et underlag UDEN på væggen.
Hvis ikke det er muligt at flytte placeringen af stikkontakten et par cm til enten venstre eller højre vil jeg dog umiddelbart også tilslutte mig tidligere nævnte løsning med en indmuringsdåse sat fast med mørtel hele vejen rundt. Jeg skal ikke kunne tale på kollegaers vegne, men jeg ville ikke påtale det ved et installationseftersyn.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis